محیط زیست بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی را اعلام کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، زهرا صدر اعظم نوری در جلسه کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع پسماندهای پزشکی و کشمکشی که میان شهرداری تهران و وزارت بهداشت در این حوزه وجود دارد، افزود: درباره پسماند پزشکی گله‌ای داریم، طبق قانون، حاکمیت باید نسبت به بی خطر سازی پسماندهای پزشکی مراکز درمانی و پزشکی اعلام نظر کند. اگر این کمک از سوی حاکمیت و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود و گزارشی درباره تخلف مراکز پزشکی ارائه شود قطعاً ما با آنها برخورد خواهیم کرد.

نوری در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید بی خطر سازی پسماندهای پزشکی را اعلام کند. دکتر ایازی از معاونان وزارت بهداشت اعلام می‌کند که زباله‌های پزشکی ما همه زباله‌های بی خطر شده‌ای هستند. در حالیکه ما گزارش‌هایی در خصوص عدم بی خطر سازی برخی پسماندهای پزشکی توسط برخی کارشناسان داشته‌ایم. متأسفانه بیشتر بحث قیمت مطرح است در حالیکه آنچه که بیش از هر چیز مهم است و اهمیت دارد خطر این پسماندهاست. قطعاً در این راستا باید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نظر کند تا ما بر روی اعلام نظر آنها اقدام لازم را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع فاضلاب در شهر تهران گفت: در مورد بحث فاضلاب در شهرداری کارهای زیادی انجام شده و تمام تلاش خود را می‌کنیم که در این راستا پیگیری‌ها به نتیجه برسد. امروز در شهر تهران استفاده از چمن ممنوع شده و هر کجا که چمن تخریب می‌شود دیگر احیا نمی‌شود و از چمن استفاده نخواهیم کرد. در مورد آبیاری باید از بازچرخانی و تخلیه پساب‌ها استفاده کنیم. لازمه این کار یک همکاری چند جانبه میان دستگاه‌های مرتبط است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: باید همکاری همه جانبه‌ای شکل بگیرد و در قالب کارگروهی مشترک میان شورا و شهرداری تهران سازمان حفاظت محیط زیست، آب و فاضلاب و … گروهی مشترک پروژه تصفیه خانه‌ها را با سرعت بیشتری پیگیری کنند تا به اتمام برسد.

نوری اضافه کرد: در حال حاضر فعالیت معادن شن و ماسه منطقه ۱۸ متوقف شده اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که چه کسی به آنها مجوز فعالیت داده بود. همین سازمان محیط زیست و وزارت صنایع و معادن این مجوزها را داده بودند و امروز در جنوب تهران شاهد چنین وضعیتی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به پلاک شدن ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در سال گذشته گفت: چه کسی مجوز پلاک شدن این موتورها را صادر کرد. وزارت صنعت با گرفتن یک گردش کار مجوز پلاک شدن این موتورها را از دولت گرفت. قطعاً چنین مسئله‌ای در اختیار مدیریت شهری نیست اما تأثیرات بسیاری بر روی آلودگی هوا دارد. بی تردید ما در حوزه کاهش آلودگی هوا انتظار کمک داریم. در سال جاری شورا اقدام بسیار خوبی انجام داد و با انتشار ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری تهران برای حوزه حمل و نقل عمومی موافقت کرد که از این میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط ۶ مترو، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط ۷ مترو و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ون‌ها در نظر گرفته شد. اقدامات خوبی انجام شده اما انتظار کمک از محیط زیست همچنان باقی است.

گفتنی است در بخش دیگری از این جلسه بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهرستان تهران نیز با اشاره به اینکه جمعیت شهر تهران از حدود ۱۰۰ کشور دنیا بیشتر است، افزود: یکی از کارهایی که تقاضا داریم توسط شورا و شهرداری تهران به سرانجام برسد موضوع ساماندهی صنوف و مشاغل آلاینده و مزاحم در شهر تهران است. همچنین در خصوص پسماند پزشکی مراکز درمانی متعدد در تهران، انتظار داریم که مناقشه میان شهرداری تهران و وزارت بهداشت برای عادی سازی این پسماندها به پایان برسد و شهرداری تهران در این حوزه همکاری‌های لازم را انجام دهد.

بازگیر اظهار کرد: باید طرح‌های جامع و تفصیلی مدیریت پسماندهای عادی شهر تهران تدوین شود. در این راستا از شورای اسلامی شهر تهران تقاضا داریم که نسبت به تدوین این طرح‌ها ورود جدی داشته باشد.

به گزارش ایسنا رئیس اداره محیط زیست تهران در پایان گفت: ما مردم و بخش خصوصی را وادار کردیم که برای صنایع تصفیه خانه فاضلاب احداث کنند اما کسی برای مدیریت پساب آنها فکری نکرده اگر پساب این تصفیه خانه‌ها مدیریت شود قطعاً انگیزه بیشتر برای کامل کردن روند این تصفیه خانه‌ها ایجاد خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.