کدام نوع واکسن آنفلوانزا را تزریق کنیم، ایرانی یا خارجی؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمید عمادی در خصوص انواع واکسن آنفلوانزای موجود در کشور گفت: امسال دو نوع واکسن در کشورمان موجود است یک نوع واکسن آنفلوانزا داریم که در تخم مرغ کشت داده می شوند که این واکسن ها، واکسن های قدیمی هستند و هر سال براساس سوش جدید آنفلوانزا کشت داده می شوند ولی واکسن دیگری که در امریکا نیز بر روی آن بسیار تبلیغ می کنند چون واکسنی است که اثربخشی بیشتری دارد واکسن Recombinant یا نوترکیب است که این نوع واکسن آنفلوانزا اثربخشی بسیار بیشتری دارند و برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تزریق این نوع از واکسن آنفلوانزا توصیه می شود. حتی در ایالات متحده برای افراد مسن توصیه می شود این نوع واکسن تزریق شود.

وی افزود: واکسن های خارجی آنفلوانزا که در کشور موجود است واکسن های هلندی و فرانسوی هستند که در تخم مرغ کشت داده شده اند ولی واکسنی که ایران تولید کرده است با پلت فرم پروتئین نوترکیب است که معمولا اثربخشی بهتری دارد، این سوال که آیا اثربخشی واکسن آنفلوانزای ایرانی بهتر است یا نوع خارجی آن به نظر بنده فرق چندانی ندارد و نمی خواهم وارد این بحث شوم که واکسن ایرانی بهتر است یا خارجی، ولی اگر صرف نظر از اینکه این واکسن ها ساخت کدام کشور است فقط بخواهیم درباره ساختار واکسن توضیح دهیم واکسن هایی که نوترکیب هستند قطعا واکسن موثرتری هستند و ماده موثره بیشتری دارند و تزریق این نوع از واکسن آنفلوانزا بیشتر توصیه می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص موجودی واکسن آنفلوانزا در کشور گفت: معمولا هر سال با کمبود واکسن آنفلوانزا مواجه می شدیم اما امسال یک رقابتی وجود دارد که این واکسن ها به میزان خیلی بیشتر وارد شده و تولید داخل هم داریم و احتمالا امسال کمبود واکسن آنفلوانزا نخواهیم داشت، معمولا توصیه می کنیم همه افراد جامعه اگر می توانند این واکسن را تزریق کنند ولی برای برخی از افراد تزریق این واکسن ضروری است از جمله افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، زنان باردار، بیماران قلبی، بیماران ریوی، بیماران دیابتی و افرادی که در سنین بالاتر از 50 سال قرار دارند.

عمادی در پاسخ به اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای چه افرادی ممنوع است گفت: افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند نباید واکسن هایی که در تخم مرغ کشت داده می شوند را تزریق کنند و باید از نوع نوترکیب آن استفاده کنند ولی به طور کلی تعداد افرادی که به واکسن آنفلوانزا حساسیت دارند زیاد نیست.

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی بهتر است واکسن آنفلوانزا را تزریق کنیم افزود: از آنجایی که در کشور ما معمولا پیک آنفلوانزا در ماه های دی و بهمن است و از انجایی که بهترین اثر حفاظت کنندگی واکسن دو ماه بعد از تزریق آن است فکر می کنم زمان ایده آل برای تزریق واکسن اواخر مهر و اوایل آبان ماه با شروع فصل سرما است. در کشورهای غربی از اول سپتامبر یعنی از اوایل شهریور ماه هوا سرد می شود ولی ما با وجودی که در نیمه شهریور ماه هستیم هوا هنوز سرد نیست بنابراین در حال حاضر اقدام برای تزریق واکسن آنفلوانزا زود است و مردم نباید عجله کنند و نباید درگیر تبلیغات رقابتی بین شرکت های واکسن سازی شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هنوز برای واکسیناسیون آنفلونزا وقت داریم و حتی تا آذرماه هم برای تزریق واکسن آنفلوانزا فرصت داریم. اتفاقی که هر سال می افتاد این بود که دچار کمبود واکسن می شدیم و در شهریورماه که واکسن وارد بازار می شد به سرعت کمیاب میشد و به افرادی که تزریق واکسن برای آنها ضروری است توصیه می کردیم تا واکسن تمام نشده آن را تزریق کنند ولی امسال بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد و بنابراین هنوز فصل تزریق واکسن آنفلوانزا نیست و تصور نمی کنم این واکسن هنوز وارد بازار شده باشد.

عمادی در پایان در خصوص عوارض تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: هر واکسنی ممکن است عارضه ای داشته باشد واکسن آنفلوانزا هم یک عارضه شناخته شده ای دارد به نام سندروم گیلن باره که از هر یک میلیون مورد یک نفر ممکن است دچای این بیماری شود اما یادمان باشد اگر ما واکسن آنفلوانزا را به دلیل ترس از این عارضه تزریق نکنیم، اگر آنفلوانزا بگیریم احتمال اینکه به دنبال ابتلا به آنفلوانزا دچار بیمای گیلن باره شویم خیلی بیشتر است یعنی بر اثر ابتلا به آنفلوانزا از هر ده هزار تا مورد ابتلا ممکن است که یک نفر دچار بیماری گیلن باره شود پس احتمال اینکه به دنبال تزریق واکسن آنفلوانز بیماری گیلن باره بگیریم خیلی کمتر است تا اینکه با ابتلا به آنفلوانزا دچار این بیماری شویم. عوارض دیگر واکسن تب، قرمزی و درد در ناحیه محل تزریق است که مسئله نگران کننده ای نیست. سلامت نیوز

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.