۹۷ درصد داروها در کشور بومی‌سازی شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سورنا ستاری امروز در مراسم رونمایی از چهار محصول پروبیوتیک شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس، با تاکید بر اینکه اتفاقات جدیدی در صنعت دارویی رخ داده که حاصل زحمات سازمان غذا و دارو است، اظهار کرد: وجود چنین سازمانی به تولید داروها کمک زیادی می‌کند و یکی از چالش‌ها نبود سازمان‌هایی مانند سازمان غذا و دارو در حوزه‌های دیگری چون هواپیمایی و دامپزشکی است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از بومی‌سازی ۹۷ درصد داروها در کشور خبر داد و افزود: اما از سوی دیگر برخی از این داروهای حوزه دام و طیور تاکنون بومی‌سازی نشده است که دلیل آن نبود زیر ساخت‌های مناسب برای دریافت تاییدیه‌های فنی است.

وی اظهار کرد: همواره اتفاقاتی در صنعت داروسازی رخ دهد، زیرا محققان پتانسیل توزیع داروهای مورد نیاز را دارند، مفتخریم که دو شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس به تولید داروهای پروبیوتیک وارد شدند. پروبیوتیک‌ها فیلد جدیدی هستند که می‌توانیم با توسعه آن‌ها بازار این محصولات را کسب کنیم.

ستاری واردات محصولات پروبیوتیک‌ها را بالا دانست و اضافه کرد: این فناوری در حوزه لبنیات و صنایع غذایی کاربردهای زیادی دارد و این در حالی است که در صنعت لبنیات و صنایع غذایی وابستگی زیادی به کشورهای دیگر داریم، از این رو لازم است که به این حوزه ورود پیدا کنیم، ورود به صنایع غذایی با پروبیوتیک‌ها زمینه‌ای برای جلوگیری از واردات محصولات این حوزه است.

در ادامه سحر بهمنی مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس در مراسم رونمایی از محصولات پروبیوتیک، تولید محصولات دارویی پروبیوتیک را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و یادآور شد: این محصولات جزو فرآورده‌های دارویی به شمار می‌روند.

وی فرآورده‌های پروبیوتیک را فرآورده‌هایی دانست که بیش از ۱۰ سال به بازار و سیستم سلامت کشور وارد شده‌اند و اظهار کرد: پروبیوتیک‌ها سلامت بخش بدن انسان است؛ از این رو این فرآورده‌ها می‌توانند برای بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش، مخاط دهان، دستگاه تنفس فوقانی، زخم معده در بزرگسالان و کودکان و غیره مورد استفاده قرار گیرند.

مدیر عامل این شرکت‌های دانش‌بنیان از بومی‌سازی فرآورده‌های پروبیوتیک در این شرکت خبر داد و گفت: در حال حاضر نمونه‌های موجود در کشور از قیمت بالایی برخوردار هستند؛ اما ما توانستیم آنها را در این شرکت به تولید برسانیم، پروبیوتیک‌ها علاوه بر سیستم گوارشی در درمان بیماری‌های نقص ایمنی و آلرژیک موثر هستند، از این فرآورده‌ها در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود؛ بر این اساس بومی‌سازی فرآورده‌های پروبیوتیک می‌تواند صرفه‌جویی زیادی در حوزه سلامت به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، این شرکت دانش‌بنیان پس از موفقیت در تولید محصولات پروبیوتیک و گسترش تنوع این محصولات، قصد دارد برای کاهش وابستگی و کمک به افزایش خودکفایی وارد عرصه تولید ترکیبات دارویی جدید برای بیماری‌های خاص، مزمن و صعب‌العلاج شود.

ماده مؤثره آهن ایپوزمال، داروی ضد قارچ سیستمیک آمفوتریسین لیپوزومال، استارترهای لبنی و سنتز و تولید فرمولاسیون برخی از فرآورده‌های دارویی ضد سرطان و فرآورده‌های نقص ایمنی از جمله محصولات دانش‌بنیان این شرکت به شمار می‌رود.

یکی دیگر از بخش‌های این شرکت با بهره‌گیری از راهکارهای واحد تحقیق و توسعه و استفاده از تجهیزات به‌روز آزمایشگاهی بیش از ۲۰ نوع محصول را مطابق استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌کند. تولید مواد اولیه دارویی، بومی‌سازی سویه‌های مورد استفاده از محصولات متعدد پروبیوتیک مناسب برای تمام سنین نوزادی تا سالمندی، تولید داروهای خاص و مکمل‌های غیر پروبیوتیک و همچنین داروی زخم پای دیابتی از جمله این محصولات است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.