بیماریهای غیرواگیر بیشترین علت مرگ و میر در کشور
  به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا مسجدی روز سه شنبه در حاشیه افتتاح کلینیک شفای انجمن حمایت از بیماران کلیوی در سخنانی گفت: توجه به اهمیت پیشگیری در بروز بیماریهای غیرواگیر مهم است و هر قدر امکانات درمانی را در کشور فراهم کنیم، تاثیر چندانی در کاهش میزان مبتلایان و مرگ و میر ندارد، اقدامات پیشگیرانه ارزان و کم هزینه است که می تواند با آموزش و اطلاع رسانی وسیع مردم را نسبت به عواقب مصرف مواد دخانی، الکل و رژیم غذایی نامناسب آگاه کند.

وی افزود: مصرف شکر و نمک در هر سفره ایرانی باید به حداقل برسد و روغن سالم استفاده شود، فعالیت بدنی مناسب که بهترین آن پیاده روی ۴۵ دقیقه ای سه مرتبه در هفته است کمک زیادی در پیشگیری از بروز بیماریهای غیرواگیر می کند، نتایج مطالعات کشوری "۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰" نشان می دهد مصرف قلیان در دختران ۱۳ تا ۱۵ سال کشور ۱۳۳ درصد افزایش یافته و این موضوع یک بحران بوده که زمینه ابتلا به بیماریهای غیرواگیر را فراهم می کند. بر اساس مطالعات انجام شده کمتر از ۴ درصد زنان کشور سیگار مصرف می کنند و مواد دخانی زمینه ورود به سمت اعتیاد به مخدر را فراهم می کند.

مدیرعامل شبکه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر کشور با اظهار تاسف از استعمال قلیان در جوانان و خانواده ها بصورت جمعی ادامه داد: ایران بالاترین میزان جوانان معتاد در منطقه را دارد و افزایش مصرف مواد دخانی یک بحران بوده که با این اوضاع به اهمیت اجرای قانون جامع کنترل دخانیات توجهی نمی شود، آلودگی هوا نیز در مرگ و میرها بسیار موثر است، ۲۱۲ کارخانه در کشور موتورسیکلت غیراستاندارد تولید می کنند و ۹۲ درصد آنها در تهران غیراستاندارد است که در ایجاد هوای آلوده و بروز بیماریها و مرگ و میر بی تاثیر نیست.

مسجدی در ادامه به اهمیت فعالیت انجمن حمایت از بیماران کلیوی اشاره کرد و گفت: این انجمن خدمات درمانی مناسب به بیماران دیالیزی و نیاز به پیوندکلیه ارایه می دهد و لازم است در کنار آن به بحث پیشگیری از ابتلا به بیماریهای کلیوی بیشتر بپردازد.

به گزارش ایرنا آمارهای رسمی وزارت صمت نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ ایرانی‌ها ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌کردند که این تعداد تا سال ۱۴۰۱ به ۷۳ میلیارد نخ رسیده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد در ایران ۹ میلیون نفر سیگاری هستند.

همچنین آمارهای وزارت صمت از میزان مصرف سیگار در کشور نشان می‌دهد تعداد سالانه مصرف داخل در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۵ میلیارد نخ بوده که این تعداد تا سال ۱۳۹۹ به ۶۵ میلیارد نخ و در سال ۱۴۰۰ به ۷۳ میلیارد نخ رسیده و طبق آمارهای وزارت صمت، در سال ۱۴۰۰ مجموع تولید سیگار کشورمان ۶۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون نخ بوده و حدود ۱۱ میلیارد نخ از نیاز کشور نیز از طریق قاچاق تهیه شده و واردات رسمی سیگار صفر بوده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.