صدور مجوز اضطراری واکسن برکت در راستای عدم اعتقاد به واردات واکسن است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) علی تاجرنیا در واکنش به اخباری مبنی بر فروش واکسن فایزر در برخی مناطق شهر تهران و این اظهارنظر سخنگوی سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه تخلف در روند واکسیناسیون امری اجتناب‌ناپذیر است، بیان کرد: اینکه گفته می‌شود، تخلف در روند واکسیناسیون اجتناب‌ناپذیر است، حرف بی‌جایی است، چرا باید اجتناب ناپذیر باشد؟! به هیج وجه نباید اینطور باشد.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که واکسن فایزر در ایران به شکل رسمی و توسط دولت وارد نشده است، بنابراین اگر واکسن فایزر در بازار وجود داشته باشد به شکل قاچاق وارد شده است، در هر صورت اگر واکسن‌ها توسط دولت وارد شده باشد یا اینکه از مسیر قاچاق وارد شده باشد، مشخص می‌شود. بنابراین تشخیص این کار دشوار نیست.

وی ادامه داد: اگر واکسنی از داخل شبکه بیرون آورده شود، یک نوع تخلف است و به نوعی به دلیل عدم نظارت اتفاق افتاده است که به مدیریت شبکه بهداشت یا بیمارستان مربوط است، اما مشکلی که وجود دارد این است که وقتی وزارت بهداشت رعایت دقیق پروتکل‌ها را انجام نمی‌دهد، طبیعتا از مجموعه‌های دیگر انتظاری نمی‌رود تا اتفاقات مشابه نیفتد.

تاجرنیا گفت: به طور مثال هنوز بسیاری از کادر درمان در بخش خصوصی واکسن دریافت نکردند، این در حالی است که وزارت بهداشت وارد فاز دوم شده و بخش‌هایی را واکسیناسیون می‌کند، حتی می‌بینیم در برخی از شهرستان‌های تهران و همچنین شهرهای جنوبی واکسن برای افرادی که واجد شرایط هستند، وجود ندارد و این شائبه وجود دارد که شبکه‌های بهداشت واکسن‌ها را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که هنوز نوبت‌شان نشده است.

وی ادامه داد: عدم توزیع مناسب و تزریق واکسن به افرادی که در اولویت‌های بعدی هستند، ولی واکسن را زودتر دریافت می‌کنند، فضای آشفته‌ای را ایجاد می‌کند که در آن هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

او در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه کار این سازمان پلیسی، امنیتی و شناسایی متخلفان در حوزه واکسن نیست، افزود: در هر بخش واکسیناسیون یک نماینده حراست و یک نماینده بازرسی از دانشگاه مربوطه باید حضور داشته باشند و این جزو وظایف اصلی مجموعه وزارت بهداشت است و قرار نیست کسی از بیرون بیاید تا نظارت کند، بنابراین هر اتفاقی که در این رابطه بیفتد، مسئولیتش متوجه وزارت بهداشت است.

تاجرنیا ادامه داد: این مهمترین ضعف وزارت بهداشت است، وقتی حاضر نیست، انتقادات را بپذیرد و همه انتقادات را به شکلی توجیه می‌کند که گویی وزارت بهداشت هیچ عیب و نقصی ندارد و همین باعث می‌شود تا ما هر روز شاهد تخلفات بیشتر شویم.

وی در واکنش به صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن برکت بیان کرد: آنچه مسلم است، این است که یک اراده‌ای وجود دارد که واکسن‌های داخلی را هرچه زودتر در عرصه عمومی توزیع کنند و واکسیناسیون عمومی را با آنها انجام دهند که یک بخشی از آن ناشی از این نگاه است که ما نیازمند واکسن خارجی نیستیم و می‌خواهند، چنین نگاهی را تقویت کنند، بخش دیگر هم ناشی از این است که به دلیل عدم ورود واکسن به کشور و در تنگنا قرار گرفتن شرایط، افراد را به این سمت سوق می‌دهند. ایلنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.