روش جدید درمان بیماری ژنتیکی ncl در کودکان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، رضا شروین بدو درباره بیماری  ncl و راه‌های درمان آن اظهار کرد: ncl یکی از بیماری‌هایی است که باعث پسرفت و تضعیف سیستم عصبی در کودکان می‌شود؛ این بیماری  معمولا به دلیل عوامل ارثی به وجود می‌آید و باعث ایجاد اختلالاتی مانند مشکلات بینایی، اختلال در حرکت، تشنج و اختلال در مهارت‌های شعوری کودک می‌شود.

شروین بدو ادامه داد: ژن‌های متعددی در ابتلای فرد به بیماری ncl تاثیر دارد؛ تا به امروز ۱۴ گروه ژنی در ابتلا به این بیماری بررسی شده‌اند  که ۱۳ گروه از این ژن‌ها قطعی و یکی از آن‌ها  هم در حال بررسی است.

وی افزود: این بیماری افراد را در سنین مختلفی گرفتار می‌کند؛ در واقع در دوره‌ نوزادی، شیرخوارگی کودکی و حتی سنین بزرگسالی احتمال بروز این اختلال وجود دارد اما شایع ترین سن آن ابتدای کودکی و اواخر شیرخوارگی است؛ درمان‌های متعددی برای این بیماری پیشنهاد شده است که اغلب، درمان‌های نگه دارنده‌ هستند؛ روش‌هایی مثل ژن درمانی، آنزیم درمانی و مواردی از این قبیل می‌تواند کمک کننده باشد.

این فوق تخصص مغزو اعصاب کودکان گفت: در راه‌های درمانی باید توجه داشت که سلول درمانی در مراحل اولیه و قبل از این که پسرفتی در سیستم عصبی اتفاق بی‌افتد انجام شود؛ در واقع باید بیماری را به موقع تشخیص دهیم و اقدامات درمانی را برای بیمار آغاز کنیم.

شروین بدو توضیح داد: در همین راستا واحد سلول درمانی بیمارستان مرکز طبی کودکان به عنوان اولین واحد‌های سلول درمانی کشور افتتاح شد و در برنامه‌های آینده بحث ژن درمانی و سلول درمانی را قطعا مد نظر خواهیم داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس مرکز طبی کودکان یادآور شد: یکی از موارد که همیشه مورد توجه ما و پزشکان کشور است بررسی بیماری‌هایی است که روش جدیدی برای درمان آن‌ها کشف شده؛ این روش هم پاسخگویی نسبتا مناسبی در بیماران فلج مغزی و بیماران sma داشته است؛  در حال بررسی سایر اختلالات هستیم که امکان پاسخگویی این روش در آن‌ها وجود دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.