چرا باید برای شرکت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی ۳۱ برابر پول بدهیم و احترام ما را نگه ندارند؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رامین فلاح رئیس هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران در خصوص شرایط واردکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت‌وگویی انجام داده که متن کامل آن به شرح زیر است:
 
نظر شما درباره نمایشگاه ایران مِد ۲۰۲۳ چیست؟

سه تشکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران، انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی ایران از نمایشگاه ایران مِد ۲۰۲۳ حمایت کرده‌اند و بانی آن بوده‌اند. اصناف، وزارت بهداشت، وزارت صمت و سازمان‌های دیگر هم از این نمایشگاه حمایت کرده‌اند و حضور پررنگی در آن دارند. نمایشگاه ایران مِد، من را غافل گیر کرد و بسیار خوب برگزار شده است، چه از نظر زیبایی، چه از نظر فضاهای بزرگ و امکانات نسبی که انتظار داشتیم و همینطور حمایت مراکز مختلف تصمیم‌ساز و دانشگاه‌های علوم پزشکی. نگران بودیم به این دلیل که چون برای اولین بار نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شود، آیا استقبال خوبی از آن می‌شود یا خیر. یا از نظر بعد مسافت و ترافیک همه نگران بودند که خوشبختانه مشکلی از این نظر نبود و خیلی خوشحال شدم که در این نمایشگاه شرکت کردم.

چند درصد از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه عضو اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران هستند؟

قسمت عمده نمایشگاه در اختیار شرکت‌های تولیدکننده است. البته بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده، واردکننده و عضو اتحادیه ما هم هستند.

یکی از انتقادات وارده به نمایشگاه ایران مد این بوده که چرا تعرفه غرفه برای شرکت‌های تولید داخل با شرکت‌های نماینده شرکت‌های خارجی یکسان بوده است؟ نظر شما در این باره چیست؟

صددرصد با دادن یارانه به تولیدکننده به این شکل مخالف هستم. اگر قرار است به تولیدکننده یارانه داده شود به صورت مستقیم به تولیدکننده بدهند نه اینکه هزینه واردکننده را افزایش دهند و بعد اسم این کار را بگذارند یارانه تولید. چنین مفهومی غلط است. این مفهوم که چون طرف خارجی است، باید جیب او را خالی کنند، اشتباه است. آیا اینکه از واردکننده که بخشی از زنجیره تامین است، ۳۱ برابر بیشتر پول گرفته شود، اسمش حمایت از تولید داخل است؟! من نمی‌دانم چنین مفهومی از کجا به وجود آمده است. اگر می‌خواهیم از تولیدکننده حمایت کنیم به تولیدکننده پول بدهیم.

داستان ۳۱ برابر چیست؟

قیمت نمایشگاه بین‌المللی تهران برای شرکت‌های واردکننده ۳۱ برابر بیشتر از نمایشگاه شهر آفتاب است. به نظر من صحبت‌های مطرح شده در این زمینه، بهانه‌جویی‌ها و حاشیه‌سازی‌های بی‌دلیلی بوده که در صنف تجهیزات پزشکی مطرح شده است، چه از این سمت و چه از آن سمت. اینگونه جداسازی‌ها و تبدیل کردن صنف تجهیزات پزشکی به استقلال و پرسپولیس یک اشتباه استراتژیک است و منفعت آن را فقط معدود کسانی می‌برند که ممکن است از این فضا بتوانند سوءاستفاده کنند. عدم اتحاد در این صنف باعث می‌شود که حرف ما را نخوانند و به ما زور بگویند. حاکمیت به صنف تجهیزات پزشکی زور می‌گوید و قیمت‌گذاری دستوری می‌کند و قوانینی می‌گذارد که صنف را تحت فشار قرار می‌دهد و نابود می‌کند و مطرح شدن چنین حرف‌های بی‌دلیلی هم باعث می‌شود که حاکمیت فشار خود را بر صنف تجهیزات پزشکی افزایش دهد. نمی‌دانم به چه دلیلی برخی مباحث را مطرح می‌کنند. یک عده خواسته‌اند آنجا نمایشگاه برگزار کنند که دستشان درد نکند و یک عده هم خواسته‌اند اینجا نمایشگاه برگزار کنند که دست آنها هم درد نکند. اصلا این دعوا سر چیست؟ به نظر من بی‌معناست.

به نظر شما بهتر نیست دو نمایشگاه ایران هلث و ایران مد به صورت واحد و در یک زمان مشخص برگزار شوند تا اختلافات در صنف تجهیزات پزشکی نیز به پایان برسد؟

پاسخ من به این سوال هم آره است و هم خیر. فقط این دو نمایشگاه هم نیست. ما در بسیاری از استان‌ها هم نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی داریم. در این بین انواع و اقسام کنگره‌های علمی و نمایشگاه‌های جنبی آنها را هم داریم. یکدست کردن این تعداد نمایشگاه، شدنی نیست. اینکه افراد به یکدیگر بگویند این خوب است یا نیست یا ما خوب هستیم شما بد هستید، حرف‌هایی است که فقط انرژی افراد را می‌گیرد و دلیل خاصی هم ندارد. مسلما ترجیح می‌دهیم که یک نمایشگاه تجهیزات پزشکی داشته باشیم اما سوال خودم را باز تکرار می‌کنم، چرا ما باید ۳۱ برابر پول بیشتر بدهیم؟! آن هم در جایی که احترام ما را نگه نمی‌دارند. در نمایشگاه بین‌المللی تهران شما فقط باید تولیدکننده باشید نه واردکننده. اگر تولیدکننده نباشی انگار جنایت کردی! هیچ احترامی به واردکننده گذاشته نمی‌شود و باید ۳۱ برابر پول بیشتر هم بدهد. انگار از واردکننده طلب دارند. در چنین شرایطی چرا باید به نمایشگاه بین‌المللی تهران برویم؟! اینجا در نمایشگاه شهر آفتاب به ما احترام گذاشته‌اند و قیمت مناسب داده‌اند و ما هم دستشان را بوسیدیم و آمدیم. مگر تولیدکنندگان و واردکنندگان جزو زنجیره تامین نیستند؟ هر دو به مملکت خدمت می‌کنند. نیمی از واردکنندگان خودشان کارخانه تولید دارند. گناه نمی‌کنیم کالایی را که در کشور تولید نمی‌شود وارد می‌کنیم. به نظر من این حاشیه‌سازی‌ها کار یک عده آدم خاص است که بی‌دلیل به صنف تجهیزات پزشکی ضربه می‌زنند و در نهایت هم دود این کارها به چشم صنف تجهیزات پزشکی می‌رود. فانا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.