نظام سلامت در حال سقوط است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جعفر طبرسا با تاکید بر اینکه اختیار تعرفه گذاری بویژه در بخش خصوصی باید به سازمان نظام پزشکی بازگردد تا با کار کارشناسی شده تعرفه خدمات پزشکی در هر سال تعیین و ابلاغ شود گفت: تعرفه های پزشکی باید قبل از سال ابلاغ شود و پزشکان بتوانند از فروردین ماه با تعرفه های جدید ارائه خدمت کنند درغیر اینصورت با توجه به افزایش روزانه قیمت ها شاهد بلبشو در نظام ارائه خدمات سلامت کشور خواهیم بود.

رئیس نظام پزشکی گرگان با بیان اینکه آسیب های تعرفه گذاری دستوری خدمات سلامت از سوی خریداران خدمت و ابلاغ دیر هنگام آن از سوی دولت اغلب متوجه پزشکانی است که دریافتی قانونی دارند گفت: منطقی سازی تعرفه های پزشکی درجهت کاهش پرداختی از جیب مردم و دریافت مبالغی است که عده ای مازاد بر تعرفه دریافت می کنند.

سیستم پا روی گلوی پزشکان گذاشته است

وی به شرایط بحران روحی و افسردگی در بین رزیدنت ها و پزشکان طرحی اشاره کرد و افزود: سیستم پا روی گلوی پزشکان گذاشته و توقع دارد در چنین شرایطی نفس هم بکشند، در این بین پزشکانی که نمی توانند شرایط را تحمل کنند دست به خودکشی می زنند عده زیادی از پزشکان هم به سیل مهاجرت ها می پیوندند و آنهایی هم که می مانند مثل مرده متحرک شده اند که نه توانی دارند و نه انگیزه ی کار! همه اینها که نتیجه تعرفه های دستوری است به سیستم سلامت کشور و مردم آسیب می رساند.

طبرسا گفت: چنانچه مسئولان رده بالای کشور فکری به حال تعرفه های دستوری خدمات سلامت نکنند به گسترش بازار بلبشوی سلامت دامن می زنند در چنین وضعیتی مردم به جای مراجعه به پزشک به مصرف خودسرانه دارو روی می آورند یا بطور مستقیم و غیر مستقیم به سمت طب سنتی سوق داده می شوند.

رئیس نظام پزشکی گرگان در ادامه به نقل قولی از سعید کریمی معاون درمان وزیر بهداشت مبنی بر اینکه از سال 92 تاکنون "کا جراحی" دو برابر هم افزایش نیافته است اشاره کرد و گفت: یک جراح عمومی برای جراحی هموروئید و فتق مبلغ 700 تا 800 هزار تومان دریافت می کند در سیستم دولتی که دریافتی ها افتضاح است. متخصص طرحی در سیستم دولتی ماهانه بین 10 تا 12 میلیون تومان دریافت می کند آیا این پزشک اجاره خانه ندارد؟ نمی خواهد ازدواج کند و بچه دار شود؟ ماشین نمی خواهد؟ این پزشک متخصص یا باید طبابت نکند یا اینکه به اسم زیرمیزی رقم دریافتی اش را از جیب مردم جبران کند. پزشکان بخش دولتی که بدبخت اند اصلا نمی شود حرف شان را زد. یک پزشک متخصص در بخش دولتی برای عمل جراحی فتق یا هموروئید با 15 کا ، 70 تا 80 هزار تومان دریافت می کند این خجالت آور است آن هم برای مریضی که بعد از عمل جراحی تا آخر عمربه دلیل ماهیت عوارض بیماری به مطب پزشک مراجعه می کند.

600 تا 800 هزار تومان دریافتی پزشک بابت جراحی فتق و هموروئید در بخش خصوصی

وی در پاسخ به اینکه شما به عنوان یک جراح عمومی به ازای عمل فتق یا هموروئید در بخش خصوصی چه میزان دریافتی دارید؟ اظهار کرد: بنده به عنوان یک جراح عمومی رقمی که به ازای عمل فتق یا هموروئید در بخش خصوصی دریافت می کنم بین 600 تا 800 هزار تومان است وقتی مریض را توجیه می کنیم خنده شان می گیرد. اگر بخواهم یک قرون اضافه دریافت کنم باید پاسخگوی تعزیرات و دادستانی باشم. از طرفی در این بین کافی است بیمار دچار عارضه بیماری هم شود آنوقت پزشک را به دلیل عارضه ی بیماری به حبس هم محکوم می کنند.

طبرسا ادامه داد: نظام سلامت در حال سقوط است، ای کاش مشکل ما فقط پرداختی های دیر هنگام بود. بنده برای عمل تومور نسج نرم که انجام می دهم "10 کا" در صورتحساب بیمارستان حساب می شود. "10 کا" در بخش خصوصی 300 تا 400 هزار تومان می شود. این رقم در سیستم پایه بیمه خدمات درمانی یا تامین اجتماعی مشمول کسورات می شود بعد از آن کارشناس بیمه تکمیلی نیز به دلیل کسورات بیمه پایه، این رقم را به 50 هزار تومان کاهش می دهد. به جز مشکل کسورات، مسئله اصلی انباشته شدن مطالبات بیمارستان ها از سوی بیمه ها است. همین الان 4 تا بیمارستان خصوصی در شهر گرگان نامه ای را امضا کرده و اعلام کرده اند، بیمه ها نزدیک به 8 ماه تا یک سال است پول مان را نداده اند و چنانچه مطالبات شان را تا اخر فروردین ماه پرداخت نکنند همکاری شان را به بیمه ها قطع می کنند. آنها هم تا حدی می توانند تحمل کنند بیشتر از آن زورشان نمی رسد. بیمارستان ها باید حقوق پرسنل شان را بدهند و هزارتا خرج و مخارج دیگری هم دارند. همه اینها را در کنار تعرفه های دستوری در نظر بگیرید آنوقت متوجه خواهید شد سیستم چه سختی هایی را تحمل می کند تا بتواند سرپا بماند.

قوانین ظالمانه مجلس شورای اسلامی علیه پزشکان

رئیس نظام پزشکی گرگان با طرح این پرسش که چرا بیمه ها هزینه ضرر و زیان مراکز درمانی را بابت سود پولی که از جهت انباشت بدهی های شان به جیب می زنند پرداخت نمی کنند؟ گفت: بیمه تامین اجتماعی پول نمی دهد، پزشکان ترک قرارداد می کنند و بیمه نیز برابر قانون از پزشک شکایت می کند از سوی دیگر اداره دارایی هم طبق قانون جیب پزشکان را خالی می کند. نماینده پارلمانی سازمان نظام پزشکی باید رایزنی کند و این مشکلات را حل و فصل کند. مجلس شورای اسلامی قوانین ظالمانه ای علیه پزشکان دارد. ممکن است 5 درصد پزشکان دریافتی مازاد بر تعرفه های قانونی دریافت کنند این مسئله چه ربطی به پزشکانی دارد که طبق قانون خدمات ارائه می دهند؟

پزشکان بخاطر ترس از حبس دل و دماغ جراحی بیماران را ندارند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در سال های اخیر شیب تعطیلی مطب ها و درمانگاه ها و نیز ترک شغل پزشکان روند تندی داشته است یا خیر؟ اظهار کرد: آمار دقیقی ندارم اما عملا 20 تا 30 درصد مطب ها تعطیل است البته این به معنای آن نیست که درب مطب بسته است بلکه وقتی پزشک می بیند مریض در اثر عمل جراحی دچار عارضه می شود و پیشاپیش مسئله شکایت بیمار از پزشک مطرح است بنابراین دل و دماغی برای جراحی ندارد. عملا مطب ها تعطیل است چون جراحان از زیر عمل ها فرار می کنند. برای مثال یک جراح در شهرهای کوچک می تواند عمل کیسه صفرا را انجام دهد اما به دلیل احتمال عارضه بعد از عمل جراحی و خطر حبس و زندان زیر بار عمل جراحی بیمار نمی رود و به بیمار می گویند ما امکانات نداریم و به مرکز بزرگتر ارجاع می دهند.

طبرسا گفت: در مرکز استان نیز همچنان جراح از زیر بار جراحی فرار می کند و مریض راهی تهران می شود. برای همین است ما با سیل مراجعات بیماران در بیمارستان امام خمینی تهران روبه رو هستیم و نوبت دهی های طولانی باعث می شود مریض به سمت بخش خصوصی هدایت شود. برخی از مراکز خصوصی در تهران نیز دریافتی خوبی از بیمار می گیرند ما شاهد هستیم که بسیاری از بیماران خانه و زندگی شان را می فروشند که از پس هزینه های جراحی در برخی مراکز خصوصی تهران بر بیایند. در صورتی که همین عمل قابلیت انجام توسط جراح عمومی در یک شهر کوچک استان گلستان را هم دارد اما مسئله جای دیگری است و مطب ها دقیقا به همین دلیل تعطیل هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی رئیس نظام پزشکی گرگان در پایان از نامه نگاری پزشکان متخصص و فوق تخصص که درآمدشان وابسته به مطب است به نظام پزشکی استان گرگان خبر داد و گفت: اگر پول منشی، آب و برق و گاز و هزینه نگهداری تجهیزات پزشکی و از همه مهم تر پولی که دارایی از پزشکان می گیرد همه اینها را حساب کنیم یک فوق تخصص که متوسط به بالا بیمار دارد یر به یر مطب را می گرداند. برخی پزشکان می گویند ما در سن 50 سالگی دنبال چه شغلی باید باشیم که هزینه های زندگی مان را جبران کنیم؟

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.