هیچ مشکلی در زمینه تامین شیر خشک‌های رژیمی و متابولیک نداریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهناز خانوی درباره وضعیت تامین شیرخشک‌های متابولیک در سال ۱۳۹۸، گفت: در حدود شهریور ماه ۱۳۹۷ که دیدیم بحث تحریم‌ها دارد جدی می‌شود، یک فراخوان ۱۸ ماهه برای شرکت‌ها گذاشتیم و عملا سفارش تامین شیرها را برای ۱۸ ماه یعنی تا پایان اسفند ۹۸ دادیم.

مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: تقریبا می‌توان گفت که ما تا شهریور و مهر امسال هیچ مشکلی در زمینه تامین این شیرها نداریم و استوک‌ها یا موجودند یا در گمرک هستند و یا به پخش آمده‌اند. همچنین سفارش‌ها برای شش ماهه دوم داده شده، اما هنوز تامین نشده‌اند.

وی افزود: مشکل عمده ما بحث تامین ارز رسمی برای شرکت‌هاست و در این زمینه شرکت‌ها مشکلاتی با بانک مرکزی دارند، ‌ما توانستیم با حداقل اسناد، اجناس را برای شرکت‌ها ترخیص کنیم و شیرها در اختیار بیماران قرار گرفته است و اجازه ندادیم کمبودی برای بیماران ایجاد شود، اما همچنان انتقال ارز رسمی یعنی همان ارز ۴۲۰۰ تومانیِ شرکت‌ها مشکل دارد.

خانوی گفت: سرپرست سازمان غذا و دارو به شدت پیگیر تامین شیرهای متابولیک و رژیمی برای شش ماهه دوم سال هستند، ‌جلساتی با بانک مرکزی در این زمینه داشته‌اند و امیدواریم مشکل تامین و انتقال ارز به سرعت حل شود.

مدیرکل امور امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ماهانه حدود ۶۶ هزار قوطی در مجموع شیرهای رژیمی و متابولیک در کشور مصرف می‌شود، در حال حاضر مهم‌ترین مشکل‌مان در این زمینه تامین ارز برای این شیرهاست، خصوصا اینکه برای شش ماهه دوم ما سفارش‌هایمان را به شرکت‌ها داده‌ایم، اما انتقال ارز باید انجام شود تا محصول بتواند وارد کشور شود. بنابراین تامین ارز باید از سوی بانک مرکزی انجام شود. به هر حال تحریم‌ها انتقال ارز را دچار مشکل می‌کند. از سویی شرکت‌ها مجبورند برای انتقال ارز تعرفه‌های بیشتری بپردازند.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: حدود ۹۰۰۰ بیمار در کشور از این شیرها استفاده می‌کنند، ما شیرهای رژیمی را در داروخانه‌ها توزیع کرده و در اختیار بیماران قرار می‌دهیم. شیرهای متابولیک هم در سامانه حامی است که آن‌ها را به درب منزل بیماران ارسال می‌کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.