اشتباه عجیب سازمان انتقال خون در خصوص بهبود یافتگان کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمود هادی پور در خصوص عملکرد انتقال خون در دوران پاندمی کرونا و تهدید و فرصت‌های این بیماری گفت: پاندمی کویید ۱۹ که امروز جهان را در بر گرفته بر ذخایر خونی در جهان و ایران تأثیر به سزایی داشته است، در ایران و کشورهایی که سهم مصرف کنندگان مستمر خون مانند بیماری تالاسمی از ذخایر خونی بالا است، ضرورت حفظ ذخایر خونی در اندازه استاندارد به وضوح حس می‌شود.

مشاور بنیاد امور بیماری‌های خاص ادامه داد: از این رو بررسی نقاط ضعف سازمان‌های انتقال خون می‌تواند نه تنها در دوران پاندمی بلکه پس از آن در ارتقا این سازمان‌های خدماتی- بهداشتی کمک شایانی کند، در دنیای امروز مسئله مسافرت‌های شهری عامل مهمی در عدم دسترسی به امکانات و کاهش تمایل به فعالیت اجتماعی است. بنابراین در زمینه فعالیت داوطلبانه قطعاً ترافیک، مسافت تا مرکز مورد نظر و میزان انتظار در این مراکز می‌تواند عوامل بازدارنده حضور و مشارکت داوطلبان باشد، بر این اساس بهره‌گیری از مراکز متحرک خون گیری و حضور در محلات در زمان‌های تعیین شده می‌تواند به افزایش مشارکت منتهی شود.

وی افزود: همچنین افزایش مراکز اقماری اهدا، نوبت دهی اینترنتی، فعالیت در ساعت خلوت روز نیز از عوامل مهم در افزایش مشارکت اهدا کنندگان خون است، مفهوم ذخیره خون در دنیای مدرن با مفهوم کلاسیک آن یعنی موجودی در یخچال‌های انتقال خون تفاوت دارد، در مفهوم امروزی، داوطلبان و اهداکنندگان مستمر که به آسانی قابل دسترسی هستند و به سهولت به یاری بیماران می‌شتابند، به عنوان ذخیره انسانی خون در نظر گرفته می‌شوند، در کشورهایی مانند ایران، سیستم نظامی به دلیل سازماندهی بهتر و دسترسی سازمانی راحت تر می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند. البته در این زمینه باید سربازانی که دوره اجباری خدمت خود را سپری می‌کنند از مقوله اهدا کنندگان مستمر و ذخیره انسانی خون مستثنی کرد.

هادی پور گف: توانایی سازمان‌های انتقال خون چه در شرایط عادی و چه در شرایط پاندمی به سرمایه اجتماعی کشور وابسته است، بنابراین نمی‌توان بار اضافی به انتقال خون تحمیل کرد و انتظار حفظ کیفیت محصول از آن داشت، بر این اساس برای رفع این مشکل مقوله مدیریت خون بیمار از اهمیت به سزایی برخوردار است. بنابراین آموزش مصرف بهینه خون و کاهش مصرف خون‌های اهدا کنندگان داوطلب در اعمال جراحی غیر اورژانس می‌تواند به حفظ تعادل میان کمیت و کیفیت کمک کند، پلاسما درمانی در کرونا اگرچه در بهبود این بیماری ویروسی ارزش چندانی ندارد ولی می‌تواند به عنوان عاملی در حفظ همبستگی اجتماعی به کار گرفته شود.

به گزارش مهر مشاور بنیاد امور بیماری‌های خاص در پایان اضافه کرد: اشتباه سازمان‌های انتقال خون در پرداخت وجه به بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسما نه تنها به راهبرد ایجاد همبستگی ملی برای بهره بردن از سرمایه‌های مغفول اجتماعی کمک نمی‌کند بلکه باعث کاهش رغبت اهداکنندگان داوطلب خون در دراز مدت می‌شود، لذا این چهار گام مهم در پاندمی کرونا می‌تواند ما را در رسیدن به سازمانی توانمند برای جمع‌آوری خون و بهره برداری از حداکثر ظرفیت سرمایه اجتماعی هدایت کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.