تاکنون ۴ هزار خون بندناف با کیفیت بالا ذخیره‌سازی شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، علی اکبر پورفتح اله در ارتباط با توسعه انتقال خون در کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اظهارداشت: برنامه ریزی و اجرای مداوم راهکارهایی در جهت کمک به ارتقای سطح آگاهی عمومی و فرهنگ سازی در زمینه اهدای خون داوطلبانه، اهمیت  رفتارهای پر خطر و زدودن باورهای غلط از طریق برگزاری جلسات عمومی و جلب مشارکت نشریات، رسانه ها، سازمان های دولتی و غیر دولتی مردم نهاد و تلاش در جهت ارتقای رضایتمندی اهدا کننندگان طی این سال‌ها صورت گرفته است.

پور فتح اله در ادامه با اشاره به محول کردن وظیفه تهیه و توزیع خون و فراورده های خونی به یک سازمان ملی واحد با تاسیس سازمان ملی انتقال خون گفت: موفقیت به دستیابی به حذف اهدای خون پولی، الزامی کردن انجام تست غربالگری HBSAg برای  تمامی خون های اهدایی، افتخار توفیق در تهیه و توزیع به موقع و کافی خون و فراورده های خون مورد نیاز مجروحین دفاع مقدس، گسترش چشمگیر  تعداد مراکز اهدای خون ثابت و سیار از دیگر اقدامات است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون یادآور شد: از زمان تاسیس این مسئله تاکنون بیش از 4 هزار خون بند ناف با کیفیت بالا و به صورت کاملا مکانیزه پردازش و ذخیره سازی شده است که اولین پیوند از بانک خون بند ناف در بیمارستان شریعتی در سال 1391 انجام شده است و تاکنون 15 مورد پیوند با استفاده از این سلولهای خون بند ناف ذخیره شده با موفقیت انجام شده است.

وی با اشاره به الزامی کردن انجام تست غربالگری HIVAb برای  تمامی خون های اهدایی، الزام کردن انجام تست غربالگری HCVAb برای  تمامی خون های اهدایی، گفت: بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران در سال 1389 راه اندازی شده است خون بند ناف حاوی شمار زیادی از سلولهای بنیادی خونساز است، که توانایی تکثیر و تمایز به رده های خونی را داشته و معمولا پس از زایمان دور ریخته می شود.

پور فتح اله ادامه داد: همچنین افزایش و تمدید استقرار نظام مراقبت از خون ( هموویزلانس ) در بیمارستان های سراسر کشور بطوریکه از ابتدای فعالیت بخش هموویژلانس تاکنون تقریبا در 80درصد مراکز درمانی ( 720 بیمارستان از 903 بیمارستان کشور ) نظام مراقبت از خون ( هموویژلانس ) استقرار یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه  اتوماسیون فنی و اطلاعات اهدا کنندگان  و بارکد کدینگ در تمام کشور استقرار یافته است، حذف اهدای خون جایگزین و  اتکای کامل به اهدای خون صرفا داوطلبانه بدون چش‌مداشت مادی  در تمام کشور وبهبود چشمگیر در وضعیت فضای فیزیکی، تجهیزات، روش ها، ایستگاه‌ها و مهارت نیروی انسانی و به تبع آن ارتقای کیفیت محصول از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به افزایش چشمگیر سهم  اهدای خون مستمر از کل اهدای خون کشور در ارتباط با پلاکت فرزیس گفت: اولین پلاکت فرزیس تولیدی در ایران به روش کاملا اتوماتیک در سال 1384 در استان تهران آغاز شد و تاکنون در 29 استان کشور تعداد 92 دستگاه آفرزیس راه‌اندازی و بهره‌برداری شد  و در حال حاضر شاخص تولید پلاکت فرزیس به پلاکت فرزیس رندوم به 11 درصد افزایش یافته است .

پورفتح اله اضافه کرد: فرایند پلاسما فرزیس تولیدی در 11 استان کشور از سال 1395 به بهره برداری از پنجاه دستگاه پلاسما فرزیس نایگل آغاز و منجر به تولید 9500 لیتر پلاسما تاکنون شده است.

وی در مورد پرتو دهی خون گفت: در حال حاضر 9 مرکز  مجهز به دستگاه پرتودهی خون است و از سال 1387 کیسه های فیلتردار جهت تهیه فرآروده های کم لکوسیت در سازمان انتقال خون ایران مورد استفاده قرار گرفت که شامل فیلتر های مخصوص خون تام، فیلترهای مخصوص کلبولد قرمز متراکم و فیلترهای مخصوص مجموعه پلاکتی متراکم است و در حال حاضر 354 درصد از خون های تولیدی به صورت کم لکوسیت است.

به گزارش فارس مدیرعامل سازمان انتقال خون در پایان گفت: برگزیده شدن سازمان انتقال خون از سال ۱۳۹۲ به عنوان همکار سازمان جهانی بهداشت در امور آموزش و پژوهش سلامت خون و امضای ۱۲ تفاهم نامه همکاری با کشورهای مختلف برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اعزام کارشناسان برای گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.