آمارها، کاهش ۱۵ درصدی سزارین را نشان می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون به نقل از سلامت نیوز، اعظم السادات موسوی اضافه کرد: در حال حاضر میزان آمار سزارین در کشورمان 45 درصد کل زایمان ها را تشکیل می دهد که طبق برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها قرار بوده به سی درصد برسد. البته‌ در برخی مناطق این آمار خوب بوده و در برخی مناطق مناسب نیست، حتی آمار بیمارستان‌ها هم نسبت به هم بسیار متفاوت است. مثلا بیمارستان‌هایی را در تهران داریم که آمار سرازین آن ها 15 درصد اما در برخی دیگر 60 تا 70 درصد است.

این فوق تخصص انکولوژی زنان بیمارستان ولیعصر دلیل افزایش سزارین در کشور را خواست شدید خود مادران باردار عنوان کرد و گفت: مادران جوان به دلیل ترس از درد زایمان و‌ همچنین به دلیل فرهنگ و باورهای غلطی چون راحت تر بودن عمل سزارین برای مادر و بچه و شل شدن کف لگن مادر در زایمان طبیعی و اطلاعات غلطی از این دست هنوز نتوانسته اند خود را با اطلاعات علمی و دقیق وفق بدهند. امیدواریم با آگاه سازی مادران جوان طی سال‌های آینده، پذیرش آنان برای زایمان طبیعی بیشتر شود. 

انتخاب نوع زایمان باید آگاهانه باشد

موسوی، ادامه داد: پذیرش مادران برای زایمان طبیعی مستلزم این است که امکانات بخش های زایمانی بالا برود و بتوانیم زایمان های بی درد را در تمام  بخش های زایمانی به اجرا درآوریم. همچنین اطلاع رسانی علمی در رابطه با مفید بودن زایمان طبیعی برای آینده نوزاد و مادر، باید صورت گیرد.

وی در این باره تأکید کرد: از اجبار کردن مادارن بادار برای انجام زایمان طبیعی یا سزارین باید پرهیز کنیم و باید حق انتخاب نوع زایمان را به مادر بدهیم  چون اجبار کردن فقط نتیجه عکس دارد. انتخاب باید آگاهانه باشد یعنی در دوران بارداری اینقدر آموزش درست و علمی به مادر داده شود که مادر به راحتی و به درستی انتخاب کند. 

عمل سزارین باید دلیل علمی داشته باشد

این متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انکولوژی زنان حضور همسر و مادر خانم باردار در هنگام زایمان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: تأکید می کنم استفاده از روش های مختلف بی دردی و استفاده از روش هایی که روند زایمان طبیعی را بهتر می‌کند باید وجود داشته باشد که بتوانیم به آمارهای ایده آلمان برسیم.

اعظم السادات موسوی درخصوص تمایل برخی مادران برای رفتن به کشورهای دیگر برای انجام زایمان طبیعی هم گفت: شاید یکی از دلایل مادران باردار ما برای مهاجرت به کشورهای پیشرفته وجود اتاق های مناسب و فضای فیزیکی خوشایند برای زایمان طبیعی است اما به نظر می رسد علت اصلی این کارشان گرفتن اقامت برای خود و نوزادشان و بحث هایی از این دست می باشد. خوشبختانه همه امکانات و تجهیزات مناسب را برای هر دو نوع زایمان آن هم با هزینه خیلی کم نسبت به کشورهای دیگر، در داخل کشورمان داریم.

وی در آخر یادآور شد: در هر صورت هر زمان که ادامه ی روند زایمان برای مادر و بچه سخت شود عمل سزارین را تجویز می کنیم اما در کل عمل سزارین باید دلیل علمی داشته باشد نه دلیل اجتماعی.

گفتنی است، اعظم‌السادات موسوی هم اکنون عضو هیئت علمی و استاد گروه زنان و زایمان در بخش انکولوژی زنان بیمارستان ولیعصر می‌باشند. از سمت‌های اجرائی وی می توان به مدیریت گروه زنان و مامایی از سال ۱۳۷۶ تاکنون، ریاست انجمن سرطان های زنان ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴و ریاست انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران از سال ۱۳۹۲ تاکنون اشاره کرد. همچنین مقالات داخلی و بین المللی متعددی در حوزه بیماری های زنان به قلم او به چاپ رسیده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.