برای توسعه زایمان طبیعی تعرفه آن را افزایش دادیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سیدشهاب الدین صدر در اولین همایش اخلاق حرفه‌ای در مامایی و بهداشت باروری که امروز در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، درباره تعداد کد‌های اخلاقی در رشته مامایی اظهار کرد: ۸۵ کد اخلاقی در حرفه مامایی در ۶ بخش تنظیم شده است که بخش نخست حاوی ۲۳ کد، بخش دوم ۲۷ کد، بخش سوم ۱۱ کد، بخش چهارم ۶ کد، بخش پنجم ۸ کد و بخش ششم ۱۰ کد است.

صدر افزود: اصول مبانی اخلاق حرفه‌ای در حرفه‌های مختلف پزشکی با هم شباهت زیاد دارند، فردی که قصد داشته باشد طباطبت کند باید حریم‌هایی را رعایت کند که از جمله این حریم‌ها می‌توان به رازداری و حفظ حریم خصوصی بیمار اشاره کرد، بر این اساس اگر پزشک راز بیمار را افشا کند، عمل غیرقانونی مرتکب شده است.

وی ادامه داد: سزارین در موارد ضروری ۱۵ درصد از کل سزارین‌ها را تشکیل می‌دهد، متأسفانه سزارین در جامعه امروزی افزایش پیدا کرده است به طوری که میزان شیوع سزارین در ایران گاهی به ۶۰ تا ۷۰ درصد هم می‌رسد.

رئیس همایش و عضو پیوستی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: زایمان طبیعی با سزارین تفاوت زیادی دارد، به طور کلی به جز در مواردی خاص سزارین خلاف منافع خانم باردار است.

صدر اضافه کرد: در گذشته تعرفه زایمان طبیعی نسبت به سزارین کمتر بود ولی امروزه برای توسعه زایمان طبیعی ما تعرفه آن را افزایش دادیم، سقط جنین هم یکی از چالش‌های رشته مامایی و بهداشت باروری است.

وی درباره سقط جنین مجاز (قانونی) گفت: به طور کلی برای ۵۱ بیماری سقط جنین قانونی قبل یا پس از سه ماه و ۱۰ روز (۱۰۰ روز) باید انجام دهد که از میان این ۵۱ بیماری ۲۳ بیماری، بیماری‌هایی هستند که اگر مادر به آن‌ها مبتلا باشد، با ادامه بارداری جانش در معرض خطر قرار می‌گیرد و بقیه بیماری‌ها، عوارضی هستند که ابتلا به آن‌ها سبب می‌شود که جنین مرده به دنیا بیاید.

گفتنی است در ادامه مراسم احسان شمسی گوشکی استادیار اخلاق پزشکی درباره قوانین سقط درمانی در ایران اظهار کرد:‌ قوانین سقط درمانی ایران در زمره پیشرفته‌ترین قوانین دنیاست به‌طوری که برخی کشورها از قوانین ما در این حوزه الگوبرداری کرده‌اند، رویکرد ما در حوزه اخلاق پزشکی باید عمل محور یا عملگرا باشد.

شمسی گوشکی گفت: سازمان نظام پزشکی ایران در سال ۱۳۳۹ تأسیس و در سال ۱۳۴۸ آیین نامه انتظامی سازمان تصویب شد، در این آیین نامه ذکر شده است که پزشک باید پرهیزگار و پاکدامن باشد.

وی یادآور شد: طبق قوانین افراد تنها در حوزه‌هایی می‌توانند فعالیت کنند که در آنها آموزش رسمی دریافت کردند.

همچنین در ادامه فهیمه رمضانی تهرانی متخصص زنان و زایمان درباره شیوع سزارین و سزارین انتخابی در دهه‌های اخیر در کشور اظهار کرد: متأسفانه سزارین و سزارین به درخواست مادر (سزارین انتخابی) در دهه‌های اخیر در ایران افزایش پیدا کرده است، البته آمار سزارین انتخابی در کشور چندان دقیق نیست.

رمضانی تهرانی ادامه داد: شیوع سزارین در کشور‌های توسعه یافته زیر ۱۰ درصد گزارش شده است، ولی در ایران آمار سزارین به بالای ۴۰ درصد می‌رسد، متأسفانه سزارین در ایران با شیبی تند در حال افزایش بود به طوری که در سال ۲۰۱۳ میلادی شیوع سزارین ۵۵ درصد گزارش شد و اکنون بر اساس آمار این رقم خوشبختانه به ۴۶.۵ درصد رسیده است.

وی افزود: شیوع سزارین به درخواست مادر در کشور‌های مختلف بین ۱ تا ۱۸ درصد است و در ایران طبق آمار وزارت بهداشت شیوع سزارین انتخابی در سال ۹۳، ۸ درصد بود.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: اکنون حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد سزارین‌ها به درخواست مادر انجام می‌شود که ترس از زایمان شایع‌ترین علت گرایش زنان باردار به زایمان از طریق سزارین است، با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که با افزایش تحصیلات زنان باردار گرایش آنها به زایمان از طریق سزارین بیشتر شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رمضانی‌تهرانی در پایان اضافه کرد: عوامل مختلفی در گرایش زنان به سمت زایمان از طریق سزارین انتخابی دخیل هستند که از جمله این عوامل می‌توان به ترس از درد، تجربه تلخ زایمان طبیعی اطرافیان و تمایل زنان باردار به زایمان برنامه ریزی شده (زایمان در موعد مقرر) اشاره کرد، به طور کلی سزارین برنامه ریزی شده به درخواست مادر مزایایی دارد اما خطرهایی هم به همراه دارد که نباید از آنها غافل بود که از جمله این خطرها می‌توان به چسبندگی‌های جفت، عوارض بیهوشی و بازگشت دیرتر مادر برای انجام دادن فعالیت‌های روزانه و خطرهای زایمان‌های بعدی اشاره کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.