ضوابط جدید پوشش دانشجویان و دستیاران علوم پزشکی اعلام شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، وزارت بهداشت به منظور قانونمندی و استانداردسازی رفتار و پوشش دانشجویان و دستیاران دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، پس از ۱۰ سال مصادیق پوشش را بازنگری کرده و برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند این شیوه نامه اجرایی را به اطلاع دانشجویان برسانند.

وزارت بهداشت برای تهیه این شیوه نامه به دانش جمعی، قوانین موجود در سطح ایران و جهان، قوانین بالادستی، استانداردهای حقوق گیرنده خدمت و همراه وی، مصوبه جلسه ۳۵۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی "مورخ ۱۳۷۴/۶/۱۳" درخصوص مصادیق پوشش "مجاز و غیرمجاز" حرفه ای دانشجویان و دستیاران که در تبیین بند ۳/ د ماده ۶ آئین نامه انضباطی دانشجویان تدوین شده، استناد کرده است.

آئین نامه رفتار و پوشش دانشجویان و دستیاران دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پیش از این به تصویب رسیده است و به منظور اجرایی کردن این آئین نامه به استناد بند ۱ از ماده ۴ آن، شیوه نامه به منظور شفاف سازی عملکرد دانشجویان و دستیاران، خط مشی مشخص برای مجریان و ناظران تهیه شده است.

جزئیات شیوه نامه اجرایی آئین نامه رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان و دستیاران دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

بر اساس تعریف این شیوه نامه، دانشجویان و دستیاران خارجی "اتباع غیرایرانی" نیز مشمول این آئین نامه هستند.

همچنین مکان‌های اردویی و کلیه تجمعات دانشجویی و دستیاری مشمول قوانین محیط‌های آموزشی و پژوهشی می‌شوند.

رفتار حرفه ای: هدف از آموزش دانشجو و دستیار در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تربیت نیروی ماهر جهت انجام حرفه مقدس پزشکی و احتمالاً ورود به حریم خصوصی افراد است، از این رو به عنوان یک وظیفه شرعی و اخلاقی، دانش آموخته علوم پزشکی موظف است رفتاری کاملاً حرفه ای و متناسب با شأن محیط‌های علمی و درمانی از خود نشان دهد و به عنوان مشاوری رازدار به حریم خصوصی و شأن و مقام دیگران احترام بگذارد.

وظایف اختصاصی وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی

وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند که با برگزاری جلسات سخنرانی، پرسش و پاسخ و همایش‌های علمی درخصوص حجاب در دانشگاه، شیوه نامه را اجرا کنند.

برنامه ریزی در جهت بهینه سازی فرهنگ رفتار و پوشش حرفه‌ای به ویژه در اوقات فراغت با اولویت اجرای برنامه‌ها به تفکیک دختران و پسران و ایجاد مراکز مشاوره با کادر مجرب مشاور و کارشناسان مذهبی و فرهنگی جهت اطلاع رسانی و تعامل بیشتر با دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها از دیگر وظایف دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت است.

از دیگر وظایف این دستگاه‌ها می‌توان به برگزاری نشست‌های هم اندیشی، مناظره و کرسی‌های آزاد اندیشی در خصوص فلسفه عفاف و حجاب و برگزاری نمایشگاه‌های عرضه و در دسترس قراردادن پوشاک متناسب با سبک زندگی ایرانی - اسلامی و شیوه نامه با قیمت مناسب و تخفیف حداکثری اشاره کرد.

گنجاندن مفاهیم عفاف و حجاب در برنامه‌های آموزشی "ساعت‌های فرهنگی" دانشجویان و دستیاران، فرهنگ سازی، آموزش و اجرای کامل قانون انطباق امور فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام و ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی در محیط‌های آموزشی و بهداشتی، درمانی از دیگر وظایف دستگاه‌ها است که در این شیوه نامه به آن اشاره شده است.

همچنین دستگاه‌ها موظف هستند نظارت بیشتری بر بیمارستان‌های تابعه و مراکز آموزشی و درمان به منظور ترویج فرهنگ حجاب و رعایت حقوق بیماران توسط دانشجویان و دستیاران داشته باشند و بر رعایت حجاب و اخلاق اسلامی به عنوان یکی از پیش شرط‌های اساسی جهت حضور دانشجویان و دستیاران در محیط‌های مختلف آموزشی و دانشگاهی تاکید کنند.

اهمیت به مساله حجاب به عنوان یکی از امتیازهای شاخص در گزینش و معرفی دانشجویان، دستیاران و اعضای هیأت علمی نمونه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس آئین نامه رفتار و پوشش حرفه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

اهدا بسته‌های فرهنگی به دانشجویان و دستیاران جدیدالورود در راستای ارتقا آگاهی آنان در حوزه حجاب و عفاف و ارائه الگوی مناسب و متحدالشکل به دانشجویان و دستیاران جهت ورود به محیط‌های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی طبق شیوه نامه اجرایی از دیگر وظایف دستگاه‌ها است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت موظف هستند به منظور بالابردن سطح آگاهی و باور دانشگاهیان "اعضای هیأت علمی، دانشجویان، دستیاران و کارکنان" از طریق تبیین دیدگاه‌های اسلام درخصوص عفاف و پوشش، آسیب‌های اجتماعی و تحکیم ارزش‌ها، مبانی استحکام روابط خانواده، مهارت‌های زندگی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند.

همچنین این دستگاه‌ها موظف هستند الگوهای مناسب با بهره گیری از سیره عملی معصومین "ع" بزرگان علمی، ادبی و فرهنگی منطبق با مقتضیات زمان و مکان در مناسبت‌های مختلف معرفی کنند و استادان متخصص و بانوان خارجی و تازه مسلمان شده و محجبه در موضوع عفاف و پوشش را برای سخنرانی دعوت کنند.

از دیگر وظایف دستگاه‌ها می‌توان به تبلیغ و اطلاع رسانی گسترده مواد مختلف شیوه نامه به استادان، مدرسین و اعضای هیأت علمی، دانشجویان، دستیاران و کارکنان در قالب بنر - پیامک و تابلوهای دانشگاه اشاره کرد.

ایجاد زمینه فکری و اندیشه‌ای برای دانشگاهیان در زمینه عفاف و پوشش اسلامی با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، مناظره، جلسات هم اندیشی و نشست‌های تخصصی و همچنین شناسایی و تشویق اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دستیاران نمونه در حوزه عفاف و پوشش در دانشگاه و برگزاری کارگاه‌های توجیهی برای آنان به منظور جلب مشارکت و همراهی از دیگر وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است.

همچنین از دیگر وظایف دستگاه‌ها می‌توان به زمینه سازی برای ارائه محصولات فرهنگی مانند کتاب، لوح فشرده و اقلام مربوط به موضوع عفاف و پوشش و حمایت از اجرای مسابقات فرهنگی و هنری به صورت مجازی یا حضوری است.

فعال کردن دانشجویان و دستیاران در حوزه پژوهش‌های علمی حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها و حمایت مالی از پایان نامه‌های برتر دانشجویی و دستیاری، طرح‌های پژوهشی و کتاب‌های مرتبط با موضوع گسترش فرهنگ عفاف و پوشش از دیگر وظایف دستگاه‌ها است.

تقدم اقدامات ایجابی معرفتی و تشویقی بر اقدامات بازدارنده بر اساس شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر در امر عفاف و پوشش "مانند برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی با موضوع عفاف و پوشش، مسابقات علمی و فرهنگی، اردوهای فرهنگی مرتبط، سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ، کرسی‌های آزاداندیشی و …" از جمله وظایف دستگاه‌ها است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت موظف هستند نسبت به شناسایی و به کارگیری نیروها و کارکنان آگاه، توانمند و شایسته و عامل به مبانی دینی عفاف و پوشش، برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، ارشادی، اجرایی و تبلیغی در این خصوص اقدام کنند و در این راه مشارکت همه دانشگاهیان، مردم، نهادها و هیأت امنای دانشگاه را در اجرای شیوه نامه جلب کنند.

معاونت آموزشی باید شیوه نامه اجرایی را در بدو ورود دانشجو / دستیار به دانشگاه به رؤیت او رسانده و تعهدنامه کتبی را با امضای دانشجو / دستیار مبنی بر توجیه کامل و الزام وی به عمل به مفاد آن دریافت کند. "این تعهدنامه در هنگام ثبت نام یا ابتدای هر مقطع تحصیلی از دانشجو / دستیار اخذ و در پرونده آموزشی وی نگهداری خواهد شد."

همه مراکز دانشگاهی موظفند تابلو یا پوسترهای ۵۰ در ۷۰ حاوی مقررات و ضوابط پوشش و شئون رفتاری در دانشگاه را در فرم و رنگ یکسان در ورودی دانشکده‌ها و کلیه مراکز آموزشی - درمانی به گونه‌ای که از فاصله ۲ متری قابل رؤیت و مطالعه برای همه افراد باشد، نصب کنند.

معاونت‌های آموزشی و دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت وظیفه نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه و شیوه نامه اجرایی آن را برعهده خواهند داشت.

الزامات حدود، وظایف و آداب حرفه ای دانشجویان و دستیاران علوم پزشکی

۱. کارت شناسایی ارائه شده از سوی معاونت آموزشی شامل عکس، نام و نام خانوادگی، آرم دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی دانشجو / دستیار باید به صورت متحدالشکل بر روی سینه در سمت چپ لباس فرم به طوری که قابل رؤیت باشد، نصب شود.

۲. لازم است کلاس‌های درس دانشجویان و دستیاران دختر و پسر در دو ردیف جداگانه تشکیل شود.

۳. دانشجویان و دستیاران باید به منظور رعایت استانداردهای حقوق خدمات گیرندگان و همراهان وی متون مصوب اخلاق پزشکی را مطالعه و به آن عمل کنند.

۴. از آن جایی که رعایت حریم شخصی و خصوصی و آرامش روحی بیمار در هر شرایطی برای دانشجویان و دستیاران الزامی است، لذا باید سعی کنند قبل از اخذ شرح حال، معاینه، آزمایش و … رضایت بیمار را اخذ کنند.

۵. دانشجویان و دستیاران در صورتی که دستورالعملی را به ضرر بیمار و یا ناقض مقررات بالینی و ایمنی ببینند باید آن را با مسئول ارشد بالینی در میان بگذارند.

۶. دانشجویان و دستیاران باید به حقوق بیماران در رابطه با انتخاب درمانگر و روش درمانی در موارد غیر اورژانس احترام بگذارند.

۷. دانشجویان و دستیاران باید به آداب و رسوم، زبان، مذهب و فرهنگ بیماران احترام بگذارند.

۸. هرگونه تصویربرداری، فیلمبرداری و ضبط صدا از بیمار با استفاده از تلفن همراه و غیره بدون اجازه کتبی بیمار ممنوع است.

۹. دانشجویان و دستیاران نباید از موقعیت بیماران و یا خانواده‌های آنان سوء استفاده کنند.

۱۰. دانشجویان و دستیاران باید اسرار بیماران را حفظ کنند.

۱۱. استعمال سیگار و سایر دخانیات در زمان‌های حضور فرد در محیط‌های دانشگاهی "بیمارستان‌ها، خوابگاه‌ها، سالن مطالعه، امکان ورزشی، کافی شاپ ها، رستوران‌ها و …" ممنوع است.

۱۲. هر گونه خوردن و آشامیدن بر بالین بیمار ممنوع است.

۱۳. استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل صوتی و تصویری بر بالین بیمار ممنوع است.

۱۴. هرگونه بحث و شوخی‌های نامناسب و خندیدن با صدای بلند در تمامی محیط‌های بالینی بخصوص در مقابل بیماران و یا محیط‌های عمومی ممنوع است.

۱۵. بلند کردن صدای موبایل یا هر رسانه دیگر به عنوان پخش صوت در محیط‌های بالینی ممنوع است.

۱۶. رعایت حدود شرعی در نگاه و گفتگو با نامحرم و رعایت شئونات اخلاقی، اجتماعی و دانشجویی در محیط‌های بالینی بسیار ضروری است. دانشجویان و دستیاران باید از اعمال و رفتار خلاف شئون اسلامی، دانشجویی و اخلاق حرفه ای خودداری کند.

۱۷. جویدن آدامس برای دانشجویان و دستیاران در زمانی که پوشش بیمارستان را بر تن دارند یا در حال گفتگو و مداخلات تشخیصی و درمانی در مورد بیماران هستند، مجاز نیست.

۱۸. استفاده از هر نوع دارو و یا ماده‌ای که باعث غیرعادی جلوه کردن حرکات و گفتار دانشجو و دستیار شود، ممنوع است.

۱۹. رعایت ادب و احترام، فروتنی، اخلاق و آداب اسلامی متناسب با شأن یک فرد دانشگاهی در برابر اساتید و اعضای هیات علمی الزامی است.

۲۰. دانشجویان و دستیاران از هرگونه توهین و تمسخر زبانی و رفتاری، مشاجره و پرخاشگری خودداری کنند.

۲۱. دانشجویان و دستیاران ملزم به استفاده صحیح، حفاظت و نگهداری از امکانات، تجهیزات و وسایل عمومی در اختیار هستند. دانشجویان و دستیاران بدون هماهنگی مسئول مربوطه مجاز به استفاده از تجهیزات نخواهند بود و علائم هشدار دهنده و راهنمای استفاده از وسایل باید مورد توجه قرار گیرد.

۲۲. استفاده از امکانات و تجهیزات برای مصارف شخصی و یا به نفع احزاب و گروه‌های غیرمجاز ممنوع است.

۲۳. ایراد خسارت به اموال موجود در فضاهای دانشگاهی و محیط‌های بهداشتی و درمانی یا سایر اموال بیت المال مجاز نیست.

۲۴. در درون بخش‌های بیمارستانی استفاده از هرگونه پوشش غیرحرفه ای روی لباس فرم مصوب ممنوع است. تبصره: استفاده از چادر رنگ روشن در محیط آموزشی درمانی در صورتی که مخصوص استفاده در فضای درمانی باشد بلامانع است.

۲۵. چنانچه دانشجو یا دستیار بیماری مسری داشته باشد باید مسئول ارشد آموزش بالینی خود را مطلع کرده و نکات لازم در مورد اصول بهداشتی را رعایت کند.

۲۶. هنگام معاینه بیمار غیر همجنس باید دانشجو یا دستیار همجنس بیمار یا همراه او "بیمار" در کنار دانشجو و دستیار معالج حضور داشته باشد.

مصادیق بایدها و نبایدهای پوشش و آراستگی "مشترک آقایان و بانوان"

استفاده از پوشش یا زینت آلات مغایر با شرع مقدس اسلام، فرهنگ اسلامی و ملی و شأن و عرف دانشگاه و مصداق ترویج فرهنگ و سبک غربی و حاوی حروف و کلمات و نماد عرفان‌های نوظهور، فرقه‌های انحرافی و شیطان پرستی ممنوع است.

مدل مانتو، مقنعه، لباس‌ها، کفش و کیف باید ساده و به دور از مدهای افراطی باشد.

هرگونه پوشش کوتاه یا تنگ، مانتو جلو باز، جنس حریر، تور و یا لباس‌های یقه باز که بدن را نمایان سازد، ممنوع است.

مچ بندهای "دست و پا" غیرمتعارف که دارای نقوش زننده، علائم گروه‌های انحرافی، ضد اخلاق و یا رنگ دار، پولک دار، چراغ دار، قفل دار، زنجیر دار و … ممنوع است.

استفاده از پیشانی بند، شال، دستمال گردن، کمربند، انگشتر و کیف‌هایی که دارای نقوش و نوشته‌هایی با حروف لاتین و زننده و یا دارای علائم گروه‌های انحرافی ممنوع است.

استفاده از لباس‌ها و هرگونه اقلام آویز شده که روی آن تصاویر زن، عبارات عاشقانه، مبتذل، الفاظ رکیک، تصاویر فکاهی پوچ و بی معنا، شعارهای قومی، نژادی، آرم و نشانه‌های دین ستیزی، گروه‌های خاص انحرافی از جمله رپ، هوی و تبلیغات تجاری که زننده یا توهین آمیز تلقی می‌شوند یا محیط‌های آموزشی را خصمانه می‌سازند، ممنوع است.

هرگونه تاتو "خالکوبی" صورت "لب، ابرو و چشم" و در نواحی قابل رویت "دست‌ها و صورت و …" و سوراخ کردن اعضای بدن نظیر حلقه در بینی ممنوع است.

استفاده از پوشش مجامع غیرمناسب برای محیط دانشگاهی نظیر پوشش متناسب با محافل جشن، محیط‌های تفریحی و ورزشی و مکان‌های استراحت ممنوع است.

پوشیدن کلاه در کلاس‌های درس و بالین بیماران و نیز درمانگاه‌ها "محیط‌های آموزشی" ممنوع است.

به منظور کاهش صدمه به پا و پیشگیری از انتقال عفونت، استفاده از دمپایی و صندل در محیط‌های آموزشی و یا بالینی به جز اتاق عمل و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و قلبی ممنوع است.

استفاده از عینک آفتابی در کلاس‌های درس و بالین بیماران و نیز درمانگاه‌ها "محیط‌های آموزشی" ممنوع است، مگر اینکه به توصیه پزشک باشد.

استفاده از هرگونه لوازم آرایش، ادکلن و عطرها با بوی تند نامتعارف در محیط‌های آموزشی ممنوع است.

استفاده از هرگونه پروفایل بدون پوشش و یا پوشش‌های نامناسب در فضای مجازی ممنوع است.

مصادیق بایدها و نبایدهای پوشش و آراستگی بانوان:

استفاده از کلاه بدون مقنعه ممنوع است.

استفاده از مژه مصنوعی ممنوع است.

با استفاده از مقنعه بلند "تا زیر شانه" و با ضخامت مناسب تمامی سر و موها باید پوشیده شود، به طوری که نواحی گردن و ناحیه یقه لباس نیز پوشانده شود. استفاده از روسری‌های نازک و کوتاه، شال به تنهایی یا خارج شدن مو از جلوی سر و پشت مقنعه ممنوع است.

کاشت ناخن و آرایش‌هایی در صورت و ناخن که موجب جلب توجه دیگران می‌شود و اثر درمانی ندارد، ممنوع است.

پوشیدن بلوز شلوار به تنهایی و بدون مانتوی جلو بسته ممنوع است. همچنین نمایان شدن هر قسمتی از بدن از زیر مانتو مجاز نیست.

روپوش و یا پیراهن زنان و مردان باید در تمام مدت حضور در محیط‌های بالینی به طور کامل بسته باشد.

مشخصات روپوش دانشجویی / دستیاری به این ترتیب است: روپوش سفید بلند "در حد زانو" گشاد، آستین بلند، غیرچسبان و ضخیم به طوری که لباس زیر آن قابل رویت نباشد.

پوشیدن دامن جایگزین شلوار برای بانوان به غیر از موارد خاص مانند بیماری خاص یا دوران بارداری ممنوع است.

حضور دانشجویان و دستیاران در محیط‌های آموزشی با مانتوهای تنگ یا خیلی گشاد، کوتاه "بالای زانو" یا خیلی بلند، چاکدار، آستین کوتاه، چسبان، بدن نما، دارای رنگ تند و زننده یا سویشرت، شومیز، بلوز، سارافون و تونیک ممنوع است.

پوشیدن شلوار کوتاه "ساق کوتاه" شلوارک، تنگ، چسبان، ساپورت، لگ، استرچ، خمره‌ای، شلوارهای آویزان، جوراب‌های شلواری، شلوار پاره یا وصله دار ممنوع است.

به جهت بهداشتی ناخن‌ها باید کوتاه و تمیز باشد. ناخن بلند به دلیل داشتن لبه تیز احتمال آسیب به دیگران و تجهیزات ممنوع است.

از آنجایی که لاک ناخن، برچسب‌های ناخن و ناخن‌های مصنوعی موجب تجمع باکتری و افزایش شانس انتقال عفونت و ایجاد مشکل در زمان کار با تجهیزات استریل است، داشتن این ناخن‌ها ممنوع است.

استفاده نامتعارف از جواهرات در صورت "نگین بینی یا دندان" دست و پا "زنجیر پا" که مغایر با عرف دانشگاه باشد، ممنوع است. لیکن استفاده از جواهرات و زیور آلات متعارف محیط‌های اداری و دانشگاهی مانند حلقه یا انگشتر ازدواج بلامانع است.

پوشیدن جوراب‌های زنانه و مردانه که تا بالای مچ را بپوشاند، ضروری است. پوشیدن جوراب‌های توری مجاز نیست.

استفاده از کفش‌های دارای پاشنه بلند "بالای ۵ سانتیمتر" و صدادار و نیز پوشیدن چکمه روی شلوار ممنوع است.

مصادیق بایدها و نبایدهای پوشش و آراستگی آقایان:

آرایش و پیرایش غیرمتعارف مو مانند برداشتن ابرو، مش کردن، فر کردن، بافتن مو در پشت و بالای سر، آرایش مو به صورت تیغ تیغی و یا نماد فرقه‌ای خاص، بلند بودن مو بیش از حد معمول به گونه‌ای که از یقه لباس پایین‌تر بیاید و … ممنوع است.

استفاده و در معرض دید قراردادن هر گونه زیورآلات مانند زنجیر، گردن بند، مچ بند، انگشتر طلا و … "به استثنای حلقه ازدواج" در تمام محیط‌های دانشجویی و بالینی ممنوع است.

استفاده از کراوات و پاپیون از هر نوع ممنوع است.

استفاده از البسه زنانه، تی شرت‌های تنگ و کوتاه، لباس‌های اندامی تنگ و چسبان با آستین‌های خیلی کوتاه حلقه ای یا رکابی یا یقه باز، شلوارک، لباس راحتی، شلوارهای فاق کوتاه یا فاق بلند، تنگ یا چسبان و شلوارهای پاره یا وصله دار ممنوع است.

پوشش در خوابگاه‌ها و ورزشگاه‌ها

پوشش محیط خوابگاه باید متناسب با اماکن خوابگاهی باشد. پوشیدن لباس راحتی و بدن نما به ویژه برای بانوان در هر شرایطی در فضای عمومی خوابگاه ممنوع است.

با توجه به تفکیک جنسیت محیط‌های ورزشی، پوشش اختصاصی هر رشته ورزشی می‌تواند متناسب با همان محیط و رشته ورزشی استفاده شود.

متولی برخورد با تخلفات موضوع آئین نامه

از آنجائیکه تخلفات دانشجویان و دستیاران به حوزه کمیته انضباطی سپرده شده است و کمیته‌های انضباطی در دانشگاه‌ها زیر نظر معاونت‌های فرهنگی دانشجویی هستند، بررسی تخلفات به این معاونت سپرده شده است.

در شیوه نامه اجرایی رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان و دستیاران علوم پزشکی، عضو هیات علمی وظیفه اصلی نمره دهی به پوشش و رفتار حرفه ای دانشجو / دستیار را برعهده می‌گیرد.

"کارنامه پوشش و رفتار حرفه ای" دانشجو / دستیار صادر می‌شود

در واقع عضو هیات علمی به عنوان فردی که در بیشترین مدت زمان می‌تواند رفتار دانشجو / دستیار را رصد کند، علاوه بر نمره درسی در پایان هر نیمسال، نمره‌ای به عنوان پوشش و رفتار حرفه ای به دانشجو / دستیار می‌دهد و در نهایت با تجمیع نمرات کسب شده از اعضای هیات علمی مختلف برای دانشجویان و دستیاران "کارنامه پوشش و رفتار حرفه ای" صادر می‌شود.

کارگروهی ذیل شورای فرهنگی دانشگاه متشکل از معاون فرهنگی و دانشجویی "رئیس کارگروه" معاون آموزشی، نماینده مسئول نهاد دانشگاه، نماینده حراست دانشگاه، دبیر شورای انضباطی بدوی دانشجویان دانشگاه و ۲ عضو هیات علمی منتخب شورای فرهنگی دانشگاه اعلام می‌شود.

دبیرخانه کارگروه مستقر در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پس از بررسی و اصلاح یا تایید، میانگین نمره نهایی مورد قبول خود را به معاونت آموزشی اعلام و "کارنامه پوشش و رفتار حرفه ای" دانشجو / دستیار در آن نیمسال تحصیلی صادر می‌شود.

اعضای هیات علمی موظف هستند فرم ارزشیابی رفتار حرفه ای و پوششی دانشجویان و دستیاران و همچنین کارنامه پوشش و رفتار حرفه ای را تکمیل و آن را به معاونت آموزشی ارائه کنند.

تبصره: فرم گزارش عدم پایبندی / تخلفات رفتار حرفه ای و پوششی دانشجویان و دستیاران باید توسط معاونت آموزشی به شورای انضباطی دانشجویان ارجاع شود.

روش تذکر برای دانشجویان و دستیاران ناآگاه یا متخلف

گام اول: ارسال پیامک از طریق دبیرخانه کمیته انضباطی دانشجویان دانشگاه به دانشجو / دستیار متخلف

گام دوم: تذکر محترمانه شفاهی و صریح به افرادی که در پوشش و شئون اخلاقی، مقررات پوشش و شئون آن را رعایت نمی‌کنند.

گام سوم: در صورت عدم توجه به تذکر شفاهی، دانشجویان و دستیاران به اداره مشاوره و سلامت روان معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه معرفی می‌شوند.

گام چهارم: در صورت عدم توجه به تذکرات شفاهی و توصیه‌های مشاوره‌ای، دانشجو و دستیار جهت تشکیل پرونده به شورای انضباطی دانشجویان ارجاع می‌شوند.

نمره توصیفی رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی

به منظور تثبیت و نهادینه سازی رفتار و اخلاق حرفه ای در دانشجویان و دستیاران، فرم ارزشیابی توصیفی رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی طراحی شده است که در پایان هر دوره توسط اساتید تکمیل و در اختیار معاونت آموزش قرار می‌گیرد.

اساتید دانشگاه موظفند با توجه به این شیوه نامه برای توصیفی رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت مجزا نمره توصیفی "در حد انتظار، پایین‌تر از حد انتظار، غیرقابل قبول" را به همراه نمرات آموزشی اعم از تئوری یا عملی صادر کند.

تبصره ۱: لازم است معاونت آموزشی دانشگاه در خصوص نحوه تکمیل فرم ارزشیابی توصیفی رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان و دستیاران جلسه توجیهی برای اعضای هیات علمی و مدرسین برگزار کنند.

تبصره ۲: در مورد دروسی که بیش از یک عضو هیات علمی مسئولیت تدریس را برعهده دارند، مسئولیت تکمیل کارنامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان و دستیاران آن درس به تشخیص مدیر گروه برعهده یکی از اعضای هیات علمی یا ترجیحاً عضوی است که بیشترین تعداد ساعات تدریس را داشته است.

تبصره ۳: در صورت درخواست دانشجو / دستیار کارنامه رفتار و پوشش حرفه ای وی در پایان هر دوره به صورت محرنامه به اطلاع وی خواهد رسید.

تبصره ۴: معاونت آموزشی دانشکده موظف است در صورت اعتراض دانشجو / دستیار به نمرات صادره، از عضو هیات علمی مربوطه اخذ توضیح کرده و ایشان نیز موظف است ظرف مدت دو هفته توضیحات لازم را به صورت مکتوب ارائه کند.

تبصره ۵: در صورت نیاز به رسیدگی به تخلفات دانشجو در شورای انضباطی، آن شورا نسبت به دعوت از عضو هیات علمی برای شرکت در جلسه شورا یا ارائه توضیحات مکتوب اقدام می‌کند.

تبصره ۶: ارزش عددی درجه در حد انتظار ۱، پایین‌تر از حد انتظار ۰.۵ و غیرقابل قبول صفر خواهد بود که از این اعداد برای تعیین میانگین نمره توصیفی دانشجویان و دستیاران در کارنامه پوشش و رفتار حرفه ای استفاده خواهد شد.

تبصره ۷: نمره پوشش و رفتار حرفه ای دانشجو / دستیار در پایان هر نیمسال تحصیلی یا دوره آموزشی، بر اساس میزان پایبندی به این آئین نامه طبق شیوه نامه اجرایی آن توسط معاونت آموزشی جمع آوری و روند تغییرات آن پایش می‌شود. همچنین فرم‌های نمرات صادره توسط اعضای هیات علمی و مدرسین به همراه کارنامه هر نیمسال تحصیلی، همچون کارنامه آموزشی در سوابق تحصیلی دانشجو / دستیار نگهداری خواهد شد.

تبصره ۸: چنانچه میانگین نمره توصیفی دانشجو / دستیار در کارنامه وی پایین‌تر از حد انتظار یا غیر قابل قبول باشد در نوبت اول به اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان و دستیاران و در صورت تکرار جهت تعیین تکلیف به معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه معرفی و در صورت تشخیص معاون فرهنگی و دانشجویی جهت رسیدگی به تخلفات به شورای انضباطی دانشجویان معرفی می‌شوند.

این شیوه نامه از تاریخ ابلاغ "مردادماه ۱۴۰۲" به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور لازم الاجرا است. مهر

پایان پیام/

2 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.