۶ میلیون جوان در سن ازدواج هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی، با بیان اینکه افزایش نرخ باروری مبتنی بر سلامت جامعه یکی از اهداف طرح تحول سلامت است، گفت: افزایش جمعیت در گرو سلامت جمعیت است، ولی همه آن این نیست بنابراین قسمتی مربوط به ما است. از سال گذشته برنامه هایی را به صورت پایلوت شروع و در حال گسترش آن هستیم که از جمله آن رساندن ساعات آموزش‌های حین ازدواج از ۲ ساعت به ۶ ساعت است که این عامل نیز موجب تحکیم خانواده است.

وی در ادامه بیان کرد:۱۶۰۰ کارشناس بهداشت و روان به مراکز درمان اضافه کرده ایم و افراد برای مراقبت‌های بعد از ازدواج نیز از نظر روحی و روانی و تحکیم خانواده می‌توانند به مراکز ما مراجعه کنند و برنامه‌هایی در این راستا تدوین شده است.همچنین آموزش در سطح مدارس و گروه سنی جوانان مطرح شده است و بسته آموزشی شامل فرزند پروری، آموزش و مهارت زندگی برای آنان درنظر گرفته شده و ما در حال کاربر روی آن هستیم.

او  با بیان اینکه مراکز ناباروری توسعه قابل توجهی در درمان ناباروری در سطح کشور داشته‌اند، اظهار کرد: بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. ترویج زایمان طبیعی، رایگان کردن زایمان طبیعی در جهت همین فرهنگ است و نکته بعدی تاکید بر مراقبت از مادران باردار پر خطر است که ما بسته های آموزشی و مراقبتی نیز داریم.

رئیسی در ادامه گفت: بنابر اینکه سن ازدواج بالارفته سن باروری هم افزایش یافته است و ما در حال افزایش آمادگی های خود هستیم تا مراقبت‌ها را در این حوزه خیلی بیشتر کنیم و جای اینکه بگوییم بالای ۳۵ سال باردار نشوند در حال افزایش مراقبت‌ها هستیم که حداقل خطر وجود داشته باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین افزود: کار دیگری که در حال انجام آن هستیم گسترش سامانه‌ها است تا پوشش یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری مادران باردار را در سال را به طور کامل تر داشته باشیم، زیرا بسیاری از مادران باردار متاسفانه به مراکز ما مراجعه نمی‌کنند و مستقیما به بخش خصوصی یا بیمارستان مراجعه می‌کنند، قرار است ارتباطی برقرار کنیم تا اطلاعات نیز تجمیع شود.

رئیسی در خصوص افزایش سن ازدواج گفت: سن ازدواج افزایش داشته و ما باید تلاش کنیم این سن کاهش یابد، که قطعا در تعداد فرزند آوری و نرخ باروری تاثیر دارد .همچنین سایر دستگاه و نهادها باید در راستای شغل و مسکن، مسائل اقتصادی همکاری و حمایت کنند، زیرا امنیت شغلی نیز موثر است.

وی با بیان اینکه کاهش مرگ و میر نوزادان قطعا بر جمعیت تاثیر دارد، افزود: تا سه دهه گذشته در هر هزار تولد زنده بیش از ۳۰  تا۴۰ نفر از نوزادان از بین می‌رفتند، اما در حال حاضر این عدد به زیر ۹ رسیده که عدد بسیار خوبی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: امید به زندگی عامل دیگری در افزایش جمعیت است تا سه دهه گذشته، امید به زندگی در سطح کشور  ما حدود ۵۲ یا ۵۳ سال بود، اما امروزه در زنان به ۸۰ سال و در مردان به  ۷۶ سال رسیده است. همچنین نکته مهمی که باید بر آن کار شود حوادث ترافیکی است. سالانه بیش از ۱۶ هزار جوان در جاده‌ها از بین می روند که اکثرا زوج‌های جوان و در سن مولد هستند، اگر بتوانیم این موارد را نیز حفظ کنیم بسیار تاثیر گذار است از طرف دیگر بیش از ۶ میلیون جوان در سن ازدواج هستند که اگر امکاناتی برای آنان فراهم شود بر افزایش جمعیت تاثیر دارد. ایلنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.