مسمومیت ناشناخته در "بدره"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طی دو روز گذشته خبری در رسانه‌های محلی استان ایلام مبنی‌بر مسمومیت‌ پی‌درپی شهروندان در شهر بدره استان ایلام و مراجعه به درمانگاه و مراکز درمانی منتشر شد. اما به‌نظر این رخداد از نخستین روز هفته اتفاق افتاده است. شایعات و حدس‌های غیرقطعی به‌ویژه در فضای مجازی نیز خبر از وجود آلودگی در آب شرب اهالی این شهر می‌دهد. باوجوداین، مسئولان با وجود تأیید این رخداد، نظر قطعی در دلیل آن اعلام نکرده‌اند.

روابط عمومی دفتر مدیریت بحران استانداری ایلام خبر مسمومیت یا ابتلا به‌نوعی ویروس واگیر شهروندان بدره در این استان را تأیید و اعلام می‌کند که قریب به اتفاق مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی در بدره به‌صورت سرپایی مداوا و پس از گرفتن داروهای لازم مرخص شدند. تنها یک مورد از بیماران نیاز به خدمات درمانی داشته است. این مرکز وجود شایعات در مورد آلودگی آب را تأیید می‌کند، اما صحت آن را درست نمی‌داند.

جاسم محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ضمن تأیید این رخداد، دلیل آن را نه مسمومیت ناشی از آلودگی آب، بلکه ویروسی بیان کرد که از ابتدای سال شهروندان را بیمار می‌کرده است و اضافه کرد: افزایش تعداد مراجعان که با علائم مسمومیت شدید مواجه شده‌اند و به‌علت کمبود تخت مرکز درمانی بدره جهت مداوا به مراکز درمانی ایلام اعزام شده‌اند، این شایعه را در سطح شهر بدره به‌وجود آورده است که این مسمومیت ناشی از ویروسی‌بودن آب شُرب این شهر بوده است.

وی افزود: در روز نخست، یعنی دو روز پیش، حدود ۷۰ مورد با علائم اسهال و استفراغ به اورژانس شهرستان بدره به‌صورت ناگهانی با این علائم مراجعه کردند و تا زمان این ‌گفت‌وگو به ۳۳۳ مورد افزایش پیدا کردند، که از بین مراجعه‌کنندگان تنها یک مورد نیاز به مرکز اورژانس استان داشته که این نشان‌دهندۀ یک بیماری شدید نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام آلودگی آب را رد کرده و گفت: تیم بهداشتی از آب منطقه نمونه‌گیری انجام داده است و تا این لحظه هیچ دلیلی بر اینکه عامل و منشأ این بیماری ویروسی از آب آلوده باشد، گزارش نشده و شواهد و معاینات نشان می‌دهد، این نشانه‌های بیماری، از دسته بیماری‌های ویروسی است که از اوایل فصل بهار و پاییز این اپیدمی‌ها اتفاق می‌افتد. تمهیدات لازم اندیشیده شده است و نیازهای دارویی فراهم شده که به‌تدریج این قضیه فروکش پیدا خواهد کرد. در بحث درمان این بیماری‌های ویروسی که اتفاق می‌افتد، نیاز است شهروندان نسبت به رعایت بهداشت فردی کوشا باشند و جای هیچ نگرانی نیست.

محمدی در خصوص اینکه چطور ویروسی که از ابتدای سال شهروندان را بیمار می‌کرد به یکباره و طی ۴۸ ساعت این میزان شیوع پیدا می‌کند پاسخی نداشت.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب این استان حاضر به پاسخگویی در این‌باره نشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی "بدره" یا از یک خانواده و یا همسایه و آشنا هستند، اما هیچ بررسی آماری روی جغرافیای بروز علائم بیماری یا مسمومیت در بیمارستان‌ها انجام نشده است.

ویروسی به نام "روتا"

یاسر علیزاده فرماندار بدره دلیل این شیوع را ویروسی به نام "روتا" اعلام کرده و گفت: عامل مراجعۀ برخی از شهروندان این شهرستان به مراکز درمانی براساس ارزیابی های دانشگاه علوم پزشکی ویروسی بنام "روتا ویروس" است، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه گزارش‌هایی از بروز علائم شبیه مسمومیت در سطح شهر بدره دریافت شد که باتوجه‌به افزایش مراجعات به مراکز درمانی که حدود ۲۵۰ نفر رسیده بود، تیمی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان به منطقه اعزام و از مناطق مختلف بازدید کردند. فرضیۀ اولیه دراین‌خصوص مسمومیت ناشی از آب شرب بود که در این ارتباط نمونه‌برداری و آزمایشات مختلفی توسط کارشناسان مربوطه صورت گرفت.

وی افزود: امروز نتایج آزمایشات دریافت و مشخص شد با وجود علایمی همچون حالت تهوع و دل‌درد مسمومیتی وجود ندارد و عامل آن ویروسی بنام روتا ویروس بوده است. بنابر اعلام وزارت کشور این ویروس در مناطق مختلف گزارش شده که یکی از این نقاط شهرستان بدره بوده است. حدود ۳۰۰ مورد گزارش درباره ابتلا به این ویروس دریافت شد که ۱۵۰ مورد به صورت سرپایی درمان و مابقی نیز تنها در حد تزریق سرم بوده است و تنها یک مورد نیاز به بستری‌شدن پیدا کرده است. هیچ‌گونه جای نگرانی دراین‌خصوص وجود ندارد و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان سرم به میزان کافی در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است.

پزشکان می‌گویند آب لوله‌کشی ننوشید

باوجود اعلام کشف دلیل این بیماری از سوی فرماندار، مراکز درمانی بدره آن را تأیید نمی‌کنند، منابع بیمارستانی اعلام می‌کنند که دلیل این بیماری یا مسمومیت هنوز اعلام نشده است. بنابراین، بیماران در هنگام مراجعه داروهای برای کنترل علائم اسهال و استفراغ دریافت می‌کنند و نه داروهای درمانی یا داروهای خاصی برای مبارزه با ویروس.

این منابع همچنین تأکید می‌کنند که توصیۀ پزشکان به مراجعه‌کنندگان استفاده نکردن از آب لوله‌کشی به‌عنوان شرب، استفاده از آب‌های بسته‌بندی معدنی یا نوشیدنی تا تعیین‌تکلیف وضعیت موجود است. از سوی دیگر به گفتۀ همین افراد که شاهدان روند درمان هستند، هیچ آمارگیری مبنی بر اینکه پراکنش جمعیتی مبتلایان در کدام محدودۀ شهر است، وجود ندارد با اینکه گویی مراجعان عموماً از یک خانواده و یا همسایه و آشنا هستند. سلامت نیوز _ روزنامه پیام ما

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.