واکسن گریزی یا واکسن هراسی یک پدیده جهانی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود یونسیان گفت: پدیده واکسن گریزی یا واکسن هراسی یک پدیده جهانی است که حتی کشورهای غربی نیز با این پدیده مواجه اند به طوری که کشورهای آمریکا یا اروپای غربی احتمال می دهند که نتوانند بیش از 70 درصد جمعیت کشور را واکسینه کنند و در نهایت بخشی از جمعیت به همین دلیل واکسن هراسی، واکسینه نخواهند شد.

وی افزود: یکی از دلایل این واکسن گریزی، تبلیغات سویی است که افراد مغرض منتشر می کنند و وقتی پای صحبتشان می نشینیم هم با واکسن و هم با طب کلاسیک کاملا مخالفند ولی وقتی برای خودشان مشکلی پیش می آید به طب کلاسیک روی می آورند و بعضا خودشان هم به صحبت هایی که می کنند اعتقادی ندارند، یکی از مشکلات ما در حال حاضر این است که این افراد رسانه های غیررسمی نیز در دست دارند و از این طریق، مردم را گمراه می کنند. مشکل واکسن و بیماری های عفونی این است که تبعات این نوع از بیماری ها و عدم واکسیناسیون، صرفا گریبانگیر خود فرد نمی شود و کل جامعه در معرض مخاطره قرار می گیرند و باید با آنها برخورد شود.

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اولین گام برای مواجهه با پدیده واکسن گریزی و واکسن هراسی، جلب اعتماد مردم است که این وظیفه را باید وزارت بهداشت بر عهده بگیرد. تنها زمانی مردم اعتماد می کنند که اطلاعات کاملا شفاف و منطقی به دستشان برسد، مسئولان باید توجه کنند، مردم ما کاملا آگاه هستند، وقتی چندین مورد نکته مثبت ببینند اعتماد می کنند اما یک کار غیرشفاف و شبهه ناک می تواند تمام اعتمادهای قبلی را از بین ببرد.

یونسیان گفت: واکسیناسیون پس از پشت سر گذاشتن فاز‌های مختلف تحقیقاتی و در مرحله آخر، روی بیش از ۱۰ هزار نفر آزمایش می‌شود و وقتی در این تعداد عارضه‌ای مشاهده شود که قابل انتصاب به واکسن باشد، تیم‌های تحقیقاتی مستقلی، که هیچ ارتباطی با سازنده واکسن ندارند، این مورد را هشدار می‌دهند. پس جای تردیدی در ایمنی مراحل مختلف ساخت واکسن نیست و ما از مردم می خواهیم، شایعه‌های فضای مجازی و اخبار زرد را جدی نگیرند و مطمئن باشند که هیچ عارضه‌ای از نگاه محققان واکسن دور نمانده و هیچ اتهامی به سلامت و ایمنی واکسن‌های موجود وارد نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: واکسیناسیون عمومی در حال حاضر تنها راه مواجهه و مبارزه با ویروس و افزایش ایمنی جامعه است و هیچ توجیهی نباید برای به تعویق انداختن یا انجام ندادن آن آورده شود، باید توجه داشت سرباز زدن از واکسیناسیون، باعث به خطر افتادن سلامتی تمام جامعه است نه یک لجبازی فردی.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.