مجمع عمومی دوره هفتم را بالنده‌تر از مجامع دوره‌های قبل می‌دانم
پزشکان و قانون: اجازه بدهید گفت‌وگو را با این موضوع آغاز کنیم که برای اولین بار در تاریخ نظام پزشکی کشور، شاهد بودیم که اعضای مجمع عمومی با هدف تاثیرگذاری در سیاست‌های کلان سازمان، مبادرت به جمع‌آوری امضا کردند و سرانجام هم با امضای یک سوم اعضا، برگزاری مجمع فوق‌العاده لازم‌الاجرا شد. آیا این خودباوری یا میل به تاثیرگذاری بیشتر، یک امر جدید است یا پیش‌تر هم وجود داشته ولی مجال بروز و ظهور نیافته بود؟

حسب آمار، این اولین مجمع فوق‌العاده‌ای است که در طول ۷ دوره گذشته، به درخواست اعضای مجمع برگزار می‌شود. من علی‌رغم احترامی که برای مجامع دوره‌های قبل قائلم، مجمع دوره هفتم را بالنده‌تر از مجامع دوره‌های پیشین می‌دانم. البته صرفا در روزهای نخستین این دوره هم به دلیل اینکه اعضای مجمع و به ویژه اعضای جدید هیچ‌گونه شناختی نسبت به اعضای شورای عالی و منتخبین نداشتند، شاهد انتخابات اولیه‌ای بودیم که تاحدودی‌ سفارشی و فرمایشی بود. کمااینکه قبل از اینکه مجمع برگزار شود، پیامک‌های زیادی از کاندیداها برای همه ارسال شده بود و طبیعتا آراء بسیاری از همکاران، بر حسب نام‌های بزرگی بود که از ابتدا شنیده بودند.

 

پزشکان و قانون: شما مشخصا انتخاب دکتر فاضل را می‌فرمایید؟

نه فقط ایشان بلکه تمام ارکان سازمان. یعنی غیر از مجمع، اگر انتخاب اعضای شورای عالی، بازرسان، هیئت رئیسه و شخص رئیس کل را ببینید، همه آنها با آرای بالایی انتخاب شدند. اما در ادامه و بعد از یک مقطع زمانی یک ساله، افراد مجمع همدیگر را شناختند که البته استفاده از دنیای جدید ارتباطات و فضای مجازی در این شناخت تاثیر زیادی داشت و با استفاده از گروه‌ها و کانال‌هایی که تشکیل شده بود، شناخت‌ها کامل‌تر شد. خود مجمع نیز از لحاظ سنی نسبت به دوره‌های قبل دارای اعضای جوان‌تری بود. ارتباطات باعث شد در انتخابات دوم که در پایان سال کاری اول بود، فضا و شناخت کامل‌تر شده و انتخابات به نحو دیگری انجام شود. تا اینکه در بهمن و اسفند سال قبل که رئیس کل سابق، جناب دکتر فاضل استعفا دادند، شناخت‌ها بعد از یک سال و نیم بسیار کامل شده بود. درواقع من نقطه آغاز بالندگی مجمع عمومی را در سال قبل می‌دانم. انتخابات سال قبل کاملا متفاوت با انتخابات نخستین بود. اگر به آمار نگاه کنید، در انتخاب رئیس کل، به جز تعدادی انگشت شمار، همه برحسب نام بزرگ جناب دکتر فاضل، یکدست و یک‌صدا به ایشان رای دادند. البته بنده احترام ویژه‌ای برای همه افراد ازجمله دکتر فاضل قائل بوده و هستم اما در انتخابات بعدی ریاست کل، یک رای کاملا مشخص وجود نداشت و هیات رئیسه و مجمع تلاش زیادی کردند که این انتخابات به بهترین شیوه انجام شود و انجام شد. کمااینکه آقای دکتر ظفرقندی با اختلاف 30 رای از نفر دوم، به عنوان رئیس کل انتخاب شد.

 

پزشکان و قانون: درواقع در این دوره یک انتخابات کاملا رقابتی را شاهد بودیم. 

بله کاملا یک انتخابات رقابتی بود. اگرچه بعضی از دوستان آن را انتخابات «دوقطبی» نام‌گذاری کردند، اما با این وجود یک انتخابات رقابتی بود که از بالندگی مجمع خبر می‌داد و نشان داد که  اعضا نمی‌خواهند دوباره رای‌های سفارشی و فرمایشی دهند. در انتخابات مرداد امسال که در واقع انتخابات هیات رئیسه و انتخابات بازرسی سال سوم بود، همان بالندگی کامل‌تر شد. تا جایی که اعضای هیات رئیسه یا حداقل یک نفر از آنها به صورت کامل عوض شده و فردی انتخاب شد که از گروه حاکم فعلی سازمان نبود و این نشان می‌دهد که باز هم مجمع توانست انتخابات خود را زیباتر انجام دهد. با توجه به جوان بودن تعداد زیادی از اعضای مجمع و ارتباطات بسیار خوبی که دنیای ارتباطات و فضای مجازی ایجاد کرده بود، از مدت‌ها پیش بحث مالیات و تعرفه‌گذاری سال‌ پیش رو داغ بود اما در مرداد و شهریور که معاون فنی سازمان تفاهم‌نامه‌ مالیاتی را امضا کرد، مجمع احساس خطر کرد و چندین بار به شورای عالی، هیات رئیسه و شخص رئیس کل تذکر داد که با این تفاهم‌نامه هوشنمندانه‌تر برخورد شود. اما بعد از اینکه تفاهم‌نامه مالیاتی در ماه گذشته نوشته و از طریق خبرگزاری‌ها از جمله سایت سازمان منتشر شد، اعضای مجمع دیدند علی‌رغم ‌آن‌همه تذکرات، پیشنهادات و انتقادات، اما درنهایت یک تفاهم‌نامه بدون پیوست که از قبل صحبت آن بود، نوشته شده و اینجا بود که مجمع به یکباره احساس کرد جایگاهش خدشه‌دار شده است. بالاخره مجمع عمومی یکی از ارکان سازمان و اتفاقا بالاترین رکن آن است، کمااینکه انتخاب ارکان دیگر توسط مجمع انجام می‌شود. یعنی شخص رئیس کل، اعضای هیات رئیسه، اعضای شورای عالی و بازرسان محترم همه از طریق مجمع انتخاب می‌شوند. به‌هرحال این مسئله باعث شد که ۹۵ نفر از اعضا در مرحله اول درخواست مجمع عمومی فوق‌العاده را مطرح کنند که در نوع خود بی‌نظیر بود. بعد از آن، هیات رئیسه درخواست مجمع فوق‌العاده را واصل کرد، شخص رئیس کل درخواست پیگیری داد و جلسات اولیه برگزار شد. اما واقعیت این است که هنوز تاریخ جلسه فوق‌العاده قطعی و اعلام نهایی نشده است که به این مسئله هم نقدهایی وارد است. از طرفی هیات رئيسه محترم و شخص دکتر آقازاده فرموده‌اند که اگر تا تاریخ ۲۵ بهمن ماه تعداد پاسخ به نامه هیات رئیسه به نصف به علاوه یک،‌ یعنی حدودا ۱۳۰ نفر برسد، مجمع فوق‌العاده برگزار می‌شود که البته این مطلب صحیح نیست و در قانون چنین مساله‌ای وجود ندارد. بلکه هرگاه یک سوم اعضای مجمع درخواست مجمع فوق‌العاده کنند، مجمع فوق‌العاده برگزار می‌شود و برای تایید مصوبات هم بیش از دو سوم آرای حاضرین لازم است. دکتر آقازاده قسمت دوم را که برای تایید مصوبات است، برای برگزاری مجمع لحاظ کردند که این نقص دارد و ان‌شالله دوستان متوجه اشتباه خودشان در خواندن قانون شده و آن را برطرف کنند.

 

پزشکان و قانون: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که تلاش‌هایی بشود که به لحاظ شکلی، مجمع برگزار شود اما نهایتا خروجی مناسبی نداشته باشد. شما چه موانع احتمالی را در این مسیر پیش‌بینی می‌کنید یا به عبارتی اعضای مجمع لازم است مراقب چه چیزهایی باشند؟

«تفاهم‌نامه مالیاتی» و «تعرفه سال آتی» ‌دو مقوله مهمی هستند که قرار است در مجمع فوق‌العاده مورد بحث قرار گیرند. البته تفاهم‌نامه باید دستور اصلی جلسه باشد چون درخواست اول آن ۹۵ نفر، راجع به همین تفاهم‌نامه مالیاتی و درخواست دوم راجع به تعرفه سال آتی است. از طرفی افراد موافق تفاهم‌نامه که آنها هم طبیعتا همکاران ما در مجمع هستند، پیشنهاداتی را داد‌ه‌اند و الان هم به شدت از این تفاهم‌نامه دفاع می‌کنند و موافق آن هستند. ممکن است وقتی توضیحات دو طرف بیان شد، حسب رای‌گیری تعداد افرادی که موافق تفاهم‌نامه مالیاتی هستند، بیشتر باشد و مجمع به همین تفاهم‌نامه فعلی رای دهد.

 

پزشکان و قانون: این که یک رویه دموکراتیک است و مخالفین هم می‌بایست به آن تمکین ‌کنند.

دقیقا. ما هم اگر در رای‌گیری موفق نشویم، تمکین خواهیم کرد. اما واقعیت امر این است که دلیل بنده به‌عنوان یکی از آن ۹۵ نفری که درخواست مجمع فوق‌العاده را مطرح کردیم این بود که واقعا نارضایتی‌هایی را از سراسر کشور دریافت کردم. دوستان زیادی کمک کرده و ما را مطلع کردند که خواسته‌های جامعه پزشکی چیست و بنده هم با ایجاد ارتباط گسترده متوجه این خواسته‌ها شدم و حسب آن، مخالفت‌ها و پیشنهادات را بیان کردم و درنهایت درخواست مجمع فوق‌العاده شد. امیدواریم که آن روز، اولا مجمع برگزار شود و دوم اینکه مدیریت مجمع به گونه‌ای باشد که هر دو گروه کاملا فضا و فرصت کافی برای پرزنت کردن پیشنهاد خودشان داشته باشند و در نهایت هر رایی که مجمع بدهد ما تمکین می‌کنیم و لازم‌الاجراست.

 

پزشکان و قانون: برقراری تماس یا انجام لابی برای جلب آراء نمایندگان را تا چه حدی جایز می‌دانید و آفت‌های آن را چه می‌دانید؟

بنده لابی‌گری را اصلا جایز نمی‌دانم، بلکه روشنگری را جایز می‌دانم. هر دو گروه باید پینشهادات و دلایل موافقت یا مخالفت خود را بیان کنند اما اینکه اعضای مجمع بخواهند حسب روابط یا لابی رای دهند، من حقیقتا آراء اینچنینی را در مجمع زیاد نمی‌بینم اما برای همان تعداد اندک هم واقعا پیشنهاد می‌کنم که صلاح جامعه پزشکی که ما نماینده و منتخب آن هستیم را درنظر بگیرند، صدای آنها را بشنوند و در بهترین حالت ممکن رای‌ خود را اعلام کنند. متاسفانه همان طور که اشاره کردید لابی وجود دارد و من منکر آن نمی‌شوم اما امیدوارم که این لابی در قالب روشنگری باشد.

 

پزشکان و قانون: شما یکی از کسانی بودند که در جمع‌آوری امضاها نقش داشتید. من نمی‌توانم شما را نماینده این ۹۵ نفر بدانم اما به‌هرحال از جمله کسانی هستید که شاید بیش از دیگران از نظرات این افراد آگاه باشید. به نظر شما تا چه حد میان خواست این افراد یک‌دستی وجود دارد؟

بله من نماینده آن ۹۵ نفر نیستم. بنده به عنوان یکی از اعضای مجمع وقتی دیدم ۸ نفر از دوستان مسائل کلی را مطرح کرده و درخواست مجمع فوق‌العاده دارند، به عنوان نفر نهم وارد شدم و به صورت خودخوانده، سعی کردم وظایف یک دبیر را انجام دهم و اسامی امضاکنندگان را به صورت جدولی اعلام کردم. در ادامه تعداد دیگری از همکاران پیام دادند و برخی هم تماس گرفتند و درخواست کردند که نام آنها نوشته شود و من این کار را انجام دادم. 

 

پزشکان و قانون: لطفا شفاف بفرمایید که دقیقا درخواست شما چیست؟ آیا خواهان این هستید که  تفاهم‌نامه ملغی شود؟ یا اینکه بندی از آن حذف یا به آن اضافه شود؟ روسای سازمان چه کنند؟ اصلا آیا یک نظر واحد در میان امضاکنندگان وجود دارد؟

این ۹۵ نفر که البته امروز دیگر تعداد آنها به ۱۰۰ نفر رسیده است، معتقدند که تفاهم‌نامه مالیاتی امضا‌شده، با اصل آمریت مجمع منافات دارد و این حق مجمع است که در این مورد تصمیم بگیرد. بنابراین این افراد نسبت به تفاهم‌نامه مالیاتی و تعرفه‌گذاری سال آینده متفق‌النظر هستند که باید خواسته جامعه پزشکی لحاظ شود.

 

پزشکان و قانون: دقیقا این خواسته چیست؟

واقعیت این است که پرداخت مالیات وظیفه اخلاقی و مدنی همه ماست و هیچ کدام از ما در این مورد شکی نداریم و پرداخت مالیات را جزو وظایف شخصی، اجتماعی و قانونی خود می‌دانیم. اما تفاهم‌نامه را نمی‌توان بر روی قانون نوشت. ممکن است یک زمانی لازم شود برای تسریع در اجرای قانون تفاهم نامه‌ای نوشته شود ولی در آن صورت هم باید منافع دو طرف به طور کامل لحاظ شود. اینکه فقط منافع یک طرف درنظر گرفته شود و منافع طرف مقابل حداقلی باشد و تازه در آن تفاهم‌نامه‌، بندهایی لحاظ شود که مسئولیت‌های عدم انجام آن را به عهده سازمان بگذارد، این چندان زیبنده نیست و اکثریت قریب به اتفاق این ۱۰۰ نفر نسبت به این مسئله معترض هستند.

 

پزشکان و قانون: سازمان در پاسخ به انتقاداتی که مطرح شده، مسئولیت تضامنی نظام پزشکی را مطرح می‌کند. نظر شما در این باره چیست؟

مسئولیت تضامنی، یک بحث قانونی است و ما هم منکر آن نیستم. اما این مسئولیت تضامنی همیشه بوده است. یعنی بنده به عنوان رئیس نظام پزشکی شهرستان، وظایفی دارم و باید حسب قانون آن به آن وظایف عمل کنم. تک‌تک اعضای مجمع و همه روسای سازمان نظام پزشکی هم سابقه همکاری‌های بسیار زیادی با ادارات دارایی و مالیات شهرستان خود دارند. اما اینکه تفاهم‌نامه‌ای به این شیوه نوشته شود و پیوست فنی بسیار مهم آن که در شورای عالی بارها در مورد آن صحبت شده و حتی قبل از آن در گروه‌ها به بحث گذاشته شده، به یکباره حذف شده و لحاظ نشود، واقعا جای اعتراض دارد. بنابراین دوستان هم به اصل تفاهم‌نامه و هم به نحوه انعقاد تفاهم‌نامه بدون پیوست معترض هستند. اصل خواسته‌ها این است که اولا تفاهم‌نامه‌ای به این شیوه وجود نداشته نباشد و اگر هم قرار است تفاهمنامه‌ای در کار باشد، باید صلاح جامعه پزشکی در آن بیشتر لحاظ شود. تفاهم‌نامه موجود، همه سازمان‌های نظام پزشکی را متعهد کرده که در صورت عدم اجرای آن توسط جامعه پزشکی، سازمان‌ها پاسخ‌گو باشند و همکاران زیرمجموعه شهرستان خود را از طریق اهرم‌هایی مانند صدور پروانه و ... تحت فشار قرار دهند. درصورتی که ما نماینده همان جامعه پزشکی هستیم و باید ابتدا نمایندگی آنها را به درستی انجام دهیم. ما همکاری خود را با سازمان مالیاتی به بهترین شیوه انجام ‌می‌دهیم اما به طوری که اصل نمایندگی ما هم دچار خدشه نشود. به نظر من سازمان نظام پزشکی با امضاء این تفاهم‌نامه، اصل نمایندگی جامعه پزشکی را خدشه‌دار کرده و سند آن هم همین بحث‌ها و نظرسنجی‌هایی است که در گروه‌های مختلف ازجمله گروه پزشکان و قانون انجام شده است.

 

پزشکان و قانون: به نظر شما رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه‌های صنفی مرتبط با جامعه پزشکی که البته تعداد آنها خیلی زیاد نیست، در چنین برهه‌هایی چگونه می‌توانند نقش ایفا کنند؟ و به طور خاص، عملکرد پایگاه خبری پزشکان و قانون را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در دنیای مدرن امروز، رسانه‌ها باعث روشنگری همه اصناف می‌شوند. ما هم به‌عنوان جامعه پزشکی این انتظار را داریم که رسانه‌ها بیشتر به روشنگری بپردازند. اینکه رسانه بخواهد به صورت شخصی از گروه خاصی حمایت کند یا وارد لابی‌گری‌های مرسوم شود، مورد انتظار نیست. البته همانطور که شما هم اشاره کردید، متاسفانه تعداد رسانه‌های مرتبط با جامعه پزشکی زیاد نیست. من نمی‌خواهم چون شما از طرف پزشکان و قانون با من مصاحبه کردید، این را بگویم. ولی بنده از دیرباز و زمان تشکیل گروه پزشکان و قانون در جریان فعالیت‌های این گروه قرار داشته‌ام و کارنامه فعالیت این گروه را‌ در بحث روشنگری بسیار خوب و موفق می‌دانم. به‌هرحال تا به امروز در مباحث مختلف پزشکی سعی کرده جانب انصاف را در پیش بگیرد و موارد زیادی را به یاد نمی‌آورم که این گروه یک‌جانبه رفتار کرده باشد. اما امروز در کنار پایگاه خبری پزشکان و قانون، رسانه‌های خوبی هم به صورت تک نفره یا چند نفره در فضای مجازی اداره می‌شوند که فعالیت آنها را هم ارج می‌نهیم و از همه می‌خواهیم برای روشنگری جامعه پزشکی مطلب بنویسند و راهکار نشان دهند.

 

پزشکان و قانون: و نکته پایانی؟

در پایان من به عنوان عضوی از مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی فقط بر این نکته تاکید می‌کنم که بنده خود را نماینده یک شهر و یک گروه از پزشکان نمی‌دانم بلکه خود را نماینده کل جامعه پزشکی و کل ایران می‌دانم. همانطور که نمایندگان مجلس به صورت منطقه‌ای و محلی انتخاب می‌شوند اما مسئولیت ملی برعهده دارند، نمایندگان مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی هم به همین صورت، نماینده جامعه پزشکی کل کشور هستند. از نگاه دیگر، نمایندگان مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نماینده همه جامعه پزشکی هستند. هم 57 درصدی که با ثبت کارتخوان در سامانه مالیاتی مخالف بوده و تاکنون کارتخوان خود را ثبت نکرده‌اند و هم 43 درصدی که کارتخوان خود را ثبت کرده‌اند و بنابراین جامعه محترم پزشکی بداند که ما نمایندگی همه آنها را افتخار خود می‌دانیم و وظیفه داریم که از منافع همه آنها دفاع کنیم. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.