سرعت واکسیناسیون افزایش می یابد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، به دنبال آغاز موفق واکسیناسیون بخش خصوصی "کادر درمان دارای مطب" در روز پنجشنبه نوزدهمین روز از فروردین 1400، تمام بیم ها حول این محور بود که به دلیل آنکه تمام کارها و برنامه ها عملاً در نظام پزشکی متمرکز نشده است، سرعت واکسیناسیون کرونای کادر درمان دچار رخوت شود. برخی با محاسبه 1000 تزریق دیروز تهران اینگونه نتیجه گیری کردند که واکسیناسیون حدود 80 هزار کادر درمان مستقر در استان تهران لابد تا 80 روز دیگر طول می کشد و همین امر در سراسر کشور هم جاری و ساری شود شاید واکسیناسیون حدود 750 هزار کادر درمان دو سال به درازا  کشد. 

البته که اگر سرعت بر همین منوال باشد و همکاری های دانشگاه ها حالا که نظام پزشکی به کمکشان آمده این طور رقم بخورد، عملاً دیگر اسمش را واکسیناسیون نمی شود گذاشت.

معاونین بهداشتی دانشگاههای سراسر کشور البته به این موضوع مسلط تر و حساس تر هستند و چه بسا آنان بیش از هر مسئول دیگری در آینده مواخذه شوند که چرا با وجود واکسن کافی قادر به واکسیناسیون یک یا دو روزه کل کادر درمان کشور نبودند. این ابهامات و سوالات بسیار کادر درمان از روابط عمومی باعث شد با علی تاجرنیا معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام پزشکی به گفتگو بنشینیم.

_ آقای دکتر تاجرنیا لطفا بفرمایید روز پنجشنبه 19 فروردین عملاً آغاز واکسیناسیون بخش خصوصی تلقی می شود؟ 

با سلام و خسته نباشید به همکارانم در سراسر کشور که چند روزی است از صبح تا پاسی از شب مشغول ارائه خدمات به همقطاران خود در جبهه کووید 19 هستند. پاسخ شما در کل کشور منفی است. کادر درمان بخش خصوص عملاً از روز سه شنبه به واکسیناسیون کووید 19 مبادرت کردند. منتها در تهران و بسیاری از مراکز استانی عملاً از روز پنجشنبه این کار شروع شد.

_ آقای دکتر برای مثال در تهران چه تعداد از همکاران بخش خصوصی برای واکسیناسیون در سامانه نظام پزشکی ثبت نام کردند؟

در استان تهران افرادی که ثبت نام کرده و پروانه هم دارند 79 هزار  هستند که از این تعداد حدود 33 هزار نفر بالای 50 سال سن دارند و بقیه زیر پنجاه سال هستند. 

_ روز گذشته چه تعداد تزریق در تهران داشتید؟

دیروز توانستیم فقط درسه بیمارستان از 17 بیمارستانی که محل برای تلقیح واکسن فراهم کرده بودند واکسن دریافت کنیم. این تزریق تا حدود ساعت 24 شب گذشته 916 مورد تزریق بود.

_ با این حساب شهر تهران برای واکسیناسیون به چندین ماه زمان نیاز دارد؟

نه! دیروز عملاً آغاز کار بود و ما همه می دانیم در آغاز هرکاری مشکلاتی هست که با بازخورد گرفتن از مشکلات و رفع ایرادات برنامه ریزی به سمت درست تری پیش می رود.

_ این بازخوردها چطور مدیریت می شود؟

ضمن آنکه در کنار هر محل تزریق نماینده سازمان و دانشگاه حضور داشته و خود راسا مشکلات را به مسئول بالاتر منتقل می کنند هر چند ساعت من نیز با با مسئولین ارشد کارها را مرور کرده و برای رفع نقیصه ها سریع تصمیم می گیریم. مضاف بر اینکه امروز صبح تمام ایرادت از جمله سرعت کند تحویل واکسن به بیمارستان ها در جلسه رئییس کل سازمان با فرمانده مبارزه با کووید 19 تهران بزرگ آقای دکتر زالی و معاونین سه دانشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و ساعتی قبل تصمیم بر آن شد که 10 بیمارستان دیگر از شنبه به جمع بیمارستان های محل واکسیناسیون کادر درمان اضافه شود و احتمال می دهم تعداد واکسن تزریقی امروز و فردا به وضعیت بهتری در شهر تهران برسد.

_ با این وجود باز هم به نظر این سرعت کافی نیست. 

روزهای اول همیشه این اشکالات وجود دارد. وقتی همدلی دو طرف به حداکثر برسد سرعت همان می شود که باید و حتی شاید بیشتر از حد انتظار. برای مثال بنده باور نمی کردم بیمارستان های خصوصی سطح شهر بدون هیچ چشمداشتی پای کار بیایند. حتی پزشکان خود آن بیمارستان هم باید در سامانه ثبت نام باشند و اگر نباشند خودشان می دانند امکان تلقیح واکسن ندارند اما با تمام امکانات در میدان هستند. باقی همت و مدیریت ما و همکاران ما در دانشگاه های تهران و کشور است که بتوانیم از این پتانسیل بزرگ بهره برداری کنیم. برای شما شاید جالب باشد بدانید این بیمارستان ها جدای از تجهیز محل واکسن، پذیرایی و در اختیار قراردادن چندین نفر برای ثبت نام، تزریق و خدمات، حتی بخش مراقبت خاص خود را هم فعال کرده اند که اگر بصورت نادر اتفاقی افتاد بصورت رایگان خدمات خود را بصورت مسئولیت اجتماعی و نه با هزینه تقدیم نمایند. اگر ما نتوانیم از این ظرفیت بهره ببریم تقصیر آنها نخواهد بود.

_ برگردیم سر سرعت!

با جلسه امروز صبح  مدیران ارشد سرعت ما از امروز و طی هفته بعد چند برابر خواهد شد. با توجه به ساعت اختصاص داده شده 9 تا 19 به این مهم در این 17 بیمارستان، هر بیمارستان قادر است به طور متوسط 300 تا 400 نفر را روزانه واکسینه کند. این تعداد را اگر در 17 ضرب کنیم می شود روزانه حدود 5000 در تهران که با بدبینانه ترین محاسبات اگر دانشگاه ها انتقال واکسن را درست انجام دهند، زیر 20 روز کادر درمان بخش خصوصی تهران اعم از زیر پنجاه و بالای 50 سال واکسینه خواهند شد. همین الگو در کشور هم می تواند ساری و جاری شود. 

_ چه توصیه ای دارید؟

من از همکارانم در سراسر کشور می خواهم با همدلی نزدیک با دانشگا ه ها و الگو گرفتن از تجربیات موفق تر دیگر نقاط، تلاش کنند به سخن معاون بهداشتی وزارت بهداشت که فرمودند قادریم روزی یک میلیون واکسن تزریق کنیم جامه عمل پوشانند. چشم همه به عملکرد ماست. از همکاران هم استدعا دارم با رجوع روزانه به رسانه های سازمان  کل و سازمان های نظام پزشکی شهرستان ها و صد البته باز کردن "و از مسدودی خارج کردن سرشماره پیامکی سازمان" با شماره 9830007471 اگر از دسترس خارج کرده اند در جریان چگونگی واکسیناسیون خود قرار گیرند مبادا دلخوری پیش بیاید
روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.