دقت در تجویز داروی "مگلومین آنتی موان"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سازمان غذا و دارو، اعلام کرد: به اطلاع جامعه پزشکی می رساند، با عنایت به لزوم پایش بیماران تحت درمان با داروی مگلومین آنتی موان و با توجه به دریافت گزارش عوارض جدی مشکوک به مصرف این فرآورده، جهت درمان «لشیمانیوز جلدی»، نکات زیر بر اساس منابع معتبر علمی، می بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد:

۱ ـ داروی مگلومین آنتی موان، در افراد مبتلا به بیماری شناخته شده قلبی، کبدی و کلیوی، ممنوعیت مصرف داشته و قبل از شروع درمان با این دارو، بررسی بیماران دارای عوامل خطر ابتلا به بیماری های مذکور، جهت تشخیص این بیماری ها، ضروری می باشد.

۲ ـ طبق منابع علمی مورد استفاده، وقوع عوارض قلبی عروقی هچون غیر طبیعی شدن نوار قلب، شامل تغییرات موج T و قطعه ST و نیز طولانی شدن فاصله QT که می تواند منجر به آریتمی های قلبی تهدید کننده حیات شود، در طی درمان با داروی مگلومین انتی موان گزارش شده است. احتمال ایجاد تغییرات نوار قلب، بر اساس طول دوره درمان و دوز روزانه آنتی موان دریافتی افزایش می یابد.

۳ ـ احتمال وقوع عوارض خونی مانند لکوپنی و آگرانولوسیتوز، در طی درمان با داروی مذکور وجود دارد که با افزایش دوز دارو و نیز در صورت وجود لکوپنی قبل از شروع درمان با مگولمین آنتی موان، این عوارض در بیماران شدیدتر خواهد بود. همچنین احتمال بروز پروتئینوری، نارسایی کلیوی، هپاتوتوکسیسیتی و پانکراتیت در طی درمان با این فراورده وجود دارد.

شایان ذکر است با توجه به جدیت عوارض داروی مگلومین آنتی موان توصیه می گردد، پایش بیماران تحت درمان با این دارو، به صورت دوره ای، با انجام نوار قلب (ECG)، بررسی عملکرد کبدی، کلیوی و پانکراس و همچنین شمارش سلول های خونی، به منظور تشخیص به موقع عوارض احتمالی و اعمال مداخلات مقتضی همچون کاهش دوز یا قطع دارو و یا سایر اقدامات درمانی لازم صورت پذیرد.

به گزارش مهر از آنجایی که احتمال وقوع عوارض جدی در بیماران مسن تحت درمان با مگلومین آنتی موان بیشتر از افراد جوان است، پایش این گروه از بیماران، می بایست با دقت و نظارت بیشتری همراه باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.