پرونده الکترونیک سلامت فرایند غیرضروری درمان را کاهش می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی قنادی بیان کرد: اینکه اعلام می‌کنیم هر پزشک متخصصی در روز تعداد مشخصی از بیمه‌شدگان را می‌تواند ویزیت کند در راستای استانداردسازی خدمات است، هر پزشک عمومی بین 15 تا 20 دقیقه، هر پزشک متخصص 20 دقیقه و هر پزشک فوق تخصص 25 دقیقه باید در ازای دریافت حق ویزیت به بیماران خدمات‌رسانی کنند.

مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ادامه داد: بیماران باید به حقوق خود واقف بوده و مطالبه گر باشند، بیمه سلامت نیز تاکنون اطلاع‌رسانی مکرر در این خصوص داشته است؛ وظیفه نظارت بر درمان بر عهده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است و ما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم جریمه و لغو قرارداد پزشک است که تبعات اجتماعی خود را دارد، در مورد آزمایشگاه‌ها نیز مسئول فنی آزمایشگاه باید آزمایش را تجزیه ‌وتحلیل و تفسیر کند، و روی ارائه آن وقت بگذارد.

وی با اشاره به اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در بخش سرپایی بیان کرد: با اجرای این طرح بیماران در بخش سرپایی نیاز به ارائه دفترچه ندارند و نسخه‌نویسی از طریق کد ملی و به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.در این سامانه نسخه‌نویسی قواعد بیمه‌گری و هم‌پوشانی بیمه‌ای کنترل و احراز هویت و اعتبار بیمه‌ای دفترچه‌ها کنترل و متعاقب آن از طریق درگاه موردنظر، نسخه پزشک تجویز می‌شود و بیمه‌شده با توجه به مورد تجویزشده در سامانه می‌تواند به داروخانه، آزمایشگاه یا دیگر مراکز تشخیصی و درمانی مراجعه و خدمات تجویزی را دریافت  نماید

قنادی گفت: از مزیت‌های نسخه‌نویسی الکترونیکی می‌توان به کاهش مصرف کاغذ، افزایش سرعت رسیدگی به نسخ و افزایش دقت نسخ اشاره کرد، همچنین کنترل هزینه برای بیمه شده هم آسان خواهد بود.

مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: اجرای پزشک خانواده و سیستم ارجاع نیازمند استقرار ریل اساسی با عنوان پرونده الکترونیک سلامت است، پرونده الکترونیک باعث می‌شود اطلاعات به‌موقع در اختیار پزشک قرار گیرد، دسترسی سریع و به‌موقع اطلاعات باعث می‌شود تشخیص پزشک مناسب باشد و فرایند درمان تسهیل شود، همچنین فرایند غیرضروری درمان را نیز کاهش می‌دهد، در بررسی آنلاین نیز نسخ بستری موجب کاهش قابل‌توجه مصرف کاغذ می‌شود، در هر سند بستری حداقل 20 برگ دارد و لازم است که  تعداد به یک برگ برسد.

وی خاطرنشان کرد: بیمه سلامت برای کلیه بیماران انواع بیمه‌ها که دیالیز صفاقی می‌شوند تشکیل پرونده می‌دهد و افراد مذکور می‌توانند از خدمات این بیمه استفاده کنند.

قنادی ادامه داد: افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز از اول سال 98 می‌توانند با اخذ دفترچه سایر اقشار نظام ارجاع یک از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند، افراد تحت پوشش باید ابتدا به پزشک خانواده خود که در دفترچه ذکر شده مراجعه کنند.همچنین افراد تحت پوشش کمیته امداد که بیمه‌ای ندارند می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و دفترچه خود را دریافت کنند.

مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: افراد تحت پوشش کمیته امداد که هنوز دفترچه بیمه دریافت ننموده اند برای بستری می‌توانند با معرفی‌نامه بدون دفترچه خدمات بگیرند اما برای خدمات سرپایی حتماً ملزم به داشتن دفترچه داشته هستند. بیماران مجهول‌الهویه  نیز با معرفی‌نامه بیمه سلامت برای گرفتن خدمات بستری تحت پوشش قرار می‌گیرند، همچنین زندانیانی که هیچ بیمه‌ای نداشته باشند خود و خانواده‌شان می‌توانند تا زمانی که در زندان هستند از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند.

وی اظهار کرد: روستاییان باید حتماً از سیستم ارجاع استفاده کنند، یعنی در مرحله اول به پزشک روستا یا خانواده و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع گردند.

به گزارش روابط عمومی بیمه سلامت قنادی در پایان اضافه کرد: در صورت اجرای سیستم ارجاع، زمانی که برای انتظار یک پزشک متخصص صرف می‌شود کمتر می‌شود چرا که  نظام ارجاع و پزشک خانواده نقش فیلتر و هدایتگر را دارد به نحوی که در وقت و هزینه‌ صرفه‌جویی شده و از ارجاع غیر ضروری بیماران به پزشک متخصص جلوگیری می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.