بیش از ۷۰ درصد از صندلی های تخصصی رشته بیهوشی خالی مانده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا سلیمی گفت: تخصص بیهوشی جزو تخصص های مادر، کلیدی و پایه است و هر بیمارستانی نیاز به متخصص بیهوشی دارد. متخصص بیهوشی علاوه بر کار در اتاق عمل ، وظیفه رسیدگی به بیماران بسیار بدحال را در بخش های مراقبت ویژه و اورژانس دارد و این تخصص از آن دسته تخصص هایی است که برای روزهای سخت مثل مواقع زلزله، سیل و یا همه گیری هایی مثل کووید-19 بسیار ضروری است و جزو تخصص هایی است که در خط اول درمان قرار می گیرد در نتیجه برای هر کشوری جزو تخصص های پایه محسوب می شود که نقش حیاتی و کلیدی دارد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: در تمام دنیا به واسطه اینکه رشته بیهوشی، رشته پراسترسی است و متخصصین این رشته کار کلیدی انجام می دهند اجر و قرب و درآمد بالایی برای متخصصین این رشته در نظر می گیرند ولی در ایران متاسفانه به خاطر سوءمدیریت چند دهه ای، رشته های مادر مثل داخلی، اطفال، طب اورژانس و بیهوشی ضعیف شده اند و جایگاه خود را از دست داده اند.

وی افزود: طبیعی است هر رشته و صنفی فارغ از اینکه مربوط به هر حوزه ای باشد اول از همه باید یک چرخه اقتصادی سالم و مطمئن داشته باشد که متاسفانه در این رشته میزان زحمت و استرس و حساسیت کار با میزان درآمد همخوانی ندارد و اگر درآمد متخصصین بیهوشی را در ایران با سایر کشورهای دنیا مقایسه کنیم همکاران ما درآمد پایینی دارند که دو مشکل ایجاد می کند اول اینکه پزشکان جوان بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی حاضر به انتخاب این رشته نیستند، دوم افرادی هم که جایگاه علمی خوبی دارند به فکر مهاجرت هستند. این مسئله اینقدر حاد است که بیش از 70 درصد از صندلی های تخصصی رشته بیهوشی خالی مانده است و از طرف دیگر متخصصین با سن بالاتر از 50 سال ما که در اوج تجربه و توانمندی هستند و معمولا کمتر کسی در این سن به مهاجرت فکر می کند در فکر رفتن به کشورهای دیگر هستند.

سلیمی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان مهاجرت متخصصین بیهوشی نداریم گفت: به صورت میدانی می توان گفت متخصصین بیهوشی به شدت تمایل به مهاجرت پیدا کرده اند و کسانی که در کشور ماندگار شده اند ضریب کارایی آنها کاهش پیدا کرده است و تعداد روزهایی کاری را کاهش داده اند که این واقعه خطرناکی است.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران تصریح کرد: یکی از ریشه های خالی ماندن ظرفیت تخصص بیهوشی، نابرابری اقتصادی است بخصوص وقتی با سایر رشته های پزشکی مقایسه می شود چون عدالت بین رشته ای وجود ندارد طبیعی است که پزشکان این رشته را انتخاب نکنند. در واقع کم توجهی ها و بی مهری هایی با هر دلیلی به این رشته شده و می بینیم که متاسفانه در تصمیم گیری ها متخصصین این رشته مورد توجه قرار نمی گیرند و مورد حمایت معنوی قرار نمی گیرند و در کمیته های کلیدی و سیاستگداران از همکاران این رشته حتی برای تصمیم گیری درباره خودشان استفاده نمی شود که اینها همه و همه باعث می شود علاوه بر وضعیت اقتصادی بد، جایگاه اجتماعی این رشته در مقایسه با سایر تخصص ها جذابیتی نداشته باشد و این حس در همکاران ما بوجود آمده که رشته بیهوشی رشته مظلومی است و مورد توجه نیست.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که بحث افزایش ظرفیت پزشکی مطرح است نکته قابل توجه این است که برای بعضی از تخصص ها هر قدر هم ظرفیت را اضافه کنیم کسی حاضر به انتخاب آن نیست که این اوج فاجعه است و یک زنگ خطر جدی است. وقت آن است که به جای افزایش چشم بسته ظرفیت پزشکی بیاییم ساختارهای حوزه سلامت را اصلاح کنیم، فرایندها را تعریف کنیم و روندها را اصلاح کنیم تا هم توزیع مناسب تری از پزشکان در کشور را داشته باشیم هم عدالت بین رشته ای را برقرار کنیم که جوانان بر اساس علاقه شان رشته را انتخاب کنند نه بر اساس آینده نگری.

سلیمی با بیان اینکه متاسفانه شرایط اجتماعی و اقتصای رشته بیهوشی بحرانی است تاکید کرد: به طور کلی آینده رشته های مادر از جمله تخصص بیهوشی را خوب نمی بینم. یکی از اقداماتی که باید به آن توجه شود این است که باید در سیاستگذاری ها از تجربیات افرادی که دست اندرکار هستند استفاده شود متاسفانه در تصمیم گیری های مهم از ظرفیت انجمن بیهوشی و مدیران گروه ها و دست اندرکاران رشته بیهوشی که همه جزو دلسوزان کشور هستند استفاده نمی شود و سیاستگذاری ها شتاب زده است.

رییس انجمن بیهوشی در خصوص میزان شکایت بیماران از متخصصین بیهوشی در کشور گفت: خوشبختانه میزان شکایت از متخصصین این رشته بالا نیست و متخصصین بیهوشی متعهدانه بهترین سرویس را به بیماران ارائه می دهند علیرغم اینکه خودشان مشکلات زیادی دارند و علیرغم اینکه بیش از 18 شهید در دوره کووید دادیم و تعداد زیادی از متخصصین این رشته مبتلا شدند ولی میزان رضایتمندای از متخصصین بیهوشی در کشور ما در میان بیماران بالاست و شکایات پایین است و خدمات با استانداردهای بالایی به بیماران ارئه می شود و شکایت از متخصصین این رشته بالاتر از رشته های دیگر نیست.

به گزارش سلامت نیوز وی در پایان با انتقاد از پایین بودن تعرفه های بیهوشی در کشور افزود: متاسفانه دورنمای مثبتی برای این رشته و سایر رشته های مادر نمی بینیم. ما انتظار داشتیم کمیته ها و کارگروه هایی تشکیل شود و از افرادی که در این رشته تبحر دارند برای تعیین تعرفه ها دعوت شود و کار کارشناسی انجام گیرد که هم به نفع کشور و هم به نفع این رشته مادر باشد ولی این کار انجام نشد و الان چند روز به تعیین تعرفه ها مانده است و امیدوار نیستیم کار ویژه ای برای رشته بیهوشی انجام شود مضاف بر اینکه دورنمای افزایش کلی تعرفه های 1401 بسیار ترسناک است که حتی جزء کوچک تورمی را که پشت سر گذاشتیم و پیش رو هم داریم را جبران نخواهد کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.