نمک دریا به فاضلاب آلوده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ربابه شیخ الاسلام گفت: دریاچه ها خشک شده اند و نمک رایگان در سطح زمین فراوان است، نمک هایی که با فاضلاب هایی که از قبل به این دریاچه ها ریخته می شده، به شدت آلوده هستند.

شیخ الاسلام در ادامه با یادآوری اقداماتی که برای تولید نمک های یدار بهداشتی طی 20 سال گذشته کشیده شده است هشدار داد: در صورت ادامه این روند و حذف نمک های یددار از سفره خانوار و جایگزینی این نمک های آلوده به زودی شاهد بازگشت بیماری ها ناشی از کمبود ید خواهیم بود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: بیماری هایی که بدترین آنها عقب ماندگی های ذهنی کودکان است، همچنین کری و لالی، سقط جنین، گواتر و جراحی های ناشی از عوارض آنها که سودجویی این گروه از خدا بی خبر به نام طب سنتی و اسلامی به سلامت جامعه تحمیل می کند.

وی خواستار مداخله قانونی مراجع نظارتی و ابلاغ بخشنامه های بهداشتی شد که از فروش نمک های بدون ید پیشگیری کند و از جامعه علمی خواست تا از طریق رسانه ملی و رسانه هایی که به آن دسترسی دارند نسبت به آگاه سازی مردم درباره خطرات ناشی از رواج این تقلب بیماری زا و سودجویانه در سطح جامعه اقدام کنند. 

شایان ذکر است نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز است و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال هنگام اسهال و استفراغ یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

به گزارش ایرنا در حال حاضر مصرف نمک که به ویژه در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد در کشور ما بالا است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است. اما میزان مصرف نمک در کشور 2 تا 3 برابر این مقدار برآورد شده است. نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.