۳ توافق مالی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طرح دارویاری ۱۰ ماهه شده؛ طرحی که با هدف اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه دارو و ساماندهی بازار دارو کلید خورد و قرار بود با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش داده، اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر بیمه‌ها برده و در عین حال قیمت دارو را بدون افزایش پرداخت از جیب مردم، به سمت واقعی شدن سوق دهد تا به این ترتیب آشفته بازار دارو سامان یابد و آرامش بر حوزه دارویی کشور حاکم شود.

معوقه ۲۵ هزار میلیاردی دارویاری و چالش تامین نقدینگی برای دارو

بر همین اساس هم قول و قرارها بر این شد که ارز داروها نیمایی شود و مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی نسبت به ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود تا بیمه‌ها هم پول دارو را به داروخانه‌ها و مراکز بیمارستانی داده و مراکز درمانی و داروخانه‌ها نیز پول شرکت‌های پخش و در نهایت تولیدکنندگان و واردکنندگان را بپردازند و بر این اساس روند تامین نقدینگی دارو دچار مشکل نشود، اما به به تدریج با بدقولی‌هایی که در زمینه تخصیص اعتبارات دارویاری در طول اجرای طرح اتفاق افتاد، زخم کهنه تامین نقدینگی برای دارو دوباره سرباز کرد. به طوری که به گفته بهرام عین‌اللهی- وزیر بهداشت، معوقه ۲۵ هزار میلیاردی "دارویاری" از  سازمان برنامه و بودجه، مشکلات متعددی را اعم از چالش تامین تقدینگی و اختلال در چرخه تامین دارو ایجاد کرد و در همین راستا نیز سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی چندی پیش با انتقاد از عدم تامین نقدینگی، بدهی بالای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش و عدم تخصیص مناسب ارز، درباره ادامه روند تامین دارو در کشور و همچنین احتمال بروز کمبود دارو در خرداد و تیر ماه ۱۴۰۲، ابراز نگرانی کرد.

مصوبه دولتی‌ها برای پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از معوقات "دارویاری"

در همین راستا نیز طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها، ریاست جدید سازمان برنامه و بودجه قول پرداخت این معوقات را داده‌ و حتی هیات دولت نیز مصوبه‌ای برای پرداخت این معوقات داشته است مبنی بر اینکه فعلا ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت انجام شود که بر اساس اعلام وزیر بهداشت تاکنون از این میزان ۳۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی پرداخت نیز در مراحل اجرایی قرار دارد.

۳ توافق مالی سه جانبه برای تامین دارو

در عین حال با ایجاد تغییر و تحولات انجام شده در سازمان برنامه و بودجه، توافقی سه جانبه میان وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای رفع مشکلات طرح دارویاری و رفع اختلال در چرخه تامین داروی کشور شکل گرفته است، به طوری که وزیر بهداشت از دو توافق مالی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و اعلام کرد که بر اساس این توافق سه جانبه، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی دریافت می‌کنیم و با دریافت این مبلغ، برای تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی، داروهای گران قیمت و شیر خشک با استفاده از این منبع مالی، مشکلی نخواهیم داشت.  

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها، بانک مرکزی نیز قول داده است که ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به داروسازان پرداخت کند. بر این اساس با معرفی سازمان غذا و دارو، شرکت‌ها می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کرده و نقدینگی‌ مورد نیازشان را تامین کنند. بر این اساس برمبنای توافق صورت گرفته ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مازاد بر تسهیلات دریافتی حوزه سلامت در سال ۱۴۰۱ به شرکت‌های دارویی تعلق می‌گیرد.

تخصیص ارز دارو تا ۷۲ ساعت

در عین حال توافق دیگری نیز با بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو انجام شده؛ به طوری که طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها،  براساس توافق امضا شده با رییس کل بانک مرکزی، از این پس تامین و تخصیص ارز حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، شیر خشک و تمامی اقلام حوزه سلامت با اولویت اول و طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت انجام می‌شود.  همچنین تسهیلات ارزی ۵ ماه نیز به تمامی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی توسط کارگزارهای موجود تخصیص خواهد یافت.

باید توجه کرد که اجرای این مصوبات، می‌تواند روحی تازه در کالبد طرح دارویاری که قرار بود دغدغه مردم و بیماران برای تامین دارو را برطرف کند، دمیده و آرامش را به بازار دارو و تجهیزات پزشکی بازگرداند. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.