تزریق واکسن کووپارس به مبتلایان دیابت و فشارخون کنترل شده
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید کلانتری در حاشیه نشست خبری آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس انستیتو رازی که در مجتمع بیمارستانی رسول اکرم انجام شد گفت: در فاز دوم، ۲ گروه ۲۵۰ نفره داریم که یک گروه واکسن دریافت می‌کنند و یک گروه پلاسیبو "واکسن نما" دریافت خواهند کرد. 

وی افزود: در فاز اول تاکید ما وارد کردن افراد کاملا سالم به مطالعه بود. در فاز دوم این موضوع را اندکی ساده تر کردیم و کسانی که بیماری کنترل شده‌ای دارند مثلا دیابت یا فشارخون کنترل شده دارند وارد مطالعه شده‌اند. با اتمام این فاز وارد فاز سوم می‌شویم و محدودیت‌ها را برمی‌داریم و افراد عادی جامعه را هم وارد مطالعه می‌کنیم. داوطلب گیری فاز سوم انجام شده است و به همین دلیل احتمالا سیر سریعی خواهیم داشت. ما ۲ دُز واکسن در روز صفر و ۲۱ تزریق و یک دوز واکسن در روز ۵۱ به شکل استنشاقی به داوطلب می‌دهیم و حدود ۲ ماه دیگر فاز دوم به اتمام می‌رسد. در اواسط فاز دوم آنالیز بینابینی خواهیم داشت که به سازمان غذا و دارو ارائه می‌شود و در صورت عدم عارضه و ایمنی زایی واکسن، می‌توانیم فاز سوم را آغاز کنیم. 

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس ادامه داد: در حال بررسی ویروس‌های در گردش در جامعه هستیم تا میزان تغییرات ویروس بررسی شود اگر تغییرات نسبت به پروتئین‌هایی که ما در واکسن استفاده می‌کنیم بیش از ۶۰ درصد باشد باید تعریف جدیدی در پروتئین‌ها ایجاد کرده و به واکسن قبلی اضافه کنیم. اگر تاثیر واکسن را بر سوش قبلی مطمئن شویم اضافه کردن جهش‌های جدید به واکسن کار سختی نخواهد بود. 

لانتری گفت: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از تزریق واکسن در فاز اول نمی‌گذرد اظهارنظر پیرامون مدت زمان ایمنی زایی واکسن زود است. ارزیابی ما ادامه دارد و درباره اینکه آنتی بادی در بدن انسان تا چه زمانی در حد مناسب می‌ماند پاسخ مشخص وجود ندارد. البته درمورد موارد تست حیوانی این واکسن ایمنی زایی حدود ۱۰ ماه تا یکسال باقی می‌ماند اما پاسخ در بدن انسان و حیوان متفاوت است. افرادی که در فاز اول واکسن دریافت کردند از نظر سطح آنتی بادی تحت نظر هستند و تصور می‌کنیم همان اتفاقی که برای واکسن آنفلوآنزا می‌افتد و هر سال تزریق می‌شود برای این واکسن‌هم باید بیفتد و برای کل واکسن‌ها این موضوع برقرار است.  

به گزارش ایسنا وی در پایان در خصوص مطالعه واکسن کووپارس بر افراد زیر ۱۸ سال تصریح کرد: آنچه که ما فعلا تعریف کردیم افراد زیر ۱۸ سال را دربر نمی‌گیرد. البته مذاکراتی صورت گرفته است که بعد از اتمام مطالعات روی افراد بالای ۱۸ سال، مطالعه را به سمت افراد کمتر از این سن ببریم. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.