ایران کشوری پیشرو در زمینه پیوند کلیه
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، عباس بصیری، با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه پیوند کلیه است، افزود: بعد از انقلاب این رشته جراحی به مقدار زیادی گسترش پیدا کرد و در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور پیوند کلیه انجام می‌شود.

بصیری ادامه داد: از لحاظ ابزار و فن جراحی از پیشرفت‌های خوبی برخوردار هستیم، پزشکان زبردستی در کشور داریم که پیوند کلیه را انجام می‌دهند، تاکنون حدود ۴۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام‌شده که نشان‌دهنده توانمندی ما در این حوزه پزشکی است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حدود ۳۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور داریم.: تقریبا ۶۰ درصد پیوند کلیه در ایران از افراد دچار مرگ مغزی و بقیه از دهندگان افراد زنده است. این کار سبب افزایش تعداد پیوند کلیه در ایران شده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۸۵ درصد کسانی که پیوند کلیه انجام می‌دهند، بعد از ۳ سال هنوز کلیه‌ آنها در حال کار کردن است که نشان‌ دهنده موفقیت در این زمینه است.

بصیری با اشاره به انجام پیوندهای متعدد کلیه در بیمارستان شهید لبافی نژاد تهران گفت: ۱۴ پیوند کلیه و پانکراس هم‌زمان انجام‌شده که این عمل جراحی بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در حدود ۳۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور داریم، پیوند پانکراس به دلیل اهدا عضو از افراد دچار مرگ مغزی در کشور افزایش‌یافته است. پیوند کبد در شیراز هم به لحاظ کیفیت و هم کمیت آمار بسیار خوبی را دارد.

وی عنوان کرد: در ایران حدود ۳۰ هزار نفر دیالیز می‌شوند، این افراد در مرحله پنجم نارسایی کلیه هستند و باید دیالیز شوند.نارسایی کلیه به پنج قسمت تقسیم می‌شود، آن‌هایی که به مرحله پنجم می‌رسند باید دیالیز شوند.

بصیری ادامه داد: که حدود پنج برابر این افراد هم دچار درجاتی از نارسایی کلیه هستند که هنوز به مرحله دیالیز نرسیده و دچار نارسایی کلیه هستند که امیدواریم با مراقبت و تغذیه مناسب بتوان این بیماری را کنترل کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار گفت: در حدود ۳۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور داریم، ما در جراحی آندوسکوپی و لاپاراسکوپی در بیماری کلیه و مجاری ادرار پیشرفت‌های بسیار شایانی داشتیم و به عبارتی پیشرو این رشته در منطقه هستیم، حتی از ترکیه که مدتی از ما جلو بود، پیشی گرفتیم و تولیدات علمی ما از این کشور بیشتر است و در این زمینه پیشتاز منطقه هستیم.

به گزارش مهر وی در پایان با اشاره به اینکه دستیار، دانشجو و فلوشیپ فوق تخصصی از افغانستان این دوره را در ایران طی کردند، گفت: متخصصان برخی از کشورهای هم‌دوره‌های آموزشی در این زمینه را طی کردند و در حال حاضر مشغول ارائه خدمت در کشور خود هستند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.