مصوبه‌های افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی توسط وزارت بهداشت اجرایی شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، موضوع آمار، سرانه، تعداد و ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در ایران از یک‌سو و تاثیر آن بر کاهش هزینه‌های سرسام آور سلامت دهان و دندان از سوی دیگر، این روزها، باز هم، به یک چالش جدی تبدیل شده است. دوگانه ظرفیت پذیرش و سرانه دندانپزشک را در برابر کیفیت خدمت و قیمت "هزینه" دندانپزشکی مطرح کرده است.

در این زمینه صاحب‌نظران و مسئولان حوزه‌های مختلف اعم از وزارت بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس، نهادهای صنفی و متخصصان این حوزه، دیدگاه‌های متفاوت و حتی متضادی درباره ضرورت و میزان افزایش یا کاهش پذیرش ظرفیت دندانپزشکی و تاثیر آن بر خدمات این حوزه، اعم از هزینه و کیفیت دارند. این در حالی است که بخش زیادی از جامعه، خصوصا در شرایط اقتصادی کنونی، به خاطر هزینه‌های بالای دندانپزشکی که با توجه به نوع تقاضا، بعضا حقوق یک ماه و حتی بیشتر را می‌بلعد، با تنگناهای زیادی مواجه هستند.

در رابطه با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی و وضعیت نامناسب سرانه دندان‌پزشکی در کشور با مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به گفت‌ؤگو پرداختیم که شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

_ یکی از مهمترین موضوعات حال حاضر نظام آموزشی کشور، موضوعات مربوط به تعارض منافع در زمینه تعیین ظرفیت ورود به برخی رشته‌ها مانند پزشکی ودندان‌پزشکی است، در این زمینه نکات خود را بفرمایید.

بله متاسفانه به صورت ویژه در برخی از مشاغل خاص مانند وکالت یا پزشکی، به دلیل ایجاد انحصار در زمینه ورود به این قبیل رشته‌ها به دلیل تعارض منافع، ظرفیت پذیرش و قبولی بسیار پایین نگه داشته می‌شود که همین موضوع سبب گرانی خدمات و همچنین عدم ارتقا کیفیت ارائه خدمات، شده است. این مسئله به یکی از مهم‌ترین مسائل حال حاضر نظام سلامت ما نیز تبدیل شده است. البته با ورود کمیسیون اصل نود به این موضوع و پیگیری همکاران ما در مجلس، امسال انشاالله با توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاهد افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی خواهیم بود و انتظار داریم که وزارت بهداشت از همین امسال و در کنکور تجربی سال 1401، افزایش ظرفیت مدنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرایی کند و ما شاهد افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته‌های پرطرفدار باشیم.

_ سرانه دندانپزشک ایران در مقایسه با سایرکشورهای دنیاو منطقه در وضعیت نامناسبی قرار دارد و پایین تراز کشورهایی همچون ترکیه،عربستان و لبنان است. این موضوع چه مشکلاتی را برای مردم ایجادکرده است؟

این موضوع نیز بسیار تاسف برانگیز است که ایران با وجود متقاضی بسیار بالا آزمون ورودی در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی، به دلیل پذیرش بسیار پایین در رده کنکور تجربی و تخصص، شاهد وضعیت نامناسب فعلی هستیم به نحوی که در حال حاضر از کشورهایی مانند عربستان، لبنان و ترکیه نیز سرانه دندان‌پزشک پایین‌تری داریم. این موضوع را باید دوستان در وزارت بهداشت پاسخ دهند که با وجود برتری بسیار چشم‌گیر صنعت درمانی و توریسم سلامت ایران، به دلیل این انحصار، فرصت‌های بسیاری از دست می‌رود و خدمات مناسب به مردم شهرها و روستاها نیز نمی‌رسد. با تداوم این رویه غلط و با توجه به هرم جمعیتی کشور، قطع به یقین، کشور ما در صورت عدم افزایش ظرفیت دندان‌پزشک و پزشک به مشکلات جدی برخواهد خورد.

_ ظرفیت پذیرش رشته دندان‌پزشکی از سال 1394 تا 1400 حدود 25 درصد کاهش یافته است. به نظر شما دلیل این موضوع چیست و چه تاثیری در دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی خواهد داشت؟

قطعا تعارض منافع در این زمینه به چشم می‌خورد، هر ساله میزان متقاضیان باهوش و فرزندان نخبه این کشور که تقاضا دارند در رشته‌هایی نظیر دندان‌پزشکی قبول شوند، رو به افزایش است، نیازمندی کشور نیز به این رشته‌ها همچنان رو به افزایش است و هرم جمعیتی کشور نیز این موضوع را تایید می‌کند غیر از تعارض منافع و نفع بردن از انحصار ایجاد شده، دلیل دیگری بر کاهش ظرفیت پذیرش حد فاصل سال 1394 تا 1400 وجود ندارد. در زمینه اثرات بر حوزه خدمات بهداشت و درمان نیز مشخصا گرانی و افزایش شدید هزینه‌های دندان‌پزشکی برای مردم در چند سال گذشته، به خوبی گویای وضعیت اسفناک موجود است.

_ با توجه به وضعیت نیاز شدید به خدمات دندان‌پزشکی و روبرو شدن جامعه ایرانی با میانسالی و سالمندی به نظر شما تاخیردر افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی چه تبعاتی را برای کشور خواهد داشت؟

بله همانطور که عرض کردم، مسئله کمبود پزشک و دندان‌پزشک با توجه به هرم جمعیتی کشور و این موضوع که متولدین دهه شصت؛ در دهه آینده به سن میان‌سالی خواهند رسید، نیازمندی به خدمات بهداشتی و درمانی را به شدت افزایش می‌دهد و در همین مسئله دندان‌پزشکی نیز نیازمندی به خدمات دندانپزشکی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، از همین رو، باید از سال جاری ظرفیت دندان پزشکی افزایش بیابد و حداقل از نظر سرانه به میانگین دنیا نزدیک شویم.

_ بر اساس آمارها،در20سال آینده جمعیت سالمند و میانسال ایران بیش از 3 برابر خواهد شد.بیشترین میزان آسیب های دندانی در سنین بالای 40 سال رخ میدهد، باتوجه به افزایش جمعیت سالخورده، چه تغییری در میزان نیاز جامعه به خدمات دندان‌پزشکی در چند سال آینده پیش خواهد آمد؟

همانطور که اشاره شد، مسئله نیاز شدید متولدین دهه شصت به خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی، ظرفیت بسیار بالای توریسم سلامت مردم کشورهای منطقه و همچنین پایان دادن به بی‌عدالتی موجود در زمینه ارائه خدمات دندانپزشکی به اقصی نقاط کشور بدون تمرکز در شهرهای بزرگ، همه و همه نشان از این دارد که باید ظرفیت دندان‌پزشکی افزایش یابد.

از طرفی تقاضای پذیرش نیز برای این رشته بسیار بالا است و هم عرضه و هم تقاضا تشنه افزایش ظرفیت هستند اما متاسفانه متولیان امر تاکنون نسبت به افزایش ظرفیت غفلت کرده‌اند. حتی اگر بحث زیرساخت مطرح باشد، آورده رفاهی افزایش ظرفیت پزشک برای حاکمیت بسیار بالا است و زیرساخت آن نیز باید فراهم گردد. البته همین حالا نیز زیرساخت وجود دارد و وضعیت نسبت به دهه شصت و زمان جنگ بدتر نیست اما در کمال تعجب ظرفیت پذیرش پزشکی نسبت به آن زمان کمتر نیز شده است!

_ افزایش ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی مصوب شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است ولی گویا وزارت بهداشت قصدی برای اجرای این مصوبه ندارد. مجلس چه تدابیری برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد و اگر این افزایش توسط شورا اتفاق نیفتد مجلس چه خواهد کرد

در همین هفته گذشته اتفاق بسیار خوبی در زمینه افزایش ظرفیت پزشکی رخ داد که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد که در سال اول یعنی سال 1401، ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی 10 درصد افزایش یابد و به همین ترتیب در سال‌های بعد نیز این افزایش تداوم داشته باشد تا بعد از 4 سال از ظرفیت 1750 فعلی، به ظرفیت 3900 دندان‌پزشک برسیم. این مصوبه و مصوبه‌های پیشین جهت افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی، پزشکی و تخصص باید توسط وزارت بهداشت اجرایی شود و در صورت عدم اجرا، مجلس از طریق بازوی نظارتی خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش فارس با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دید در نهایت وزارت بهداشت این مصوبه را اجرا خواهد کرد و دندان انحصار دندانپزشکی کشیده خواهد شد یا با مقاومت در برابر اجرای این مصوبه موضوع افزایش تعداد دندانپزشکان به زمان دیگری موکول می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.