۱.۵ تا ۳ برابر بیشتر از جمعیت عمومی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) به نقل از سرطان نیوز، پزشکان با توجه به میزان بالای استرس شغلی از نظر سلامت روان آسیب‌پذیر هستند و در مقایسه با جمعیت عمومی، در جهان میزان خودکشی در بین پزشکان حدود ۱.۵ تا ۳ برابر بیشتر است.

در بین ۵۵ شغلی که مورد بررسی قرار گرفته است، خطر خودکشی از ۲.۷۳ در میان پزشکان تا ۰.۴۴ در میان معماران متغیر بود. در میان افرادی که از یک بیماری روانی رنج می‌برند شغل ارتباط کمی با خودکشی دارد به جز برای پزشکان که در آن خطر بیش از حد ۳.۶۲ است.

 دکتر پوریا عادلی عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: وقتی یک پزشک خودکشی می کند آن هم پزشکی که احتمالا از نظر سنی به جایی رسیده که خیلی از مشکلات اجتماعی را تحمل کرده و از آن ها عبور کرده است، دیگر نمی‌توان به این موضوع به عنوان یک تصمیم آنی نگریست که به صورت تکانش رخ داده و سبب خودکشی فرد شده است، چراکه فرد به بلوغ رسیده و سال ها برای رسیدن به یک مقام اجتماعی و علمی تلاش کرده است.

او افزود: بر اساس اعتقادات ما خودکشی یعنی پایان همه چیز هم در این دنیا و هم در آخرت؛ وقتی یک کالچر فرهنگی در یک بستر فرهنگی این چنینی خودکشی می کند آن هم در سنین بالای ۳۰ یا حتی ۴۰، لازم است که همه ما به آن توجه کنیم به خصوص سياستگذاران که چه اتفاقی می افتد که فرد به این نقطه می رسد.

دکتر عادلی بیان کرد: فردی که در ۴۰ سالگی پزشک است چه بستری را پشت سر گذاشته تا به این جایگاه برسد؟ کنکور، شب بیداری، تلاش مستمر خود فرد و خانواده و صرف منابع زمانی و مالی برای قبولی در رشته پزشکی بخشی از مراحلی است که فرد پشت سر گذاشته است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان عنوان کرد: خود رشته پزشکی یک رشته طولانی ۷ ساله و بدون حمایت مالی است که تنها محدود به درس خواندن نیست و از همان سال های میانی وارد بیمارستان می شوند و کار شبانه روزی را تجربه می کنند و گاهی استرس های ناشی از برخورد ناشایست اساتید و همکاران و همچنین همراهان بیمار را به همراه دارد.

او تصریح کرد: طبق سیستم پزشکی فرد همه این موارد را تحمل می کند به این امید که پزشک شود و پس از اتمام تحصیل وارد طرح در یک روستای دورافتاده و بدون تمام امکانات و بدون منابع درآمدی کافی می شود و شروع به کار می کند و اگر خانم باشد امکان دارد فرصت های ازدواج را از دست بدهد و اگر هم ازدواج کند مسئولیت زندگی به همراه کار طاقت فرسا و دوری از خانواده و فرزند و ... را باید تحمل کند.

دکتر عادلی اظهار کرد: که این سختی ها در مراحل تخصص و فوق تخصص و... ادامه دارد و فرد در سن ۴۵ سالگی وارد بازار کار می شود و بازار کاری وجود ندارد و فشار مالی بسیار زیادی به او تحمیل می شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان ادامه داد: اغلب این افراد ازدواج نمی کنند و نداشتن خانواده و فرزند سبب ایجاد استرس اساسی در آن ها می شود و اگر بخواهیم استرس های یک پزشک ۴۵ ساله در کشور را بشمریم از فشار کار زیاد، بی‌خوابی شبانه، مشکلات مالی، نداشتن خانواده و فرزند و ... می توان یاد کرد که همه این موارد می توانند ریسک فاکتورهایی شوند که فرد به سمت خودکشی برود.

او گفت: در فردی که همه این مشکلات را تحمل می کند یک گزارش تلوزیونی در خصوص فرار مالیاتی پزشکان و طنزهای بسیار سخیف و یا برخورد های ناشایست و ... می تواند سبب شود که به سمت تصمیم نادرست برود.

دکتر عادلی عنوان کرد: در نتیجه این اتفاق کشور نیروی متخصصی را که سالها برای او زحمت کشیده و خانواده فرزندی را که از خوشی های خود برای او گذشته است و همچنین یک همسر و فرزند عزیزش را از دست می دهد که همه این امور ضربات جبران ناپذیری به جامعه وارد می کند که تاکنون به آن توجه نشده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان افزود: لازم است که در بسترهای مختلف این موضوع مورد توجه قرار بگیرد اول از همه پزشک باید فرسایش شغلی را بشناسد و اگر به سمت علائم فرسایش شغلی می رود آن را کنترل کند و در صورت نیاز دارو دریافت کند.

او اظهار کرد: خانواده پزشک چه زن و چه مرد باید بداند که با یک فردی ازدواج کرده که بر خلاف تصور بیرونی که از زندگی لاکچری پزشکان وجود دارد، زندگی بسیار سختی دارند و خوشی های زندگی خانواده پزشک با دیگران متفاوت است و باید این موضوع درک و از سوی خانواده حمایت شود و در صورت مشاهده علائم فرسودگی شغلی تذکر داده شود.

دکتر عادلی تصریح کرد: در مرحله بعد سازمانی که متولی جانعه پزشکی است یعنی سازمان نظام پزشکی باید به این موضوع توجه کند، برگزاری سمینارهای آموزشی در خصوص مشکلات فرسایش شغلی و این که این تفکر ممکن است ایجاد شود و در صورت پیش آمدن چه باید کرد، اولین و ساده ترین اقدام است و اقدامات اساسی تر انعکاس این مشکلات به سطح کلان جامعه، سياستگذاران جامعه و تلاش برای حل مشکلات یا حداقل قسمتی از مشکلاتی است که جزو ماهیت پزشکی نیست و بسیاری از توهین ها و بی احترامی ها در مجامع مختلف باید حل شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان ادامه داد: قسمتی از مشکلات مثل بی خوابی ذات این رشته است و می‌شود با حمایت مالی و احترام اجتماعی و ... آن را کنترل کرد که پزشکان دلزده نشوند.

او بیان کرد: سياستگذاران باید پزشکان را ببینند، پزشکان نه تنها به عنوان فرد در جامعه بلکه فراتر از آن به عنوان حافظان سلامت بقیه جامعه مفید هستند، ما خیلی از خودکشی های خاموش را نمیبینم که فرد دیگر انگیزه برای کار کردن و بودن در اجتماع را ندارد و این ها مسائلی است که نیازمند توجه است و توجه به آن ها می تواند کشور را در مقابل مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید، بیمه کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.