تعرفه‌های پزشکی باید واقعی شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مجمع عمومی فوق‌العاده و انتخاب اعضای جدید هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران با حضور و مشارکت چشمگیر چهره‌های نام آشنا از انجمن‌های بالینی پزشکی و تخصص، علوم پایه پزشکی، جراحی، دندانپزشکی و تخصص، پرستاری، مامایی، پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد.

در ابتدای جلسه ایرج فاضل رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران با ابراز خرسندی از حضور پرشور نمایندگان و روسای انجمن‌های علمی پزشکی در این انتخابات گفت: وجود مجمع برگزیدگان مایه امیدواری است و نشانه علاقمندی اعضای رشته‌های مختلف و گروه‌های پزشکی نسبت به سرنوشت حرفه و تخصص پزشکی خود و همکاران است، متاسفانه حال و احوال جامعه پزشکی کشور خوب نیست. همانطور که می‌بینیم جامعه معلمان کشور نیز شرایط و حال خوبی ندارند، این عزیزان ارکان مهمی در هر جامعه هستند و آینده هر کشور به سلامت این صنوف بستگی دارد، امیدوارم این شیوه عوض شود و اقتصاد پزشکی به نحوی مطلوب رعایت شود تا پزشکان به جای ترک مملکت در کشور بمانند و خدمت کنند تا روزهای بهتری را در پیش داشته باشیم.

در ادامه علی نوبخت حقیقی دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران گفت: تلاش بر این است که انجمن‌ها و اعضای بیشتری در کنار هم درون مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی حضور و مشارکت داشته باشند تا همکاران از رشته‌های مختلف بالینی و جراحی، علوم پایه، پرستاری، مامایی و دندانپزشکی با تخصص‌های مختلف اعضا و نماینده خود را در کنار هم داشته باشیم، امیدواریم این عزیزان در راستای سلامت مردم ایران گام بردارند، در این انتخابات تعداد ۲۷ نفر از همکاران توسط رای‌گیری منتخب و معرفی خواهند شد.

وی افزود: از این تعداد ۱۴ نفر در رشته‌های مختلف پزشکی هستند که در گذشته تعداد آن ۱۰ نفر بود، همه ما نگران سلامت ملت ایران هستیم چون بودجه‌ای که برای سلامت تعیین شده بسیار کم و سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی پایین است. این به معنی فشار به مردم و جامعه پزشکی است چون مردم با این وضعیت معیشتی قادر به پرداخت تعرفه واقعی نیستند، تعرفه‌های پزشکی باید واقعی شود و هیات دولت بودجه کافی برای تعیین تعرفه واقعی را در اختیار ندارد، نگرانی مهم دیگر مهاجرت کادر و گروه‌های مختلف پزشکی است که ما امید داریم این عزیزان در کشور بمانند و به خدمت خود ادامه دهند تا مردم ایران در سال‌های آینده نیازمند پزشکان خارجی نشوند.

دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران گفت: پزشک عمومی قادر به اجاره مطب برای طبابت نیست و البته اقدام صحیح این است که پزشکان در نظام ارجاع و پزشک خانواده جذب شوند و در نقاط مختلف کشور با حقوق خوب و کافی به طبابت بپردازند، چه بخواهیم و چه نخواهیم عده‌ای پزشک عمومی و متخصص تمایل دارند مطب شخصی داشته باشند اما این امکان بسیار دشوار شده است. به عنوان مثال یک پزشک برای اجاره یک مطب مجبور است مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۲۵ میلیون تومان اجاره ماهانه بدهد. حالا باید پرسید با کدام تعرفه پزشکی می‌توان یک مطب دائر کرد و هزینه‌های مطب را پرداخت.

نوبخت گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از مبلغ ۹۰ هزار تومان تعرفه ویزیت پزشکی، تقریبا بیش از ۸۰ هزار تومان آن صرف هزینه‌های جاری می‌شود و کمتر از ۱۰ هزار تومان باقی خواهد ماند که پزشک باید با این مبلغ کم زندگی خود را اداره کند، اطباء عادت به شلوغ کردن ندارند و ترجیح می‌دهد آرام و بی‌صدا به زندگی ادامه دهند و یا مهاجرت کنند، پزشکان در گذشته به کشورهای جهان اول مهاجرت می‌کردند اما امروزه به کشورهای همسایه و منطقه حاشیه خلیج فارس می‌روند. البته ما توصیه نمی‌کنیم که از کشور بروند بلکه تاکید داریم بمانند و امیدوار باشند.

به گزارش فانا وی در پایان اضافه کرد: وضع دارو نیز به گونه‌ای شده که نبود، کمبود یا گرانی آن در کنار تعهدات پایین بیمه‌ای، مردم را رنج می‌دهد و ما نیز به عنوان جامعه پزشکی ناراحت و نگران هستیم، بالغ بر ۱۰۰ انجمن علمی پزشکی در رشته‌های پایه، بالینی و تخصص‌های مختلف در کشور داریم که کوچکترین انجمن با حدود ۱۰۰ عضو و بزرگترین انجمن با بیش از ۷۰۰۰ عضو، نمایندگانی در مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی دارند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.