نیازمند دگرگونی و تحول در علوم پزشکی هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در آیین افتتاح دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، اظهار داشت: تجربیات موفق ایران در کنترل بیماری ها در مناطق سیل زده کشور در ابتدای سال بدون اپیدمی و همه گیری، موجب حیرت دنیا شد که با چنین گستردگی سیلاب ها، بدون کمک خارجی توانستیم این موفقیت را رقم بزنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: آمریکایی ها در سیلاب های گسترده امسال در کشور، اجازه ندادند که حتی یک سنت از سوی ایرانیان خارج از کشور برای کمک به مردم در مناطق سیل زده، منتقل شود و همه راه ها را بستند و خوشبختانه حتی یک مورد اپیدمی در مناطق سیل زده کشور نداشتیم. آنفلوآنزای H1N1 را با 13 هزار مورد بستری، مهار کردیم اما در آمریکا، بیش از 8 هزار مورد مرگ در آمریکا بر اثر این بیماری گزارش شد در حالیکه حداکثر جان باختکان ایران، 108 نفر بود که عمدتا سالخورده و یا دارای بیماری های زمینه ای و نقص ایمنی بودند. امروز به دولت و وزیر بهداشت چین اعلام کردم که چرا دست تان را به سمت اروپایی ها دراز کرده اید و شما یک مخزن قدرتمند به نام جمهوری اسلامی ایران دارید که آماده کمک در حوزه سلامت به این کشور هستیم.

وی افزود: در علوم پزشکی و از جمله علومی مانند پرستاری به دگرگونی و تحول نیاز داریم و امیدواریم که دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نیز جامعه محور کردن آموزش های پرستاری، مامایی و رشته های علوم پزشکی را جدی بگیرند. باید پرستاران را به گونه ای آموزش دهیم که خودش را فقط در کنار تخت بیمار، موثر نبینند بلکه پرستاران باید در جامعه باشند و با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، بیشتر آشنا شوند.

نمکی گفت: زمانی فرزندان ایرانی را با 5 دلار علیه 6 بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه می کردیم که به کاهش مرگ و میر آنها منجر شد اما امروز در حوادث جاده ای، دیابت، پرفشاری خون، سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی، وزارت بهداشت نقش حداقلی دارد بنابراین نیازمند تغییر شیوه صحیح زندگی مردم هستیم و باید مولفه های اجتماعی موثر را باید مهار کنیم و دانشجویان باید با این مولفه ها آشنا شوند.

وزیر بهداشت نصریح کرد: برای جامعه محور کردن نظام آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمت، برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" در چندین استان کشور آغاز شده و در این طرح، دانشجوی پرستاری از سال دوم، باید با مولفه های اجتماعی در درون خانواده ها، آشنا شود و با پیوند دانشجو و سفیر سلامت، می توانیم با رویکرد های حل مسائل اجتماعی موثر بر سلامت در درون خانواده ها، بیشتر آشنا شویم.

وی تاکید کرد: دانشجویان پرستاری باید خودشان را برای ارائه خدمات مراقبت های پرستاری در منزل آماده کنند چون بخش زیادی از بیماران بخش های ویژه، نیاز به مراقبت های پرستاری در منزل دارند و از روزی که به وزارت بهداشت آمدم، این موضوع را جدی گرفتیم و تعرفه خدمات مراقبت در منزل را تصویب و بیمه ها را مقید به پرداخت این تعرفه ها کردیم.

نمکی ادامه داد: مقام معظم رهبری، برنامه ریزان، سیاستگذاران و مسئولان ارشد کشور در موضوع جمعیت، از ما انتظاراتی دارند چون کاهش آهنگ رشد جمعیت در کشور، یک بحث جدی است البته در استان هایی مانند هرمزگان، میزان باروری کلی، قابل قبول است. ما باید دو کار مهم انجام دهیم؛ یکی اینکه چه اقدامی انجام دهیم تا شرایط فرزندآوری تسهیل شود و مادر باردار کمترین عارضه را داشته باشد و اینکه مراکز درمان ناباروری را توسعه دهیم.

وزیر بهداشت گفت: در همه استانها مراکز درمان ناباروی تاسیس و یا تکمیل و رفع نقص می شوند. هر وقت خدمت مقام معظم رهبری می رسم، یکی از مواردی که ایشان پدرانه، مهربانانه و صمیمانه به ما تاکید دارند، موضوع جمعیت است و بارها به ایشان قول داده ام که حتما این برنامه را در سطح ملی در سطح ترویج فرهنگ فرزندآوری، مراقبت از زنان باردار و کمک به زوجین نابارور با قوت اجرا می کنیم.

وی اظهار کرد: در نظام ارائه خدمت، نیازمند نیروهای چندوجهی، چند ظرفیتی و چندبعدی هستیم البته آموزش ها نیز باید ادغام یافته و چند وجهی باشند و مهارتها و قابلیت ها، افزایش پیدا کند. متاسفانه امروز نیروهایی تربیت می کنیم که با نیازمندی های نظام ارائه خدمت، منطبق نیستند و از دانشکده های می خواهم که نیروهای ماهر تربیت کنند. این تابو را داریم می شکنیم که نخستین سطح تماس مردم با نظام سلامت، باید پزشک باشد. در پیشرفته ترین و مدرن ترین نظام های ارائه خدمت، نخستین سطح تماس مردم با نظام سلامت، با کادر پرستاری، مامایی و کارشناسان بهداشتی است و آنها، بیماران را در صورت نیاز به سطح پزشک، ارجاع می دهند.

نمکی افزود: مشکل مرگ و میر بالاتر از استاندارد کشوری مادران باردار در استان هرمزگان را افزایش تعداد اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی حل نمی کند بلکه ارائه دهنده خدمت در محیط، می تواند این مشکل را حل کند و دانشکده پرستاری و مامایی باید به این مشکل ورود کرده و با انجام طرح های پژوهشی، گره های اصلی نظام ارائه خدمت را برطرف کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: به توسعه فضاهای آموزشی و رفاهی در دانشگاه های علوم پزشکی اعتقاد و ایمان داریم، در یکی از سخت ترین سالهای دولت، با لطف خدا و همکاری دولت، امسال 8100 تخت بیمارستانی در 66 بیمارستان در مناطق کمتر توسعه یافته به بهره برداری می رسد و علاوه بر این، 1000 پروژه بهداشتی و درمانی با اولویت مناطق محروم، در قالب پویش 2050 در کشور افتتاح می شود.

وی تصریح کرد: امسال علیرغم همه فشارهای آمریکا و تحریم های ظالمانه، بهترین سال در حوزه دارویی را سپری می کنیم و در طول سالهای گذشته، هیچ وقت به جرات نگفته ایم که تا 6 ماه بعد، کمبود دارویی نداریم اما امروز به جرات به عنوان وزیر بهداشت می گویم حداقل تا 6 ماه آینده، مواد اولیه شرکت های دارویی، داروهای اساسی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز اتاق های عمل، تامین شده است.

نمکی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر گفت: درک شرایط قبل و بعد از دهه مبارک فجر برای خیلی ار افرادی که سن و سال پایین تری با گله هایی که امروز مردم کشور از بعضی کاستی ها دارند، شاید میسور نباشد اما به عنوان یک سرباز کهنه نظام سلامت باید بگویم، در دوران قبل از انقلاب اسلامی شاخص هایی مانند مرگ و میر مادران باردار، نوزادان و کودکان کمتر از 5 سال حداقل، 10 برابر امروز بود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مرگ و میر زنان باردار به دلیل عوارض ناشی از بارداری و زایمان و کودکان به دلیل بیماری های واگیر، به شدت ما را گرفتار کرده بود. شمار مبتلایان به بیماری هایی مانند مالاریا در مناطق جنوب و جنوب شرقی بالا و پوشش واکسیناسیون در کل کشور 25 درصد بود اما امروز وضعیت شاخص های نظام سلامت، پیشرفت های چشمگیری کرد.

به گزارش وب‌دا وی در پایان خاطرنشان کرد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، در کل کشور 6 دانشگاه علوم پزشکی وجود داشت اما امروز 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی مقتدر در کشور فعالیت دارند و حدود 14 هزار پزشک در کشور بود که عمدتا خارجی بودند اما امروز به هیچ متخصصی در هیچ کجای دنیا نیازی نداریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.