تاسیس مرکز تحقیقات سلامت هوا و تغییرات اقلیم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به وجود ظرفیتها و پتانسیل‌های بالای این دانشگاه، گفت: با توجه به وجود چالش‌های اجتماعی، درمانی و بهداشتی در استان تهران ما آماده هستیم که این دانشگاه را به عنوان نقطه کانونی همکاری برای مرتفع کردن این مشکلات قلمداد کنیم.

استاندار تهران ضمن حضور در جلسه هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به کمبود تخت‌های بیمارستانی، سرانه آموزشی، فضاهای فرهنگی و ورزشی و غیره در استان تهران اشاره کرد و گفت: تغییر نگاه کلان کشور به استان تهران ضروری است و در این رابطه به فرهنگ سازی نیاز داریم.

وی با اشاره به اهمیت امر پیشگیری در حوزه سلامت و با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج در سالهای گذشته، خاطرنشان کرد: اگر کاری در تهران پایلوت شود در کشور نیز می‌تواند مورد الگو برداری قرار گیرد.

محسنی بندپی با بیان توضیحاتی درباره آلودگی هوا و تاثیرات آن بر سلامتی افراد پیشنهاد راه‌اندازی یک مرکز تحقیقات سلامت هوا و تغییرات اقلیم و را مطرح و در خصوص دلایل آلودگی هوا، پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته در این راستا توضیحاتی را بیان کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل بالای موجود در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بر اهمیت مقوله پیشگیری در حوزه بهداشت و درمان تاکید و پیشنهاد تاسیس مرکز تحقیقات سلامت هوا و تغییرات اقلیم را در دانشکده بهداشت ارایه داد.

در ادامه علیرضا زالی رئییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در استراتژی نوین دانشگاه برای پیشبرد متعهدانه طرحی نو، بحث تغییر سیاق مدیریتی دانشگاه و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم مطرح است، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دارای استغنا و پتانسیل کافی برای درهم شکستن مرزهای دانش و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم است و ما خواستار حمایت علمی و معنوی استانداری در این راستا هستیم

وی با اشاره به رشد ۱۰۴ پله ای دانشگاه در نظام رتبه بندی وبومتریکس و رشد ۷۴ پله ای در نظام رتبه بندی لایدن افزود: برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه دانشگاه و رشد پرشتاب در رتبه بندی های بین المللی از اهداف دانشگاه است و هدف گذاری ما در این راستا دستیابی به رتبه زیر ۱۰۰ جهانی است.

زالی به هماهنگی های صورت گرفته درخصوص راه اندازی و شروع برنامه توسعه سلامت پایدار در دانشگاه اشاره کرد که به عنوان فوکال پوینت استان تهران و به نوعی اولین مرکز در کشور می تواند برای تحقق اهداف توسعه سلامت پایدار فعالیت کند، برخی اهداف این برنامه فراتر از اختیارات و ظرفیتهای دانشگاه است، و ما خواستار کمک و حمایت استانداری تهران در راستای اجرای این برنامه هستیم.

رئییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به گستره وسیع جغرافیایی تحت پوشش دانشگاه گفت: ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان استان تهران تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی این دانشگاه قرار دارند و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بزرگترین تولید کننده خدمات سلامت در کشور محسوب می شود اما متاسفانه تخصیص اعتبار و بودجه متناسب با حجم ارایه خدمات این دانشگاه نیست.

وی در ادامه درخصوص ویژگیهای خدماتی متنوع دانشگاه نظیر داشتن بالاترین جمعیت تحت پوشش کارگری و دانش آموزی در کشور، تنوع موسسات خدماتی و درمانی دولتی و غیر دولتی، کمبودها و محدودیت های بهداشتی و درمانی موجود درمناطق شرق و جنوب شرقی تهران، ساماندهی پردیس متمرکز دانشگاه، مطالبات معوقه سازمان های بیمه گر، مسایل بودجه ای، ساماندهی پروژه های عمرانی درمانی توضیحاتی بیان کرد.

زالی با اشاره به محرومیت های موجود در استان تهران خواستار حمایت های استانداری در راستای ارتقای سلامت استان شد و افزود: ۹۶۰۰۰ متر مربع پروژه درمانی نیمه کاره در دانشگاه وجود دارد، با اتمام این پروژه ها ۱۰۰۰ تخت درمانی به مجموعه نظام سلامت کشور اضافه خواهد شد، بیمارستان شهدای تجریش بزرگترین پروژه درمانی پس از انقلاب است که در استان تهران به بهره برداری خواهد رسید، تاکنون ۷۶ درصد این پروژه با ظرفیت ۵۰۷ تخت و ۶۴۰۰۰ مترمربع  انجام شده است و تکمیل و تجهیز این پروژه نیاز به اعتبار دارد که درصورت تامین اعتبار لازم ، این بیمارستان می تواند به عنوان پروژه بزرگ استانی و از منظری ملی به بهره برداری برسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران طی نشستی با هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ترسیم نقشه راه توسعه بهداشت و درمان استان تهران خبر داد.

در ادامه نعمت الله ترکی در این نشست خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۹ هزار و ۸۷۶ تخت فعال برای جمعیت ۱۵ میلیون نفری استان تهران وجود دارد که نزدیک به ۱۴ هزار تخت آن مربوط به بخش دولتی است. بنابراین سرانه تخت مراکز درمانی دولتی تهران ۱ به ۱۰۰۰ نفر و بسیار پایین است.

وی با اشاره به راه‌اندازی تعدادی از بیمارستان‌ها در مناطق مختلف استان تهران تا پایان سال گفت: مناطق شرقی و جنوب شرقی استان تهران نیاز به احداث بیمارستان دارند، باید به فرسودگی تخت‌های بیمارستانی و بیمارستان‌های فرسوده توجه کرد و لزوم بازسازی و بهینه سازی آنها را مد نظر قرار داد، ترسیم نقشه راه برای توسعه بهداشت و درمان استان تهران نیز در دستور کار قرار دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.