رشد ۲ برابری ابتلای کودکان به اُمیکرون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این روزها سویه بروز شده کرونا با عنوان اُمیکرون در همه جا عرض اندام می‌کند و با سرعت فوق العاده خود در هر کوی و برزنی انسانها را تعقیب می‌کند، اوضاع کرونایی کشور روز به روز وضعیت حادتری به خود می‌گیرد و آمار مبتلایان به اُمیکرون به شکل تصاعدی روبه افزایش است.

استان تهران با جمعیت حدود 14.5 میلیون نفر خود به عنوان مهمترین استان کشور در مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا نقش بسیار مهمی دارد؛چراکه روزانه هزاران نفر از مناطق و استان‌های مختلف کشور برای انجام امورات متلف شخصی و جمعی رهسپار این استان و به ویژه تهران می‌شوند و این جابجایی قابل توجه افراد از مناطق مختلف آن هم در شرایط خاص کرونایی می‌تواند زنگ خطر و عامل بسیار مهمی در انتقال ویروس باشد.

برای آگاهی از آخرین وضعیت کرونایی استان تهران و تمهیدات و تدابیر اتخاد شده در خصوص مقابله با کرونا در این استان با علیرضا زالی،فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفت‌وگو نشستیم.

آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد، مشروح این گپ‌وگفت است.

_ آقای دکتر! در ابتدا از آخرین وضعیت کرونایی استان تهران برایمان بگویید؟

در حال حاضر با افزایش نسبتا چشمگیر بیماران کرونایی در استان تهران روبرو بوده و این الگو را در بیشتر مراکز استانها شاهد هستیم. در حال حاضر در مجموع مراجعان سرپایی در استان تهران در 24 ساعت گذشته، به 15 هزار و 800 نفر افزایش پیدا کرده است که رشد قابل توجهی نسبت به روزهای گذشته نشان می‌دهد، در مجموع بیماران جدیدی که با تشخیص کرونا بستری شدند به عدد 2300 نفر رسیده که از این تعداد که در تهران بستری شدند قریب 699 بیمار در بخش مراقبت ویژه بستری هستند، این موضوع نشان می‌دهد این میزان بستری و سرپایی در تهران حاکی از روند روبه رشد است که ما در میزان مراجعان سرپایی داریم.

طبیعتا این بار تفاوتی که این موج با امواج قبلی دارد یکی در بحث سرایت پذیری بالای این سویه است، با توجه به اینکه عددمولد پایه امیکرون در بیشتر مطالعات جهانی عدد 10 است، این عدد مولد پایه نشان می‌دهد یک فرد می‌تواند در آن واحد 10 نفر را مبتلا کند؛بنابراین این سرایت پذیری بالای اُمیکرون را نشان می‌دهد.

از طرف دیگر در گروه سنی کودکان به خصوص گروه سنی زیر 10 سال بالاترین میزان ابتلا را نسبت به طول پیک‌های گذشته شاهد هستیم.تقریبا میزان بستری در کودکان در اکثر پیک‌های قبلی در تهران کمتر از 8 درصد بوده اما اکنون به بیش از 19 درصد افزایش پیدا کرده است، این نشان دهنده ابتلای درصد بالاتری از کودکان به امیکرون است.

_ آقای دکتر! جلسه‌ای در اواخر هفته گذشته درباره مدیریت مطلوبتر کرونا در استان تهران برگزار شده بود،لطفا در این خصوص توضیح دهید.

روز چهارشنبه برای آمادگی بیشتر مراکز درمانی سمیناری با حضور روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران و 128 مدیر بیمارستانی برگزار کردیم که نکات مهم در خصوص پروتکل‌های درمانی،تشکیل تیم های تنفسی، تیم‌های ترخیص، تخصیص بخش‌های مربوط به افراد نیازمند به بستری، آرایش تحت بیمارستانی و ایجاد ظرفیت‌های جدید بخش مراقبت ویژه مطرح و مرور کردیم.امروز نیز مجموعه مصوبات را در قالب یک پروتکل ابلاغی به مجموعه روسای بیمارستانهای تهران ابلاغ شد تا شاهد افزایش میزان آمادگی در بین مراکز درمانی باشیم.

آمادگی کامل برای پذیرش در بیشتر مراکز درمانی و بیمارستانی تهران فراهم شده است؛ با توجه به اینکه تلاش می‌کنیم ورودی بیمارستانها کمتر شود، این بار نیز استفاده از ظرفیت بخش‌های بستری موقت را دستور کار داریم تا بتوانیم در مواردی که لازم باشد برای اینکه بارکمتری در بستری ایجاد شود بتوانیم مانند پیک چهارم و پنجم از ظرفیت بستری موقت بهره مند شویم، با توجه به اینکه باید میزان ورودی را کاهش دهیم مهمترین کار مانند ادوار گذشته کاهش مراجعان بیمارستانی است که این منوط به کاهش این بیماری در سطح شهر است؛در نتیجه رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند مهمترین اقدام در این خصوص باشد.

استفاده منظم از ماسک، عدم حضور در اجتماع به خصوص افراد مسن،پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای و افرادی که پوشش کافی واکسیناسیون نداشته‌اند و عدم حضور در مراکز پر  ازدحام می‌تواند تا حدی حفاظت ایجاد کند و حضور در موارد غیر ضرور در مکان‌های پر تجمع می‌تواند خطر ابتلای این افراد را به صورت تصاعدی افزایش دهد.

_ آقای دکتر! همواره به اهمیت و ضرورت واکسیناسیون تأکید خاصی می‌شود و با توجه به شیوع اُمیکرون واکسیناسیون در استان تهران چگونه است؟

در حال حاضر میزان کل واکسنی که در استان تهران تزریق کرده‌ایم 23 میلیون و 500 هزار واکسن است؛ البته در مجموع سه نوبت؛ از این تعداد حدود 3 میلیون و 540 هزار نفر واکسن دز سوم را دریافت کردند، تعداد کسانی که دُز دوم را دریافت کردند تا امروز 9 میلیون 400 هزار نفر است و افرادی که از روز اول واکسیناسیون تا کنون نوبت اول را دریافت کردند، 10 میلیون و 500 هزار نفر است؛ یعنی ما در استان تهران حدود یک میلیون و 100 هزار نفر در مسیر نوبت داریم که باید نوبت دوم را دریافت کنند و با احتساب نوبت دوم فعلی، حدود 5 میلیون و 900 هزار نفر نیز باید در انتظار نوبت سوم واکسیناسیون باشند.

_ آقای دکتر! در کل چند درصد از مردم استان تهران واکسن دریافت کرده‌اند؟

میزان پوشش واکسیناسیون نوبت اول ما در استان تهران حدود 92  درصد است و حدود 87 درصد دُز دوم را دریافت کردند؛اگر بخواهیم دُز سوم را محاسبه کرده و مقایسه کنیم با افرادی که نوبت اول واکسن را دریافت کردند؛ یعنی در تهران آن 10 میلیون و 500 هزار نفری که دُز اول را دریافت کردند با سه میلیون و 500 هزار نفر مقایسه کنیم، چیزی حدود 32 درصد افرادی که در تهران واکسن را دریافت کردند هر سه دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

_ یعنی اکنون چند درصد در استان تهران اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند؟

حدود 8 درصد از افراد در استان تهران نوبت اول واکسن دریافت نکرده‌اند؛البته ما هنوز هم مراجعان نوبت اول را در مراکز خود داریم. مثلا روز چهارشنبه در استان تهران به 121 هزار نفر واکسن تزریق کردیم؛ از این تعداد 99 هزار نفر دُز سومی  و حدود 15 هزار نفر نوبت دوم بودند و حدود 6800 نفر افرادی بودند که برای اولین بار برای واکسیناسیون مراجعه کردند، باید بدانیم بعد از قضیه شیوع اُمیکرون در چند روز اخیر استقبال مردم از واکسیناسیون افزایش پیدا کرده است.

_ آقای دکتر!در ارتباط با فعالیت یا توقف فعالیت مدارس و دانشگاهها مطالب مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود،در این باره چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟

تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته و ابلاغ می شود. طبیعتا روز شنبه "امروز" مجدد جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شده  و تصمیمات مقتضی انجام خواهد گرفت. در استان تهران همانطور استاندار اعلام کرد قرار شد مدارس ابتدایی و مهدکودکها یک هفته تعطیل باشد و امروز بعد از جلسه ستاد ملی تشکیل جلسه داده و تصمیم استانی گرفته می‌شود.

_ آقای دکتر!با توجه به اینکه به سمت پایان سال و میل و رغبت مردم برای انجام مسافرت می‌رویم  پیش بینی شما از آینده کرونایی کشور چگونه است؟

اکنون برای پایان سال پیش بینی قدری سخت است اما به سرعت در حال قرمز شدن بیشتر مناطق و مراکز استانها و شهرها هستیم و فرایند بسیار شدیدی را در مجموعه استان تهران مثل سایر مراکز شاهد هستیم؛ به سرعت فرایند رو به رشدی را نشان می‌دهد و در حال حاضر بیشتر مراکز استانها و حتی شهرهای کوچک نیز در حال تغییر رنگ هستند، به نظر می‌رسد یک چرخش عمومی اُمیکرون را به سطح نسبتا همگن در کل کشور شاهد هستیم و تقریبا می‌توان پیش بینی کرد که حتی شهرهایی که اکنون قرمز نیستند نیز در روزهای آینده به سمت تغییر رنگ حرکت کنند.

تقریبا این تابلو را در اوائل فروردین سال جاری در کشور دیدیم و تقریبا در یک فاصله ده روزه کل کشور تغییر رنگ داد، به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در استانها داریم به خصوص با توجه به سرایت پذیری بالای اُمیکرون سفرهای بین شهری می‌تواند افزایش چشمگیری در تسریع چرخش ویروس بین شهرها و بالا بودن میزان ابتلا ایجاد کند.

_ آقای دکتر!میزان جانباختگان کرونایی در استان تهران چگونه است؟

در24 ساعت گذشته در استان تهران 14 فوتی داشتیم که از این تعداد 10 نفر با تست مثبت و 4 نفر با احتمال کرونا مثبت گزارش شده است.

_ اکنون در استان تهران میزان  شیوع اُمیکرون چند درصد است؟

اکنون در استان تهران و کل کشور سوش غالب امیکرون است؛ به دلیل اینکه در برخی نواحی یا تست انجام نمی‌شود یا اگر انجام شود ممکن است تست اختصاصی برای امیکرون نباشد.

بنابراین نوع الگوی بالینی که مشاهده می‌کنیم و سرعت بالای انتقالی را که در کشور شاهد هستیم همه در تطابق با اُمیکرون است. بنابراین به نظر بنده سوش غالب اُمیکرون است، البته هنوز تعدادی از بیماران که از قبل در بخش مراقب ویژه داریم که قبل از شکل جدید امیکرون بودند بیماران مزمنی بودند که ممکن است از نوع دلتا باشند اما به سرعت در حال عبور از دلتا بوده و سوش غالب اُمیکرون است.

_ آقای دکتر! شما به عنوان فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران برای مدیریت بهتر شرایط چه پیشنهاداتی دارید؟

مهمترین مسئله که باید به آن توجه کرد و هنوز هم فرصتش باقی است؛ چون تا قبل از اینکه ویروس بیشتر چرخش پیدا کند فرصت طلایی به نام تزریق دُز سوم داریم، بنابراین پیشنهاد ما این است که حداقل برای کارکنان دولت و مشاغل پُرخطر،اصناف، افرادی که فعالیت اجتماعی دارند و افرادی که خدمات عمومی انجام می‌دهند حتما دُز سوم اجباری شود و ارائه خدمات مبتنی بر تزریق دُز سوم باشد.

تعداد افرادی که تاکنون واکسینه نشدند نیز با الزامات قانونی،اجتماعی و مدنی حتما واکسن را تزریق کنند و درصد ناچیزی که در استان هنوز هیچ واکسنی دریافت نکردند واکسیناسیون شوند. اُمیکرون کماکان مثل سوش‌های دیگر به برخی پروتکل‌های حفاظتی جواب می‌دهد، مثل استفاده مناسب از ماسک.

البته توصیه این است افرادی که پُرخطر هستند با توجه به سرایت پذیری بالای اُمیکرون ترجیحا از دو ماسک استفاده کنند به خصوص افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و به نظر می‌رسد یک ماسک برای افراد پرخطر کمک کننده نیست، زدن ماسک پارچه‌ای تنها نیز کافی نیست؛ توصیه ما یا استفاده از دو ماسک سه لایه همزمان است یا اگر پارچه ای استفاده می‌کنند به صورت یک ماسک سه لایه و یک پارچه‌ای توامان استفاده کنند.

با توجه به اینکه بین واکسیناسیون و ابتلای به اُمیکرون ارتباط مستقیمی وجود دارد و هرچه جمعیت غیر واکسینه باشند شانس ابتلای بیشتری دارند، پیشنهاد ما این است در صورت عدم ابتلا گروه‌های سنی 12 تا 18 و به خصوص 9 تا 12 سال این افراد سریعا به مراکز مراجعه و سطح پوشش واکسیناسیون را کودکان بالاتر ببریم چون کودکان در اُمیکرون آسیب پذیر تر هستند و اگر پوششش خوب واکسیناسیون در کودکان به ویژه در گروه سنی 9 تا 12 را فراهم کنیم مقداری خطر ابتلا در کودکان کم می‌شود و اگر باشد هم خفیف تر خواهد بود. فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.