افزایش ظرفیت دندان پزشکی تا قبل از کنکور مصوب شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مصطفی طاهری در خصوص لزوم افزایش ظرفیت دندانپزشکی گفت: برخی ادعا می کردند که تعداد دندان پزشک ها در کشور مناسب است. همین استدلال ها در حوزه سرانه تعداد پزشک هم مطرح بود که بالاخره دوستان قانع شدند و خوشبختانه مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر این مدعا صحه گذاشت. 

وی افزود: سرانه تعداد دندانپزشکی در کشور حتی از استاندارد منطقه نیز پایین‌تر است، بر اساس آمار مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی بیش از ۵۰ درصد از سالمندان کشور دندان ندارند و در سالمندان از ۳۲ دندان ۲۵ دندان پوسیده یا کشیده شده است، این وضعیت در آینده حتی بدتر هم خواهد شد چرا که با پیر شدن جمعیت، نیاز به خدمات دهان و دندان بیشتر خواهد شد. تعداد کم دندانپزشک علاوه بر افزایش قیمت، پیامد های دیگری چون کاهش کیفیت خدمات و رقابت را هم خواهد داشت. به خصوص آنکه بیشتر هزینه خدمات دندانپزشکی مرتبط با دستمزد دندانپزشک است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اصل موضوع عدم دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی است نه لوکس بودن آن. آمار ها خود گویای مساله است. وقتی که حدود ۴۰ درصد مردم از خدمات دندانپزشکی به کلی محروم هستند چطور میتوان از لوکس بودن سخن گفت؟ متاسفانه برخی هم با لوکس خواندن خدمات دندانپزشکی در صدد انحراف مساله هستند. ما میگوییم چه عاملی سبب شده این خدمات را جزو خدمات لوکس محسوب کنید؟ آن عامل را اصلاح کنید. 

طاهری گفت: اجرای سیاست های کلی نظام سلامت نیازمند همکاری همه‌ی دستگاه های ذی ربط و اجرای نص صریح قانون است. بر اساس تبصره ۲ مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت مکلف است طرح افزایش ظرفیت در رشته های دندان پزشکی عمومی و تخصصی را طی مدت ۲ ماه پس از تاریخ ابلاغ به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه نماید، گویا دوستان ما در وزارت بهداشت عزمی برای تحقق افزایش ظرفیت دندانپزشکی ندارد. این قابل قبول نیست که علی‌رغم وجود امکانات به هر علت بخواهیم ظرفیت یک رشته را ثابت نگه داریم، شما هم اکنون اگر به سایت سازمان نظام پزشکی سر بزنید آمار نشان میدهد سرانه تعداد دندانپزشک در زنجان از متوسط سرانه‌ی کشوری هم کمتر است. این موضوع نه تنها مختص به زنجان نیست بلکه برای ۲۷ استان دیگر هم وضعیت مشابه است.

به گزارش فارس وی در پایان با اشاره به نیاز شدید مردم در حوزه سلامت دهان و دندان به دندانپزشک افزود: بیمار در شرایطی که درد دندان دارد ، نباید درد نبود دندانپزشک و قیمت بالای خدمات آن را بکشد.  چند وقتی است ما در مجلس به جد پیگیر موضوع هستیم که افزایش ظرفیت برای دندانپزشکی هم تا قبل از اعلام نتایج کنکور اتفاق بیافتد. ما هم در مجلس دندان لق تعارض منافع برخی را خواهیم کشید و اجازه انحصار در این حوزه را نمی‌دهیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.