هرچه میزان واکسیناسیون بیشتر شود، چرخش ویروس کمتر خواهد شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیام طبرسی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا و احتمال بروز پیک ششم گفت: بدون تردید وبا توجه به رفتار ویروس کرونا حتما شاهد موج های بعدی این بیماری خواهیم بود ولی این که این امواج بیماری تبدیل به پیک جدیدی شود، تقریبا غیرممکن است.

وی پوشش بالای واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را اولین عامل کاهش مرگ و میر‌های کرونایی ذکر کرد و افزود: امیدواریم که تا اواخر آبان یا اوایل آذرماه پوشش واکسیناسیون به بالاترین میزان خود در کشور برسد، دومین علت احتمالی کاهش موارد ابتلا و در ادامه مرگ و میر‌های کرونایی ابتلای بخش بزرگی از جامعه به کرونا است، با جهش‌های ویروسی حتما موج‌هایی از بیماری را خواهیم داشت، ولی احتمال بروز پیک شدید کرونا خیلی بعید است.

فوق تخصص عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از کاهش تدریجی بستری شدگان با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: از دو تا سه هفته پیش شاهد کاهش آمار تدریجی کرونا در کشور بوده ایم، خوشبختانه هر روز این روند کاهشی سرعت بیشتری می‌گیرد، پیک پنجم کرونا سهمگین‌ترین جهش کووید ۱۹ از اولین روز شیوع تا به امروز بود.

طبرسی ادامه داد: واکسن سینوفارم برای دانش آموزان در ادامه برای کودکان کوچکتر تزریق خواهد شد، واکسن کرونایی که برای کودکان اختصاص یافته با واکسن بزرگسالان تفاوت دارد، این واکسن احتمالا تک دز خواهد بود، ولی در روز‌های آتی سیاست‌های وزارت بهداشت در این خصوص اعلام خواهد شد، واکسن دوز سوم هم برای افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که دچار نقض ایمنی هستند تهیه شده است، این درحالی است که باید پوشش واکسیناسیون به میزان قابل قبولی برسد تا واکسن دز سوم نیز تزریق شود.

وی اظهار کرد: در آستانه شیوع آنفلوانزای فصلی نیز قرار داریم، پارسال به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی، ماسک زدن ها، تعطیلی ادارات، کاهش سفر وتردد‌های درون شهری و فاصله گذاری اجتماعی میزان شیوع این ویروس به پایین‌ترین میزان خود رسیده بود، ولی امسال به این دلیل که سفر‌های خارجی و داخلی از سر گرفته شده و مردم همانند گذشته شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند احتمال شیوع آنفلوانزا در فصل سرما وجود دارد، گروه‌های پرخطر، کادر درمان و بهداشت و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای و در معرض خطر هستند باید هرچه زودتر واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

فوق تخصص عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر این موضوع که هیچ منع مصرفی بین واکسن آنفلوانزا وکرونا وجود ندارد ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها هر دو دز واکسن همزمان تزریق می‌شود، ولی طبق نظر سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌شود فاصله تزریق دو هفته‌ای برای واکسن آنفلوانزا و کرونا لحاظ شود.

طبرسی در پاسخ به این سوال که دانش آموزان بعد از گذراندن دوره نقاهت کرونا چه زمانی می‌توانند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند گفت: فاصله شش هفته‌ای کفایت می‌کند و افرادیکه شرایط سخت بیماری را طی کرده اند بهتراست هشت هفته از بیماری این افراد بگذرد.

وی در خصوص تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار نیز اظهار کرد: توصیه می‌شود بعد از سه ماهگی واکسن کرونا برای زنان باردار تزریق شود و واکسنی که در ایران برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود نیز سینوفارم است، به خانم‌هایی که در دوران شیر دهی هستند نیز توصیه می شود حتما در برابر کرونا واکسینه شوند.

فوق تخصص عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: اگر چنانچه پوشش واکسیناسیون به بالای ۸۵ درصد برسد، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی تردید کرونا بسیار بسیار محدود خواهد شد، این موضوع که آمار ابتلا به کرونا به صفر برسد هنوز قطعی نیست، هرچه میزان واکسیناسیون بیشتر شود، چرخش ویروس کمتر و در ادامه اثربخشی واکسن نیز بیشتر خواهد شد، هنوز مشخص نیست دز سوم چه زمانی و برای چه گروه‌هایی باید تزریق شود.

طبرسی تصریح کرد: همه واکسن‌ها ممکن است در بالای ۶۰ ساله‌ها اثربخشی کمتری داشته باشد، ولی این موضوع که اعلام کنیم واکسنی خاص اثر بخشی کمتری دارد مورد تایید نیست و مهمترین اصل در پاندمی کرونا این است که واکسیناسیون در کاهش مرگ میر و وخیم شدن حال مبتلایان اثر بخشی چشمگیری دارد، هرگز برای واکسن زدن درنگ نکنید و با توجه به افزایش مراکز واکسیناسیون و در ساعات مختلف شبانه روز، سعی کنید ساعتی را انتخاب کرده که این مراکز خلوت‌تر باشند چرا که همچنان در اماکن شلوغ و پرتردد امکان انتقال کرونا وجود دارد.

وی در خصوص عوارض برخی از واکسن‌ها نیز اظهار کرد: ممکن است لخته شدن خون عارضه بسیار ناددر برخی از واکسن‌ها باشد که این موضوع در مقابل فواید واکسن‌ها عدد ناچیزی است، در عین حال به دلیل تنوع در توزیع واکسن‌های کرونا به افرادیکه ریسک بالاتری دارند و در گروه‌های پرخطر هستند واکسن‌های دیگری توصیه می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فوق تخصص عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پایان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان دو نوع متنوع واکسن کرونا را استفاده کرد یا خیر گفت: بهتراست هر نوعی از دز اول زده اید دز دومهم همان باشد، ولی در صورت نبود واکسن مشکلی ایجادنمی شود و باید دز دوم قطعا تزریق شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.