عوارض جبران ناپذیر اعمال زیبایی توسط افراد سودجو
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید نجات حسینی در حاشیه برگزاری همایش جامعه جراحان در مرکز همایش‌های رازی گفت: این روزها تبلیغات فریبنده در مورد اعمال زیبایی توسط افراد غیرحرفه ای بسیاری مطرح بوده که کسر شأن جامعه پزشکی و جراحان است، افرادی که دوره حرفه‌ای مصوب وزارتخانه را آموزش ندیده‌اند، نباید وارد اقدامات فوق تخصصی شوند. متأسفانه افراد بی صلاحیت هم وارد حیطه کار فوق تخصصی جراحان پلاستیک شده‌اند که با آسیب‌های زیادی همراه شده است.

وی با اشاره به دخالت دو گروه. مداخله گر. پزشک و غیرپزشک در کارهای جراحان پلاستیک و زیبایی افزود: سایر جراحان آموزشهای لازم در حوزه جراحی های زیبایی صورت را ندیده اند، انجام این گونه اعمال جراحی فوق تخصصی بدون گذراندن دوره های تکمیلی مخاطره آمیز است، خدمه اتاق عمل داریم که وارد این حیطه شده، البته زیر پرچم یک پزشک این تخلفات را انجام می‌دهند و این یک فاجعه برای جامعه است، به مردم توصیه می کنیم که برای جراحی زیبایی و پلاستیک، باید سراغ پزشک مرتبط با این اعمال از جمله فوق تخصص جراحی پلاستیک بروند که می توانند پزشک مربوطه را از سایت نظام پزشکی کنترل کنند.

در ادامه بابک نیکو مرام رئیس انجمن جراحان زیبایی و پلاستیک ایران نیز در این زمینه گفت: بیمار حق دارد بداند کسی که وی را درمان می کند تبحر لازم را داشته، آموزش کافی را در آن عمل دیده و مدارک آموزشی خود را از منابع معتبر وزارت بهداشت دریافت کرده باشد. از طرف دیگر گزارش هایی داریم که بیمار در حین جراحی زیبایی پزشک خود را نمی بیند و تنها پس از ایجاد عارضه و شکایت بیمار متوجه می شود که جراح وی، فرد دیگری بوده و یا اینکه اصلا عمل ایشان توسط فرد غیر پزشک انجام شده است.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی در این زمینه و آگاهی رساندن به بیماران بایستی از وظایف ارگانهای مربوطه باشد. توصیه می شود مردم فریب تبلیغات دروغین و حتی قیمت های پایین در این حوزه را نخورند و آگاهانه اقدام به انجام این اعمال کنند و از دانش و تخصص جراح معالج خود از سازمان نظام پزشکی استعلام بگیرد، تزریق ژل، بوتاکس، لیزر و غیره جزو امور پزشکی است و دخالت غیر پزشکان در این امور مصداق دخالت در امور پزشکی است.

رئیس انجمن جراحان زیبایی و پلاستیک ایران با اشاره به اینکه اعمال جراحی زیبایی بر خلاف اعمال جراحی درمانی عمدتا بعنوان اعمال جراحی غیرضروری است تاکید کرد: افرادی که برای انجام این اعمال به ما مراجعه می کنند، حتی الامکان سعی داریم آنها را از غیر ضروری بودن عمل زیبایی مطلع کنیم و بخوبی بیمار را از روش‌های مختلف انجام آن اعمال آگاه نموده و مشاوره های لازم قبل از عمل را برای وی انجام دهیم. افرادی که سلامت کافی برای انجام عمل زیبایی ندارند و یا از نظر انجام عمل و بیهوشی پر خطر است، کاندید مناسبی برای انجام عمل زیبایی نیستند.

به گزارش ایرنا نیکو مرام در پایان در خصوص درمان سوختگی نیز اظهار کرد: درمان سوختگی در همه جای دنیا هزینه بر است و جراحان پلاستیک و فلوشیپ های سوختگی در اکثر مراکز به درمان این بیماران می پردازند. ولی بهترین کار در این حوزه پیشگیری است که بایستی توسط تمامی ارکان دولت و سازمانهای خصوصی مردم نهاد به این امر پرداخته و با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و ایمن سازی خانه ها، مراکز و وسایل پرخطر، آسیب ها و هزینه های درمانی را کاهش دهند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.