آزاد فروشی داروخانه‌ها، خط قرمز طرح دارویاری
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حیدر محمدی درباره طرح دارویاری که حدود یک هفته از اجرای آن در کشور می‌گذرد و در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، کاهش کمبودهای دارویی، حمایت از صنایع دارویی کشور و عدم افزایش پرداخت از جیب بیماران در حوزه دارو با افزایش پوشش‌های بیمه‌ای است گفت: مرحله طرح دارویاری که اکنون اجرا می‌کنیم، روی داروهای تولید داخلی است و اساس طرح بر انتقال یارانه دارو از "ارز" به بیمه‌ها است. زیرا زمانیکه یارانه دارو را بر روی ارز اعمال می‌کنیم، جامعه مصرف‌کنندگان آن بسیار وسیع است اعم از مردم خودمان، توریست‌های خارجی، کشورهای همسایه و به تبع آن پدیده قاچاق معکوس؛ طبیعتا چنین چیزی برای ما قابل تحمل  نیست.

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو با بیان اینکه ارز دارو بسیار باز بود و به همه ارز تخصیص می‌دادیم ادامه داد: در حالی که متاسفانه بخشی از یارانه ما از زنجیره خارج می‌شد، به کشورهای همسایه می‌رفت، به دست مردم نمی‌رسید و... و. دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی مشمول ارز بودند، اما قبلا هدفمند نبود. ما این را هدفمند و وارد بیمه‌ها کردیم.

وی افزود: بر این اساس اعلام کردیم که قبلا مردم دارو را با هر قیمتی که می‌گرفتند، اکنون هم با بیمه آن را با همان قیمت دریافت کنند، اما در بخش آزادفروشی که خیلی باز است، قیمت‌ها اصلاح شود. بخش آزادفروشی بسیار باز است و ایرانی، غیر ایرانی، سوداگر و قاچاقچی و... اگر به داروخانه رفته و داروی آزاد بخواهند، موظفند به او دارو دهند. بنابراین وقتی قیمت دارو در بخش آزاد پایین باشد، سوداگران دارو را جمع می‌کنند و بعد در بخش بیمه‌ای هم مردم برای خرید دارو دچار مشکل می‌شوند. در حالی که اگر داروی آزاد را به صورت آزاد ارائه دهیم و همه یارانه دارو را در بخش بیمه‌ای متمرکز کنیم، هر ایرانی تحت پوشش بیمه مورد حمایت قرار می‌گیرد.

محمدی در خصوص وضعیت بیماران فاقد بیمه در این طرح گفت: حال برای اینکه بیماران فاقد بیمه هم مورد حمایت قرار گیرند، اعلام کردیم که همه ایرانی‌ها بیمه شوند و در این راستا پنج الی شش میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. در حال حاضر ایرانی بدون بیمه نباید داشته باشیم و اگر وجود داشته باشد فرد می‌تواند وارد سایت بیمه سلامت شده و تحت پوشش بیمه قرار گیرد. بیمه روی تخت و ... هم در بخش بستری وجود دارد. در عین حال این مدل را در بخش سرپایی هم فعال کردیم.

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو گفت: هر کالایی سالانه مشمول افزایش قیمت سنواتی است، گفت: در عین حال برای اینکه مردم این افزایش قیمت را احساس نکنند، تورم در حوزه دارو را هم مشمول یارانه کردیم؛ به طوری که اعلام کردیم که قیمت دارو هر چقدر است، بعد از اجرای طرح هم پرداخت از جیب مردم نباید تفاوتی داشته باشد. اگر غیر از این باشد، تخلف است. البته پیش از این ارز داروهای بدون نسخه و مکمل‌ها آزاد شد و این داروها اکنون مشمول افزایش قیمت نیستند.

وی اظهار کرد: افزایش قیمتی که در حال حاضر اتفاق افتاده، در قالب بیمه رفته است و مردم باید بدانند که اگر دارویی را با نسخه تهیه کنند، قیمتش ثابت مانده است، اما اگر دارویی را در قسمت آزاد تهیه کنند، قیمتش متفاوت و نرخ آن واقعی است، درصد پوشش‌های بیمه‌ای هم متفاوت شده است، به طوری که پیش از این درصد پوشش‌های بیمه‌ای ۷۰ به ۳۰ بود، اما در حال حاضر متفاوت شده و درصد پرداختی دولت افزایش یافته و درصد پرداختی بیمار کوچک شده است.  بنابراین درصد پرداختی مردم خیلی کوچک شده است. بر این اساس هدف اولیه طرح این است که پرداخت همه داروها ثابت باشد و هرچه اضافه می‌شود، وارد بیمه شود.

محمدی با بیان اینکه این طرح فعلا برای داروهای تولید داخل اجرا شده است گفت: فعلا ارز داروهای وارداتی تفاوتی نمی‌کند و قیمت‌شان هم مانند قبل است. بنابراین داروهای وارداتی همچنان ارز دولتی دریافت می‌کنند و تجهیزات پزشکی هم مانند قبل است. فعلا طرح را در زمینه داروهای تولید داخل اجرا کردیم.

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو با بیان اینکه یک‌سوم از ارزمان برای داروهایی بود که ارزشان را آزاد کرده و به بیمه‌ها انتقال دادیم گفت: فعلا برای تغییر سیاست ارزی داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی برنامه‌ای نداریم. باید خروجی طرح را ببینیم و مطمئن شویم که مراکز درمانی و داروخانه‌های ما کارشان به چه صورت پیش می‌رود و همانطور که هدف‌مان بود پرداخت از جیب مردم تغییر نکند. وقتی هدف اصلی ما یعنی عدم تغییر پرداخت از جیب مردم محقق شود، گام‌های بعدی را برمی‌داریم.

وی در خصوص تضمین‌های تامین اعتبار طرح افزود: کار بیمه این است که اعتبار می‌گیرد تا از بیمه شده‌اش حمایت کند. بنابراین عدم پرداخت معنی ندارد، بلکه ممکن است دیر پرداختی‌هایش را انجام دهد. یکی از مشکلات این بوده که بیمه‌ها مطالبات را با تاخیر می‌دادند. در این زمینه تضامینی گرفتیم، صورتجلسه‌هایی را امضا کردیم که رییس سازمان برنامه و بودجه، سرپرست وزارت رفاه، وزیر بهداشت، معاون اول رییس جمهور و ... امضا کرده و توافق کردند که مطالبات را پرداخت کنند. ترجیح ما این است که یک ماهه پرداخت شود. قبلا شش ماه و یکسال بوده است. اعتبارات را اکنون دارند می‌دهند. پرداخت‌های بیمه سلامت که به موقع است و تامین اجتماعی هم قول دادند که پرداختی‌ها را به موقع انجام دهند. ان‌شاءالله در پرداخت مشکلی نداشته باشیم. قرار بر این بود که بیمه‌ها با اعتباری که سازمان برنامه و بودجه می‌دهد، مطالبات قبلی را تسویه کنند.

محمدی در خصوص احتمال آزاد فروشی داروخانه‌ها گفت: این اقدام تخلف است و یکی از خط قرمزهای ما این است که بیماری به داروخانه مراجعه کرده و بخواهد دارو را با بیمه بگیرد، اما دارو را بیمه‌ای به او ندهند و بگویند باید آزاد بخرد. این خط قرمز ماست و نباید اتفاق افتد. مردم اگر به داروخانه مراجعه کرده و خواستند دارویی را با بیمه بگیرند، اما داروخانه آن را آزاد عرضه کرد حتما به ما از طریق سامانه ۱۹۰، معاونت‌های غذا و دارو و بخش رسیدگی شکایات دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها گزارش کنند. ما این گزارشات را جمع بندی و اطلاع رسانی می‌کنیم. در عین حال طرح ضربتی بازرسی از داروخانه‌ها هم از سوی معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال انجام است. قطعا اگر داروخانه‌ای تخلف کند، با او برخورد شده، پروانه مسئول فنی تعلیق می شود، سهمیه دارویی داروخانه قطع می‌شود و ...

به گزارش ایسنا دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو در پایان اضافه کرد: خروجی این طرح باعث می شود که کمبود داروی تولید داخلی رفع شود، وقتی داروخانه دارو را یارانه‌ای می‌فروشد، راحت می‌توان آن را احتکار کرد. انجام این کار به صورت بیمه‌ای سخت است، اما وقتی آزاد است هرچقدر بخواهید داروی آزاد می‌خریدند و آن را جمع می‌کردند. در نتیجه کمبود ایجاد شده و بعد آن را با قیمت چند برابر می‌فروختند. اکنون کسانیکه این شرارت‌ها را انجام دادند دیگر برایشان صرفه ندارد و باید همان داروهایی را هم که جمع کرده بودند، بفروشند. امیدواریم اگر این طرح خوب اجرا شد، بتوانیم روی داروهای دیگر هم آن را انجام دهیم. دولت باید یارانه مردم را قوی کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.