جزئیات توافق مهم سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی اعلام شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سازمان غذا و دارو جزئیات توافق نامه با بانک مرکزی درمورد تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت های فعال حوزه دارو را اعلام کرد.

براساس امضای توافق نامه بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی، ۳۰ هزار میلیارد تسهیلات مازاد بر تسهیلات اعطایی سال گذشته به حوزه دارو و مواد اولیه دارویی تعلق می گیرد تا نقدینگی مورد نیاز شرکت های فعال این حوزه را تامین کند.

توافقات صورت گرفته در این جلسه به شرح ذیل است:

1_ با توجه به آنکه تغییر گروه کالایی دارو و مواد اولیه آن، از مسیر اصلاح دستی و غیر سیستمی، منجر به تاخیر بسیار زیادی در فرآیند تخصیص و تامین ارز شده است، مقرر گردید جهت تسریع در این خصوص و جلوگیری از تشدید کمبودهای دارویی، تعرفه های سه شرطی حداکثر تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، توسط بانک مرکزی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی و به سازمان غذا و دارو ابلاغ گردد.

2_ با توجه به کُندی تخصیص و تامین ارز طی سه ماه گذشته و در صف ماندن بسیاری از ثبت سفارشات دارو و مواد اولیه دارویی، مقرر گردید از تاریخ صورتجلسه به تفکیک هر یک از ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر ۱۴۰۲، مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار "جمعا معادل ۱۲۰۰ میلیون دلار" ویژه دارو، مواد اولیه دارویی،تجهیزات و ملزومات پزشکی تخصیص گردد.

3_ نظر به آنکه اشتباهات متعدد و مستمر شرکت ها و بانک های عامل در ثبت کد کارگزار باعث تاخیر جدی در امر تخصیص و تامین ارز شده است، مقرر گردید بانک مرکزی کدهای کارگزار متفرقه "به جز کد کارگزاری های نیکو، هالک، یوآن چوبسین، وون کره جنوبی، درهم امارات و کدهایی که منابع ارزی قابل استفاده برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دارند" را به صورت سیستمی تا اطلاع ثانوی مسدود نماید.

4_ با توجه به بحران نقدینگی شرکت های دارویی و عدم توانمندی بخش عمده ای از آنها در خرید ارز، مقرر گردید تسهیلات کوتاه مدت ۵ ماهه ارزی موضوع بخشنامه شماره ۲۶۶۰۶۷/۰۱ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۱ مجددا توسط بانک مرکزی با اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۲ به بانک های عامل ابلاغ گردیده و در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه، منابع ارزی نیکو نیز به منابع بخشنامه فوق افزوده گردد.

5_ با توجه به حجم کاری انبوه شرکت نیکو و تاخیر در فرایند حواله ارز و نظر به احتمال تشدید بحران کمبود دارو، مقرر گردید شرکت نیکو همواره اقدام نسبت به ثبت سفارشات حوزه دارو را نسبت به سایر حوزه ها در اولویت قرار داده و در اسرع وقت حواله به مقصد صورت پذیرد.

6_ با توجه به تدوام مشکل نقدینگی حوزه دارو، ضرورت دارد بند ۶ یک هزار و سیصد و چهل و ششمین صورتجلسه مورخ ۱۹/۰۷/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۲ تمدید گردد.

7_ با توجه به نظر رئیس محترم بانک مرکزی مبنی بر پرداخت ۳۰ همت تسهیلات مازاد بر تسهیلات اعطایی سال ۱۴۰۱ به شرکت های دارویی جهت تامین دارو و مواد اولیه و با عنایت به مصوبه شماره ۳۳۶۵۷۰ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ شورای عالی امنیت ملی، مقرر گردید سازمان غذا و دارو فهرست شرکت های دارویی را به بانک مرکزی معرفی نماید تا سهمیه بانک های عامل توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ گردد.

8_ مقرر گردید تا پایان سال ۱۴۰۲، مجموع ثبت سفارشات ارسالی توسط سازمان غذا و دارو در تالار اول پس از اعمال اولویت از سوی سازمان طی حداکثر ۴۸ ساعت و همچنین ثبت سفارشات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در تالار دوم بر اساس تاریخ ایجاد گواهی ثبت آماری، حداکثر طی ۷۲ ساعت تخصیص یابد.

9_ مقرر گردید حداقل ۲۵ میلیون یورو از محل منابع بانک VARENGOLD حداقل ۲۵ میلیون یورو از محل منابع بانک ملی هامبورگ جهت اقلام دارویی خاص و حداقل معادل ۵۰ میلیون یورو وون کره جنوبی و درهم امارات، جملگی در تالار اول تامین گردد. تامین روپیه برای خرید مواد اولیه و داروهای تحت کنترل از هند متناسب با امکان تامین از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد.

10_ مقرر گردید بانک مرکزی تصمیمات لازم در مورد تخصیص ارز به صورت اعتباری ۱۸۰ روزه توسط شرکت های دارویی به نرخ زمان ترخیص را اتخاذ نموده و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ به بانک های عامل ابلاغ نماید و آیین نامه اجرایی با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صورت پذیرد.

11_ مقرر گردید جهت توسعه صادرات، به هر میزان که صادرات دارو توسط شرکت های دارویی صورت پذیرد، به صورت فصلی گزارش مربوطه توسط سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی ارسال و عدد مزبور به سهمیه ارزی حوزه دارو افزوده شود. فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.