آمادگی جمهوری اسلامی برای ارتقای آموزش پزشکی منطقه
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین اللهی در دیدار "ریکاردو لئون بورخس" گفت: نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در تمام ابعاد و شاخص ها طی ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده، پیشرفت های بسیاری کرده است و هم اکنون در منطقه و جهان از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار است، وجود 22 هزار استاد و عضو هیات علمی و 270 هزار دانشجوی علوم پزشکی که 65 هزار نفر از آنان در رشته پزشکی عمومی در 70 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیل می کنند، نشان از این پیشرفت دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: وجود 209 دانشکده و 205 گروه پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی ایران با سالانه 9 هزار فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی، هزار فارغ التحصیل در کارشناسی ارشد و 85 فارغ التحصیل در دکترای پرستاری، وجود 228 رشته محل در رشته های فوق تخصص علوم پزشکی، 628 رشته محل در رشته های تخصصی، 594 رشته محل در مقطع پی اچ دی 1079 رشته محل در کارشناسی ارشد، 1559 رشته محل در مقطع کارشناسی و ۷۳۶ رشته محل در مقطع کاردانی علوم پزشکی، بخش دیگری از دستاوردهای حوزه آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: مطابق قانون، آموزش مداوم علوم پزشکی در 30 سال گذشته همواره وجود داشته و استادان الزاما باید در دوره های کوتاه مدت علوم پزشکی شرکت کنند، با مشورت و همفکری فدراسیون جهانی آموزش پزشکی "WFME" مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته آموزش پزشکی در ایران ایجاد شده است. همچنین مراکز توسعه آموزشی را در دانشگاه های علوم پزشکی که فقط وظیفه آموزشی دارند ایجاد کرده ایم، ایجاد شبکه بهداشتی در تمام روستاها و شهرهای ایران دیگر از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است به نحوی که در اقصی نقاط کشور شبکه گسترده ای از خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت برای ارائه خدمات اولیه مراقبت های بهداشتی به مردم وجود دارد.

عین اللهی گفت: ایران ظرفیت بالایی در توسعه گردشگری سلامت در منطقه دارد، از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی برای واگذاری اعتباربخشی پزشکی عمومی به ایران قدردانی کرده و برای تبادل استاد و دانشجو در منطقه اعلام آمادگی می کنیم، فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، سازمانی علمی و قوی "WFME" در سطح جهان است، ایران خود را همکار این سازمان می داند و برای اجرای برنامه های ارتقای آموزش پزشکی در منطقه اعلام آمادگی می کند، 16 سال پیش که معاون آموزشی وزارت بهداشت بودم، زمینه همکاری با فدراسیون جهانی آموزش پزشکی "WFME" ایجاد شد و امروزه مواضع ما و این سازمان در آموزش پزشکی به هم نزدیک است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ایران در حوزه آموزش پزشکی کارهای زیرساختی فراوانی انجام داده و به اعتباربخشی به عنوان یک اصل پایه ای توجه دارد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده هم اکنون برنامه های درسی و امتحانات علوم پزشکی در ایران سطح قابل قبولی دارد، مهم ترین شاخص ارزیابی آموزش پزشکی ایران خروجی برنامه های ماست. به عنوان نمونه امروز سن امید به زندگی از 54 سال در اوایل انقلاب اسلامی به بیش از 75 سال ارتقا یافته است. بسیاری از بیماری های واگیر در ایران کنترل شده و از طرف سازمان بهداشت جهانی، گواهینامه حذف سرخک و سرخجه در ایران صادر شده است. همچنین بیماری فلج اطفال در کشورمان ریشه کن شده و بیماری مالاریا در مرحله ریشه کنی است.

وی با اشاره به این که تولید 6 پلتفرم واکسن ایرانی کرونا کشورمان را به عنوان تنها تولید کننده واکسن این بیماری در منطقه مطرح کرده است افزود: ارتقای سطح پژوهش، توسعه پارک های علم و فناوری، توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی و تولید 99 درصدی داروها و 40 درصدی تجهیزات پزشکی پیشرفته در داخل، از دیگر دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه سلامت است، ضوابط اعتباربخشی علوم پزشکی در ایران بسیار بالاتر از حداقل شاخص هاست. همچنین اعتباربخشی ملی با ضوابطی بیشتر و اعتبار بخشی دانشگاهی با ضوابطی سختگیرانه تر از اعتباربخشی ملی در ایران انجام می شود.

در ادامه ریکاردو لئون بورخس رئیس فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در این دیدار پیشرفت‌های نظام سلامت ایران را شگفت انگیز خواند و گفت: ایران می تواند یکی از کلیدی ترین اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی "WFME" در فرآیند اعتباربخشی باشد، اعضای فدارسیون جهانی آموزش پزشکی از کیفیت آموزش پزشکی در ایران متحیر شده اند، لازم به ذکر است فرآیند اعتباربخشی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی "WFME" برای دوره های تخصصی علوم پزشکی ایران در آینده نزدیک اجرا خواهد شد، ایران به کیفیت آموزش پزشکی بسیار توجه کرده است و می تواند یکی از کلیدی ترین اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی "WFME" در فرآیند اعتباربخشی باشد.

وی افزود: فرآیند اعتباربخشی آموزش پزشکی که از طرف این فدراسیون از سال 2019 در ایران آغاز شد، بسیار خوب پیش رفته و ایران در راه درستی در این زمینه قدم بر می دارد، من و همکارانم کیفیت آموزش پزشکی را در ایران تحسین می کنیم، فرآیند اعتباربخشی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی "WFME" پس از پزشکی عمومی، برای دوره های تخصصی ایران باید آغاز شود، با توجه به تحصیل 65 هزار دانشجوی پزشکی عمومی و 22 هزار عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در ایران، دانشجویان واستادان بسیاری در دانشگاه‌های ایران مشغول به مطالعه در حوزه علوم پزشکی هستند که نشان از توجه ایران به توسعه علوم پزشکی دارد.

به گزارش وبدا رئیس فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در پایان با بیان این که استانداردهای اعتباربخشی تغییر کرده و ایران توانسته مطابق با استانداردهای فدراسیون جهانی پیش ‌رود، ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و تقدیر از فرهنگ والای ایرانیان گفت: آنچه پیش از سفر به ایران شنیده بودم تحریف واقعیت ها بود. باید اذعان کنم ایران کشوری فوق العاده زیبا، با قدمت فرهنگی بالاست و مردم بسیار میهمان نوازی دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.