۱۰ درصد ایرانیان کارت اهدای عضو دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی در حاشیه نشستی خبری که به مناسبت روز ملی اهدای عضو برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استاندارد اهدای اعضاء در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ آنها متفاوت است گفت: از سال ۸۳ تا کنون ۱۰ درصد مردم یعنی هشت میلیون نفر کارت پیوند اعضاء را دریافت کرده‌اند. در واقع ثبت شده است که حدود ۸ میلیون نفر در کشور این کارت را دریافت کرده‌اند که البته این آمار در سال‌های اخیر رو به افزایش است.

وی افزود: در کشوری مثل انگلستان حدود یک سوم شهروندان به طور رسمی کارت اهدای عضو را دارند. در آمریکا ۶۴ درصد مردم این کارت را دارند و در مدارک فردی و پرسنلی آنها و یا در گواهینامه رانندگی لوگو وابستگی فرد به شبکه پیوند اعضاء درج شده است، اخیرا در برخی کشورها قانونی تصویب شد که به موجب آن ظرفیت دوایر دولتی و ابعاد حاکمیتی در خصوص تصمیم گیری برای اهدای عضو از مرگ مغزی  و با تایید کمیته اخلاقی افزایش یافت، به طوری که الان در برخی کشورهای اروپایی اگر فردی دچار مرگ مغزی شود عملا از نظر حقوقی در اختیار دولت‌های مربوطه خواهد بود و رضایت فرد و خانواده شرط لازم برای اهدای عضو نیست، در کشور ما به دلیل فرهنگ مردم، نیازمند کار فرهنگی در این زمینه هستیم. داشتن کارت اهدای عضو به تنهایی شرط لازم برای اهدای عضو و رضایت خانواده‌ها شرط کافی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیان آماری در خصوص وضعیت اهدای عضو در ایران پرداخت و ادامه داد: بعد از افتی که در دوران کرونا پیوند اعضاء در کشور طی کرد، خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ مجددا رشد رو به تزایدی را در روند پیوند اعضاء در کشور داشتیم. به طوری که عدد pmp که یک شاخص بین المللی برای اهدای اعضاء است، در دوران کرونا به عدد ۷ به ازای هر میلیون جمعیت افت کرده بود اما مجدد رو به افزایش رفت و در سال ۱۴۰۱ این عدد در سطح ملی به عدد ۱۲.۲ رقم افزایش یافت، ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اهدای عضو در سال گذشته در عدد ۱۹.۵ به ازای هر میلیون نفر جمعیت ثبت کردیم، البته عدد قابل قبول در عرصه جهانی ۳۸ است و عدد ۴۷ مطلوب تلقی می‌شود و بنابراین هنوز کشور ما با این آمار فاصله دارد اما با توجه به فرهنگ نوع دوستانه و ایثارگران مردم، پیش بینی می‌کنیم در سال‌های آتی با توسعه فرهنگ سازی و تعمیق این فرهنگ شاهد افزایش این عدد در کشور باشیم.

زالی در پایان در خصوص اهدای عضو از فردی که دچار مرگ مغزی شده است نیز گفت: مرگ مغزی غیر قابل بازگشت است و اینکه فکر کنیم کسی مرگ مغزی شده و بازگشت پذیر است تقریبا غیر ممکن است. در ایران نیز خیلی سخت گیرانه بحث مرگ مغزی پیگیری می‌شود و حداقل چهار متخصص ذی‌صلاح بعد از انجام تست‌های سختگیرانه بالینی و پاراکلینیکی این امر را تایید می‌کنند و نهایتا پزشک قانونی مستقر این را تایید می‌کند. ‌از این‌رو وقتی مرگ مغزی توسط واحد فناوری پیوند اعضاء در دانشگاه‌ها تایید می‌شود، مردم اطمینان کنند که قطعا تمام جوانب مربوطه راجع به برگشت ناپذیر بودن فرایند مرگ مغزی طی شده است، پیش بینی ما این است در سال‌های آتی با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و پزشکی، اگر فردی فوت کند ۴۰ مورد از نسوج، بافت‌ها و ارگان‌ها امکان استحصال برای سایر افراد را دارد.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست مجتبی مخبر دزفولی رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی گفت: پیوند ریه که از سخت‌ترین پیوندهاست از سال ۸۳ در بیمارستان مسیح دانشوری شروع شد و در حدود ۱۳۰ پیوند ریه تا کنون انجام شده است، گرچه پیوند ریه همانند پیوند کلیه آنقدر موفقیت آمیز نبوده است اما نتایج خوبی در این زمینه داشته‌ایم، این عمل از سال ۸۳ در کشور انجام می‌شود و سعی می‌کنیم با قدرت بیشتری ادامه دهیم، حدود ۲۲۰۰ مورد اهدای مرگ مغزی داشته‌ایم که ۶۳۰۰ عضو پیوندی از این موارد به سراسر ایران اهدا شده است. حدود ۲۰۰۰ پیوند کبد و ۳۶۰۰ پیوند کلیه، ۱۴۰ پیوند ریه و ۶۰ پیوند پانکراس داشته‌ایم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.