حفظ جایگاه، ارتقاء منزلت و بازیابی شان پزشکی عمومی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دکتر علی چنگیزی در گفت‌وگویی که حول محور انتخابات انجمن علمی پزشکان عمومی کشور با خبرنگار پالنا انجام داد، با تاکید بر اهمیت تشکیل یک هیئت مدیره قوی برای انجمن و تاثیر آن بر فعالیت‌های صنفی و حرفه‌ای پزشکان گفت: «درست است که در اساسنامه، نام انجمن پزشکان عمومی با عنوان «انجمن علمی» ثبت شده و تاکید وزارت بهداشت هم این است که انجمن‌ها بیشتر به کار علمی بپردازند، اما نمی‌توان از نظر دور داشت که هر فعالیتی چه صنفی و چه حرفه‌ای باید بر پایه‌های علمی استوار باشد؟» 

این پزشک فعال صنفی ادامه داد: «یکی از اعتراضاتی که ما داشته‌ایم و همواره دنبال کرده و می‌کنیم این است که کوریکولوم پزشکی عمومی چرا نباید با مشارکت پزشکان عمومی تدوین شود؟ همواره اینطور بوده که بدون اینکه هیچ نماینده‌ای از پزشکان عمومی حضور داشته باشد عده‌ای از دوستان متخصص گرد هم می‌آمده و برای پزشکی عمومی کوریکولوم می‌نوشتند. هرچند با تغییرات اندکی که در این یکی دو سال اخیر رخ داده است شاید راه برای حضور پزشکان عمومی هم در این موضوع هموارتر شود. این در حالی است که طبیعتاً وقتی نماینده‌ای از طرف جامعه بزرگ پزشکان عمومی در این فرایند علمی یعنی تدوین کوریکولوم آموزشی حضور نداشته باشد نتیجه این می‌شود که در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌هایی که یک پزشک عمومی به راحتی می‌تواند انجام دهد در کوریکولوم نیامده ولی برخی از دروس سخت که شاید یک پزشک عمومی تا آخر عمر خود هم با آن سر و کار نداشته باشد در کوریکولوم وجود دارد. 

به ویژه اینکه امروزه خواست جامعه و روند کلی طبابت تغییرات زیادی پیدا کرده است. فعالیت‌هایی مثل اعمال زیبایی، ترک اعتیاد، طب کار و ... متقاضی زیادی دارند و برای اینکه در بازار عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود این امور به راحتی می‌توانستند وارد کوریکولوم پزشکان عمومی شوند.» 

وی گفت: «نمونه دیگر اینکه در آن زمان که بحث سطح‌بندی خدمات‌مطرح شده بود، دوستان وزارتی در نظر داشتند یک روالی را در پیش بگیرند که اگر آن روند اجرایی می‌شد، دست بسیاری از پزشکان عمومی بسته می‌شد و حتی ممکن بود از آن به بعد خیلی از کارهای ساده را هم نتوانند انجام دهند.» 

دکتر چنگیزی با اشاره به تغییراتی که طی دو سه سال اخیر در اساسنامه انجمن پزشکان عمومی صورت گرفته، تصریح کرد: «با این تغییرات، حیطه فعالیت‌های انجمن از فعالیت‌های صرفاً علمی به فعالیت‌های علمی، حرفه‌ای و فنی تغییر کرد و من معتقدم بعد از آن، فعالیت‌های صنفی هم در قالب انجمن به راحتی قابل انجام است.» 

وی در توضیح گفته‌های خود به بحث «تعیین تعرفه» بدون حضور و مشارکت ذینفعان رشته‌های مختلف ازجمله پزشکان عمومی اشاره کرد و گفت: «تعیین عدد تعرفه خدمات درمانی یک فرایند کاملاً علمی فنی و حرفه‌ای است. به هیچ‌وجه منطقی و پذیرفتنی نیست که کسی بگوید انجمن علمی فقط به کارهایی ازجمله نوشتن کتاب و برگزاری کلاس آموزشی بپردازد و به موضوعات دیگر ورود نکند. امروز برابر با همین اساسنامه که فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای را برای ما مجاز دانسته، ما مدعی هستیم که امکان ورود به بحث تعیین تعرفه هم در حیطه مجاز انجمن پزشکان عمومی هست. البته من هم آگاهم که در شرایطی که سازمان نظام پزشکی هم نمی‌تواند تاثیر آنچنانی بر روند تصویب نهایی تعرفه‌ها بگذارد شاید تعیین تعرفه توسط انجمن‌ها هم در تصویب نهایی آن آنچنان موثر نباشد اما حداقل این است ما می‌توانیم با صدای بلند اعلام کنیم که بر اساس روش‌های علمی و منطبق با اسناد قانونی، عدد تعرفه باید چیزی باشد که ما به آن دست پیدا کرده‌ایم. لذا همانطور که اشاره شد به خصوص پس از تغییراتی که در دو سه سال گذشته در اساسنامه انجمن پزشکان عمومی ایجاد شده، انجام فعالیت‌های صنفی توسط اعضای انجمن، بیش از پیش امکانپذیر است.»

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی کشور اظهار داشت: «من نمی‌خواهم در این گفتگو زیاد به آنچه در گذشته رخ داده است برگردم اما اشاره مختصری می‌کنم که حتی در سال‌های گذشته هم در قالب انجمن علمی، فعالیت‌های صنفی زیادی انجام شده است. به عنوان مثال ما به مقوله قانون بهره‌وری ورود کردیم، در زمینه اینکه قانون مشاغل سخت و زیان آور مشمول جامعه پزشکی هم بشود پیگیری‌هایی انجام دادیم، در بحث پزشک خانواده انجمن پیشرو بود، سعی کردیم در تدوین آیین نامه‌های طب کار مداخله داشته باشیم، هرچند که به علل خاصی وزارتخانه تمایل چندانی به همراهی ما در این موضوع نداشت و در بسیاری مواقع به خاطر منافع برخی از دوستان متخصص ما نتوانستیم آنطور که باید و شاید به خواسته‌هایمان برسیم. بنابراین می‌خواهم بگویم انجمن علمی تا جایی که توانسته سعی بر این داشته است که کارهای صنفی را هم همراه با کارهای علمی پیش ببرد ولی شاید فعالیتهای صنفی انجمن آنطور که باید و شاید به اطلاع عموم نرسیده است.»

دکتر چنگیزی اشاره‌ای هم به برخی فعالیت‌های علمی انجمن پزشکان عمومی دلشت و گفت: «همزمان با پیگیری موضوعات صنفی مرتبط با جامعه پزشکی کشور، در حیطه فعالیت‌های علمی هم کارهای خوبی در انجمن صورت گرفت. مثلاً ما توانستیم کتاب مورتاک را ترجمه کنیم که مورد استقبال بسیاری از دوستان قرار گرفت و حتی از طرف وزارتخانه پیشنهاد شد که این کتاب به عنوان بخشی از رفرنس‌های پزشکی عمومی در دسترس قرار بگیرد. کتاب‌های مختلف دیگری هم تهیه و تالیف شد. در فیلدهای مختلف، همایش‌های فصلی و رکشاپ‌های عملی و تئوری مختلفی برگزار شد و امیدواریم که هیئت مدیره بعدی هم بتواند به صورتی مداوم و منظم این امور را پیگیری کرده و جلو ببرد.» 

این نامزد شرکت در انتخابات انجمن پزشکان عمومی در پایان خاطرنشان کرد: «من از همه دوستان عزیز و همکاران پزشک عمومی کشور درخواست می‌کنم فارغ از اینکه هر کدام در چه فیلد کاری مشغول هستند، جهت حفظ جایگاه، ارتقاء منزلت و بازیابی شأن پزشکی عمومی در این انتخابات شرکت کنند.» 

وی افزود: «این انتخابات پیر و جوان نمی‌شناسد. من از همه پزشکان جوانی که از همین امسال فارغ التحصیل شده و صلاحیت حقوقی شرکت در انتخابات و رای دادن را به دست آورده‌اند می‌خواهم که پا به میدان بگذارند و موجودیت خودشان را اثبات کنند و انشالله یک هیئت مدیره قوی تشکیل داده، دست در دست هم تا جایی که برایمان مقدور است بتوانیم مشکلات پزشکی عمومی کشور را حل و فصل نماییم.»

پایان پیام/

شعیب شاه‌زمانی گفت‌وگو: شعیب شاه‌زمانی | اینستاگرام

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.