مقاومت میکروبی به حد وحشتناکی رسیده و سونامی در راه است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مینو محرز در همایش مصرف منطقی دارو که در سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح برگزار شد، گفت: سه سال است که در اداره‌های مختلف وزارت بهداشت به دنبال موضوع مصرف منطقی آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی هستیم.

محرز ادامه داد: مقاومت میکروبی به حد وحشتناکی رسیده و سونامی راه افتاده است، اظهار کرد: سال گذشته موفق شدیم در معاونت درمان مصوبه‌ای در کاهش مصرف آنتی بیوتیک انجام دهیم و متاسفانه تا به حال هر کاری در دنیا و ایران در زمینه مقاومت میکروبی و مصرف آنتی‌بیوتیک انجام شده اشتباه بوده است و همه دنیا به دنبال کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک هستند.

وی افزود: در منطقه و حتی در کشور ترکیه وضعیت فاجعه آمیزی در مقاومت میکروبی داریم و متاسفانه داروخانه‌ها بدون هیچ ممانعتی آنتی بیوتیک‌ها را در اختیار بیماران قرار می‌دهند و اگر کاری نکنیم نسل آینده در خطر خواهد بود.

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران به اقدام سازمان بهداشت جهانی در راستای کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک و مقاومت میکروبی اشاره کرد و افزود: ٢ سال پیش وزرای بهداشت در سازمان بهداشت جهانی جمع شدند متعهد به کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها شدند و به این نتیجه رسیدند که در کشاورزی و دامداری نیز باید به کاهش مصرف آنتی بیوتیک توجه شود، اما هنوز هم نمی‌توانند باقی مانده آنتی بیوتیک در گوشت و مرغ را محاسبه کنند و مرغداران و دامداران برای پروار شدن دام و مرغ از انتشار بیوتیک استفاده می‌کنند.

محرز تاکید کرد: باید روی کنترل عفونت کار شود، به دلیل کمبود‌ها در برخی بیمارستان‌ها دستکش یک بار مصرف به سختی در اختیار پزشک قرار می‌گیرد و مطالعات نشان می‌دهد و از بین پرسنل پزشکان کمتر از سایران در حین ورود به‌ای سی یو دستان خود را می‌شویند در حالی که باید همه به این امر مهم توجه داشته باشند.

 وی اضافه کرد: بیشترین آنتی بیوتیک‌ها در بخش‌های آی سی یو مصرف می‌شوند و اقدامات خوبی در زمینه کاهش مقاومت میکروبی و مصرف آنتی بیوتیکی در این بخش‌ها شروع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: هزینه‌های بالایی در مصرف آنتی بیوتیک هدر می‌روند و جان مردم به خطر می‌افتد و همه باید باهم همکاری کنیم که مقاومت میکروبی کاهش پیدا کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.