۱۹میلیون دز واکسن کرونای داخلی در انبارها در معرض فساد است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسئولان 5 شرکت تولید کننده واکسن کرونا که در نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حضور پیدا کرده بودند، میزان واکسن دپو شده در انبارها را حدود 19 میلیون اعلام کردند.

علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن ‌و سرم سازی رازی، در این نشست، گفت: تاکنون 5 میلیون دز واکسن تحویل و حدود 8 درصد مبلغ را دریافت و حدود 800 میلیارد تومان طلبکار هستیم و در حال حاضر 4 میلیون دز آماده مصرف در انبارها داریم و نمی دانیم با چه کسی باید قرارداد ببندیم و بلاتکلیف هستیم. 

 اسحاقی افزود: متاسفانه علیرغم تولید انبوه واکسن در کشور وزارت بهداشت به دنبال واردات 70 میلیون دز واکسن از خارج است و انتظار می رود این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور، در این نشست با بیان اینکه تاکنون حدود 17 میلیون دز واکسن تولید کرده ایم، گفت: 15 میلیون دز قرارداد داریم که بیش از 12 میلیون دز تحویل داده ایم و مابقی آن هم آماده تحویل است البته پول کمتر از 30 درصد آن را دریافت کرده ایم و در حال حاضر هم موجودی ما در انبارها  3 میلیون دز است.

کاراگاه از واکسن نورا در این نشست، گفت: ما تمامی تمرکز خود را بر روی تولید واکسن نورا گذاشتیم و حدود 8 ماه به صورت پیوسته بر روی آن کار و 5 میلیون و 500 هزار دز تولید کردیم که برای 3 میلیون دز با ما قرارداد منعقد شده است؛ با توجه به اینکه کمک ارزی و ریالی دریافت نکرده ایم اگر پول واکسن به داد ما نرسد نابود خواهیم شد؛ علیرغم برگزاری جلسات با مسئولان حوزه غذا و دارو هیچ گونه عددی برای تولید ما در سال 1401 به ما اعلام نشده  در حالی که ما ظرفیت تولید 3 میلیون دز در ماه را داریم البته به شرطی که حمایت مالی شویم.

 هاله حامدی فر مدیرعامل شرکت سیناژن در این نشست خطاب به رئیس کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت یادآور شد: جلسات متعددی با واکسن سازها برگزار کردید و ما تاکید کردیم که 3 میلیون دز می توانیم تولید و تحویل دهیم و ما یک ماه مانده به تعهد اقدامات لازم را انجام دادیم و در بهمن ماه با ارسال نامه ای تاکید شد که به 8 میلیون دز واکسن نیاز دارند و ما نهایت تلاش خود را برای تولید این میزان به کار بردیم و به سرعت آماده کردیم، اما متاسفانه در نامه بعدی به ما اعلام کردند که فقط 2 میلیون دز خریداری می شود؛ در حال حاضر 6 میلیون دز واکسن در انبارها و 4 میلیون دز ماده اولیه دارم و از زمان فروش واکسن تاکنون تنها 6 میلیون دز با ما قرارداد منعقد شده که تنها حدود 50 درصد پول آن نیز پرداخت شده است.

 علی آسیم عضو هیات مدیره گروه دارویی اکتوورکو در این نشست، یادآور شد: برای 20  میلیون دز واکسن، ماده اولیه تامین کردیم و همچنین ظرفیت تولید یک میلیون دز را داریم و 3 میلیون دز آماده تحویل داریم و واکسن های تولیدی تا 6  ماه تاریخ انقضا دارند؛ خرید واکسن اکتوور در حال حاضر متوقف شده و نیاز است به این موضوع توجه شود؛ بر اساس قرارداد مقرر شد ما واکسن را به اندازه کافی برای مصرف داخلی تولید و این امکان وجود داشته باشد که روس ها از ما واکسن بخرند اما در حال حاضری نیازی به محصول تولیدی ما ندارند. خانه ملت

پایان پیام/

2 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.