عدالت و اخلاق زیر گیوتینِ تعیین تعرفه بخش خصوصی توسط دولت
پایگاه خبری پزشکان و قانون؛

۳ سال پیاپی است که تعرفه ویزیت پزشکان افزایشی ناچیز داشته است. به طوری که می‌توان گفت اگر قبول کنیم تعرفه ۳ سال قبل عادلانه بوده (که نبوده)، با توجه به تورم و ارزش پول ملی باید بیش از ۳ برابر قیمت فعلی باشد. البته پزشکان به عنوان کسانی که اخلاق حرفه‌ای خوانده‌اند و انسان‌هایی هستند با نگاه انسانی و اخلاقی‌ به همنوعانشان، در این شرایط اقتصادی توقع چنین افزایشی را ندارند، ولی توقع رعایت حداقل‌هایی از عدالت را دارند. شکی نیست که در تعیین چنین تعرفه ناچیزی‌، هیچکدام از اصول تعیین تعرفه در نظر گرفته نشده است. اصولی مانند هزینه مسئولیت که در رشته پزشکی شامل بار اضطرابی و پرداخت بیمه مسئولیت و دیه است در حالی که سایر مشاغل چنین هزینه‌ای ندارند. یا مثلا هزینه آموزش که برای پزشک متخصص حداقل ۱۱ سال بدون درآمد است و یا پاداش که برای جذب نخبگان سختکوش به سوی آن رشته درنظر گرفته می‌شود.

اما نتیجه چنین تعرفه ناعادلانه‌ای چه خواهد بود؟ در حالی که هزینه‌های بخش خصوصي شامل هزينه‌هاي پرسنلي بر اساس قانون كار ٣٦ درصد‏ و ساير هزينه‌ها شامل اجاره بهاء‌، مواد مصرفي‌، تجهيزات پزشكي و غیره، بيش از ٣٠٠ درصد افزایش داشته‌اند، افزایش ناچیز تعرفه‌هاي پزشكي (10 تا 13 درصد) را چگونه می‌شود توجیه و جبران نمود؟

یا باید منبع درآمد خارج از رشته پزشکی پیدا کرد، یا باید هر پزشکی خودش برای خودش تعیین تعرفه کند، یا باید ساعات کار را از طریق کار در جاهای مختلف زیاد کرد و ناخودآگاه از زمان ویزیت بیماران کم کرد (که هر سه مورد در حال افزایش هستند) و یا سوخت و ساخت که این گزینه دوام نخواهد یافت و در حال کاهش است. متاسفانه نگاه مردم و مسئولین به معدود پزشکان پردرآمد است، در حالی‌که پزشکانی با متوسط ۱۰ بیمار روزانه که اکثریت پزشکان را تشکیل می‌دهند، با حذف هزینه‌ها درآمد خالص ناچیزی خواهند داشت.

درحالی که تمام صنوف در حال تعیین تعرفه برای کار خودشان هستند، تعرفه پزشکان توسط خریداران خدمت و به صورت دستوری تعیین می‌شود و لازم است که این حق به نظام پزشکی برگردد.

افرادي كمر به نابودي پزشكان بسته‌اند غافل از اينكه با نابودي بخش خصوصي پزشكي‌، ضرر و آسيب اصلي براي سلامت مردم خواهد بود ...

بی‌تردید مسئولیت همه نابسامانی‌های حاصل از چنین تعرفه‌های ظالمانه‌ای که اخلاق و عدالت را نابود خواهند کرد، بر گردن تک تک افرادی است که در تعیین آن نقش داشته‌اند و یا مسئولیتی دارند و خاموش هستند.

بدانید که دنیا دار مکافات است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.