آخرین وضعیت ذخایر خونی در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس صداقت در خصوص وضعیت خون و فرآورده های خون در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ گفت: در ۵ ماهه اول سال جاری حدود یک میلیون و ۱۸۴ هزار نفر به مراکز و کلینیک های اهدای سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، حدود ۹۷۵ هزار نفر موفق به اهدای خون شده اند. خوشبختانه با احساس مسؤولیت هموطنان شریف و نوع دوست و اهداکنندگان همیشه همراه سازمان انتقال خون ایران، شاخص اهدای خون در ۵ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲.۸ درصد رشد داشته است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: استان های خراسان شمالی، کردستان و همدان به ترتیب با ۳۵.۷ درصد، ۳۳ درصد و ۲۹ درصد بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان های کشور در ۵ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده اند. همچنین با همراهی هموطنان عزیزمان در استان تهران نیز شاهد ۲۱.۵ درصد رشد شاخص اهدای خون در ۵ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم.

وی افزود: سازمان انتقال خون در ۵ ماه ابتدای سال جاری، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد انواع محصولات خون سالم با بالاترین استانداردهای تضمین کیفیت، جهت پاسخ به نیاز مراکز درمانی کشور تولید کرده است، طبق گزارش شبکه ملی خونرسانی کشور، متوسط موجودی ذخایر خون و فرآورده های خون کشور در هفته جاری، ۱۰.۲ روز و ذخایر استان تهران ۱۴.۵ روز برآورده شده که بالاترین رقم در طی سال‌های گذشته بوده است، همچنین شاخص اهدای مستمر و باسابقه که از شاخص های بسیار مهم در عرصه های بین الملل و ملی محسوب می شود و یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در شاخص ضریب سلامتی خون محسوب می شود، در ۵ ماهه ابتدای سال جاری حدود ۸۵ درصد برآورد شده است.

صداقت گفت: شاخص اهدای خون بانوان در کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری همچنان به صورت چشمگیری کمتر از متوسط کشورهای توسعه یافته و تقریبأ حدود ۴.۴ درصد برآورد می شود. بانوان در استان لرستان در ۵ ماهه نخست سال جاری بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان های کشور با ۹ درصد مشارکت داشته اند. پس از استان لرستان، سهم اهدای خون بانوان استان های کردستان و خراسان شمالی در طی ۵ ماهه ابتدای سال جاری بیشتر از سایر استان‌های کشور برآورد می‌شود که به ترتیب حدود ۸.۹۶ درصد و ۷.۷۴ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در پایان اضافه کرد: در ۵ ماه اول سال جاری حدود ۱۵۱ هزار نفر از اهداکنندگان خون، اهداکننده بار اول بوده اند که حدود ۱۶ درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می‌شوند. اهداکنندگانی که در طی ۱۲ ماه، سابقه اهدای موفق خون را ۲ بار یا بیشتر ثبت کنند به عنوان اهداکننده مستمر محسوب می شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.