براساس اساسنامه، انجمن‌ پزشکان عمومی حق ورود به بسیاری از امور مربوط به جامعه پزشکی را دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دکتر شهرام شمس پزشک و دانش‌آموخته حقوق در گفت‌وگو با خبرنگار پالنا، ضمن اعلام این مطلب گفت: «بالاخره وقتی کسی قرار باشد درمانگری کند، لازم است که از اعصاب راحتی بهره‌مند باشد، از استرس دور باشد، سطح انرژی خوبی داشته باشد و مسائلی از این قبیل. لذا اینطور برداشت می‌شود که انجمن امکان ورود به بعضی مسائل ازجمله مثلا تعیین تعرفه را دارد. چون اگر تعرفه به درستی تعیین نشود، نتیجه این می‌شود که مشغله‌های ذهنی و استرس‌های درمانگران بالا رفته، کیفیت درمان کاهش پیدا کرده و در نهایت خدمتی که قرار است به مردم ارائه شود افت می‌کند.»

وی افزود: «اصلا بنیان بسیاری از امور مثل تعیین تعرفه، علمی است. ما شاخص‌های علمی داریم. اصلا اقتصاد سلامت، رشته‌ای است که در جهت تعیین شاخص‌های بنیادین مربوط به اقتصاد سلامت و تعرفه تعریف شده است؛ و اتفاقا اینجا دقیقا جایی است که همه انجمن‌های علمی می‌توانند ورود کنند. به همین دلیل جایگاه و کنش و واکنش‌های یک انجمن مثل انجمن پزشکان عمومی به جهت اینکه متکی به مستندات علمی است، با جایگاه‌های صنفی کاملا متفاوت بوده و تعارض منافع هم در آن ابدا مطرح نیست. چون شما هر حرفی که بزنید باید پشتوانه‌اش یک تحقیق علمی، کتاب علمی، نماد علمی و نهایتا یک نتیجه علمی باشد. به همین دلیل از نظر من انجمن‌های علمی دارای جایگاه ویژه‌ای در نظام سلامت و پزشکی کشور هستند.»

عضو کمیته حقوقی مشورتی سازمان نظام پزشکی با اشاره به شور و نشاط انتخاباتی که با ورود پزشکان جوان در صحنه شاهد هستیم، اظهار کرد: «ورود پزشکان جوان به عرصه فعالیت‌های صنفی به خصوص از زمانی شکل جدی‌تری به خودش گرفت که بحث تعرفه‌ها به شکلی کاملا انقباضی تعیین شدند و نتیجه این شد که همکاران جوانی که جدیدا وارد جامعه پزشکی می‌شدند و به عضویت سازمان نظام پزشکی درمی‌آمدند (به‌خصوص جوان‌پزشکان که باید از جایگاه پزشکی عمومی وارد سیستم شوند) با مشکلات عدیده معیشتی دست به گریبان شدند.»

وی افزود: «حضور این جوانان در صحنه، بسیار خوب است اما نباید از نظر دور داشت که در هر تیمی، بحث اهمیت تجربه، غیرقابل انکار است. بالاخره می‌گویند «التجربة فوق العلم». بنابراین بهترین حالت این است که در این تیم، تلفیقی وجود داشته باشد از جوانان پر انرژی و پر نشاط و کسانی‌که تجربیات ارزنده‌ای دارند. به دلیل اینکه طبیعی است که افراد جوان ممکن است در طول مسیر با چالش‌هایی مواجه شوند که افراد باتجربه قبلا با همان چالش‌ها برخورد داشته‌اند و راهکارهایی را آزمایش کرده‌اند و درنتیجه تجربه آنها می‌تواند مانع دوباره‌کاری و درافتادن به برخی مشکلات تکراری شود. با این همه منابه هیچ وجه موافق نیستم که فقط باتجربه‌ها در مسند تصمیم‌گیری قرار بگیرند و اگر به هردلیلی افتخار این را به دست بیاورم که رای همکاران را کسب کنم و وارد هیئت مدیره شوم، قطعا تلاش می‌کنم که از حضور آن دسته از همکاران جوان‌پزشکمان که ممکن است به هر دلیلی وارد هیئت مدیره انجمن نشده باشند، در کمیته‌های متعدد انجمن استفاده شود و مطمئنم که این گروه از همکاران می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.»

دکتر شمس اضافه کرد: «به عنوان پزشکی که از منظر حقوقی به موضوعات نگاه می‌کند و اصلا حقوق برای دفاع از حداقل‌های معیشتی و زندگی فردی و اجتماعی افراد و مهار قدرت حاکمیت در مقابل افراد ایجاد شده، تلاش خواهم کرد که افرادی که به نوعی تفکرات و خواسته‌های اکثریت جوان‌پزشکان را نمایندگی می‌کنند، نقش پررنگی در تصمیم‌گیری‌های انجمن داشته باشند.»

این فعال صنفی در بخش دیگری از این گفت‌گو گفت: «من ازجمله معدود پزشکانی هستم که از کناره اروند در جنوب تا سواحل ارس در شمال و در چند استان هم در سیستم شبکه بهداشت و درمان و هم در سیستم سازمان تامین اجتماعی مسئولیت داشته و فعالیت کرده‌ام، پانزده شانزده سال در اورژانس خدمت کرده‌ام و از خطرات و استرس‌های کار در اورژانس به خوبی آگاهم، سابقه فعالیت درحوزه طب کار و حوزه استتیک داشته‌ام و درحال حاضر هم صرفا در بخش خصوصی به عنوان درمانگر اعتیاد فعالیت می‌کنم. جمع این تجربیات در کنار آگاهی از ضوابط و قوانین دانشگاهی، وزارتی و سازمان تامین اجتماعی و همچنین معلومات حقوقی که از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی حقوق به دست آورده‌ام و درحال حاضر هم مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه تهران هستم، به من کمک کرده که بتوانم از طریق نوشته‌هایم طی حدود یک دهه گذشته، ساختار گفتمان با حکومت را از چهارچوب دعوا و سهم‌خواهی و رفتن به کف خیابان و برگزاری تجمعات عوض کرده و تلاش کنم که این مطالبات از طریق حقوقی پیگیری شود.»

وی ادامه داد: «امروز دیگر وزیر بهداشت می‌داند که اگر بدون پشتوانه حقوقی، بخشنامه‌ای صادر کند، قطعا جمعی از بچه‌های حقوقدان عضو سازمان نظام پزشکی در مقابل آن موضع می‌گیرند و اعتراض خواهند کرد. کما اینکه من به کمک بعضی از دوستان توانسته‌ام دو رای قطعی درخصوص ممنوعیت عرضه و توزیع داروهای مخدر از دیوان عدالت اداری بر علیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بگیرم.»

این فعال صنفی گفت: «دیگر اینکه به دوستان حوزه استتیک کمک کردم تا بتوانند در حوزه‌هایی مثل لیزر، ژل، بوتاکس و ... که منازعاتی داشتند، بتوانند از دیوان رای قطعی بگیرند. در عین حال همواره تلاش کرده‌ام که در قالب تشکیل کمیته حقوقی کانون درمانگران اعتیاد، کمیته حقوقی انجمن درمانگران اعتیاد استان تهران و درحال حاضر با بنیانگذاری کمیته حقوقی مشورتی سازمان نظام پزشکی، سطح منازعات و تقابل‌های مسئولین ارشد صنف با وزارتخانه با نهادهای دیگر را در سطوح کارشناسی و حقوقی کشانده و پیگیری کنیم تا بتوانیم با ادبیاتی محترمانه و در قالب ضوابطی که از قبل مشخص شده، قوه مقننه آنها را تعیین کرده، قوه مجریه مکلف به اجرای آنها شده و قوه قضائیه اجرای آنها را ضمانت کرده است، حقوق خودمان را پیگیری کنیم.»

دکتر شمس صحبت خود را با ذکر مثالی ادامه داد: «مثلا همکاران داروساز ما بارها و بارها در دیوان عدالت اداری با این رای مواجه شده‌اند که «حق فنی به شما تعلق نمی‌گیرد». ما از طریق کمیته حقوقی سازمان نظام پزشکی در همین لایحه برنامه هفتم توسعه توانستیم برنامه‌هایی را به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه کنیم که حدود نود درصد آنها در کمیسیون رای آورد. یکی از این طرح‌ها که نهایتا در صحن مجلس مطرح شد و به تصویب رسید همین موضوع بود که بر این اساس از این به بعد سهمی از نسخه‌پیچی‌ها به همکاران داروساز ما پرداخت می‌شود و این حق به صورت رسمی و قانونمندانه به آنها تعلق گرفت. اینها مثال‌هایی هستند از برخورد قانونی و حقوقی با برخی از مشکلات که نتیجه‌بخش بوده و می‌تواند الگوی بسیاری از کنش‌های ما در آینده باشد.»

عضو انجمن پزشکان عمومی تهران در پایان خاطرنشان کرد: «جامعه پزشکی ما امروز با بحران معیشت مواجه است. دلیلش هم این است که شاکله حکومت در قالب قوه مجریه حاضر نیست تمام قانون را اجرا کند. مثلا در موضوع تعرفه، فقط بخشی از قانون تعرفه را اجرا می‌کند. لذا ما باید به این سمت برویم که قوه اجرایی کشور را متقاعد کنیم تا قانون را به طور تمام و کمال اجرا کند. در موضوع تعرفه ما قوانین بسیار مترقی داریم. اما باید همه توانمان را بگذاریم تا به قوه اجرایی کشور بقبولانیم که اگر به مر قانون عمل نکند، ساختار نظام درمانی کشور فرو خواهد ریخت. گام گذاشتن در این راه باعث می‌شود که به رفع نقایص موجود نزدیک‌تر شویم و مشکلات و دغدغه‌های همکاران به خصوص جوان‌پزشکان کمتر شود.»

پایان پیام/

شعیب شاه‌زمانی گفت‌وگو: شعیب شاه‌زمانی | اینستاگرام

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.