ورود داروی "پکسلووید" به دستورالعمل کشوری درمان کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید کریمی در خصوص ورود داروی پکسلووید به دستورالعمل درمان کرونا به عنوان دارویی موثر برای مقابله با این بیماری گفت: داروی پکسلووید به آخرین دستورالعمل درمانی که برای کووید در ایران تدوین شده وارد شده است، اما ورود این دارو به دستورالعمل درمانی، به این معنا نیست که هر کس که علائم سرماخوردگی داشت، بتواند از این دارو استفاده کند، بلکه استفاده و تجویز این دارو شرایطی دارد.

وی در خصوص شرایط تجویز و مصرف پکسلووید در بیماران مبتلا به کرونا افزود: بیمار باید های‌ریسک باشد و در عین حال ابتدای ابتلایش به کرونا باشد و ... چرکه این دارو فعلا گران‌قیمت است و مقداری عوارض هم دارد. به طوری که اگر کسی بخواهد به صورت غیرعلمی و خودسرانه استفاده کند، دچار عوارض می‌شود. با این حال دارویی است که در بررسی‌های جهانی مشخص شده که در برابر کرونا موثر است، البته نه برای همه بیماران، بلکه برای بیماران خاصی که پرخطر بوده و بیماری‌های زمینه‌ای جدی دارند و در عین حال ابتدای ابتلایشان به کرونا باشد.  

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در صورتی که بیمار مبتلا به کرونایی شرایط استفاده از پکسلووید را  داشته باشد، پزشک متخصص عفونی می‌تواند این دارو را برایش تجویز کند. همچنین میزان اثربخشی آن وابسته به این است که در چه گروهی مورد استفاده قرار گیرد، البته هنوز پکسلووید وارد فهرست دارویی کشور نشده است، گفت: سازمان غذا و دارو دارد بررسی می‌کند که اگر به نتایج مناسبی برسند، آن را وارد فهرست دارویی کشور خواهند کرد.

به گزارش ایسنا کریمی در پایان اضافه کرد: البته این دارو در کشور تولید شده است، اما هنوز خیلی در دسترس و با قیمت مناسب نیست. از نظر اینکه که تاثیرات این دارو  در گروه‌های خاص مبتلا به کرونا، به لحاظ علمی ثابت شده بود، در دستورالعمل درمانی به آن اشاره شد، اما هنوز مصرف آن متدوال نشده است، این دارو به صورت محدود در دسترس است، اما هنوز وارد فارماکوپه دارویی نشده است و سازمان غذا و دارو باید درباره آن اظهارنظر کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.