نهادهای تصمیم‌گیر از ضدیت با جامعه پزشکی فاصله بگیرند
دکتر محمدمهدی مطهری در گفت‌وگو با پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اظهار داشت: ما به عنوان جامعه پزشکی جدای از مردم و کل جامعه نیستیم. واقعیت این است که وقتی تورم زیاد شده، مسلما آثار تورمی و گرانی برای جامعه پزشکی که جزئی از همین مردم است هم ایجاد می‌شود. اینطور نیست که جامعه پزشکی از افرادی تشکیل شده باشد که از جای دیگری ارتزاق کنند و مثلا مشکل مسکن نداشته باشند، مشکل خوراک و پوشاک و حمل ‌و نقل و درمان و آموزش و ... نداشته باشند. صحبت ما این است که اگر واقعا تورمی هست که هست، اگر دولت همه خدمات خودش را گران می‌کند، اگر قیمت گوشت و میوه و بلیط هواپیما و همه اقلام دیگر هر روز گران می‌شود، خدمات پزشکی هم جزئی از کالاها و خدماتی هستند که در این کشور به مردم ارائه می‌شود. نمی‌شود که همه‌چیز گران شود ولی به بخش پزشکی که می‌رسیم، بگوییم این بخش باید از جیب خودش سوبسید بدهد.

وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم به مردم فشاری بیاید ولی صحبت ما این است که مردم ممکن است در سال یک بار یا دوبار پیش پزشک بروند ولی هر روز گوشت می‌خورند، هر روز میوه می‌خورند و از دیگر کالاها و خدمات استفاده می‌کنند. چرا باید اینطور باشد که مثلا از سال 93 تا امروز تعرفه جراحی هیچ تغییری نکرده باشد ولی همه چیزی در این سال‌ها چندین برابر شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی گرگان تصریح کرد: تازه مدتی است که در بوق و کرنا کرده‌اند و برای خیلی از مردم و حتی برخی از اقشار و اصناف همکار پزشکان مثل پرستاران این تصور غلط را ایجاد کرده‌اند که در سال 93 تعرفه پزشکان چند برابر شده است. این درحالی است که اصلا اینطور که گفته می‌شود نبوده و نیست. در همان سال 93، در بسیاری از رشته‌ها، افزایش تعرفه در حد 5 درصد هم نبوده است. یعنی نه تنها چند برابر نشده بلکه مقدار افزایش، بسیار جزئی بوده است. با این حال این مسئله را مثل چماقی بالای سر جامعه پزشکی گرفته‌اند و به این وسیله سعی کرده‌اند پزشکان را افرادی زیاده‌طلب نشان دهند که به قول رییس سازمان نظام پرستاری می‌خواهند به گُرده مردم، شلاق بزنند. درصورتی که من فکر می‌کنم صحبت‌های اینچنینی واقعا کم لطفی به جامعه پزشکی است. گروهی که همیشه طرفدار پرستاران و دیگر پرسنل و خدمه بیمارستان‌ها بوده‌ است و اینطور رفتارها و این مصاحبه‌ها به نظر من غیرمنطقی و دور از انصاف است.

مطهری ادامه داد: شما قیمت خدمات پزشکی را با بقیه کشورهای دنیا و همسایگان کشور خودمان مقایسه کنید. این واقعیت را درخواهید یافت که برعکس همه کالاها و اقلام، قیمت خدمات پزشکی چقدر نسبت به همه این کشورها پایین است. این درحالی است که به واسطه تورم و گرانی و حتی تحریم‌ها، بسیاری از وسایل و تجهیزات پزشکی نه تنها بسیار گران شده‌اند، بلکه برخی از آنها اصلا گیر نمی‌آیند. واقعیت این است که با این تعرفه‌ها، قیمت خیلی از دستگاه‌هایی که ما استفاده می‌کنیم هم درنمی‌آید چه برسد به هزینه ارزش سواد و تجربه و خدمتی که ارائه می‌شود، پرداخت شود. 

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی حقیقتا نسبت به این موارد معترض است، گفت: دستگاه‌های دولتی و نهادهای نظارتی و تصمیم‌گیر، باید از این حالت ضدیتی که با جامعه پزشکی ایجاد شده، فاصله بگیرند.

مطهری با اشاره به برگزاری نشست رؤسای شورای هماهنگی نظام پزشکی استانها که صبح امروز برگزار شد، گفت: متاسفانه سیستم و نهادهای تصمیم‌گیر، به حرف کارشناسان توجه چندانی نمی‌کنند. درصورتی که بالاخره غیر از آن افرادی که در سطح وزارتخانه و شورای عالی بیمه تصمیم می‌گیرند، افراد دیگری هم در جامعه پزشکی هستند که در دل جامعه مشغول کار و ارائه خدمت هستند، مطب داشته‌اند، بیماران زیادی را ویزیت کرده‌اند، سال‌های سال تجربه به دست آورده‌اند و امروز هم آماده هستند تا تجربیات خودشان را در اختیار نهادهای تصمیم‌گیرنده قرار دهند. ما نمی‌خواهیم به مردم فشار بیاید ولی دولت می‌تواند از بسیار از اقلام غیرضروری بودجه را کاهش دهد و بالاخره یک مقداری به سلامت مردم هم اهمیت بدهد.

به گزارش پالنا، اولین جلسه شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های سراسر کشور صبح امروز پنجشنبه 5 اردیبهشت با حضور روسای نظام پزشکی‌های مراکز استان‌ها‌، رئیس کل‌، هیات رییسه شورای عالی نظام پزشکی، معاونین‌، بازرسان سازمان نظام پزشکی و هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان برگزار شد و مهمترین موضوعات این روزهای جامعه پزشکی ازجمله بحث تعرفه‌ها و مالیات پزشکی مورد بحث و تبادل نظر حاضرین در جلسه قرار گرفت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.