مهمان ناخوانده‌ای به نام «کرونا»
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیشینه بیماری‌های واگیردار مانند وبا، طاعون، سل و غیره به‌ عنوان یکی از عوامل مهم مرگ و میر به قرون گذشته باز می‌گردد، دورانی که بشر به لحاظ پیشرفت علم رشد چندانی نداشت و علم پزشکی را با بسیاری از خرافات و پیشگویی‌ها خلاصه می‌کردند، بیماری های واگیردار در دوران‌های گوناگون تاریخ ایران و سایر کشورهای جهان به صورت همه گیر ظهور کرده و هزاران انسان را به کام مرگ فرستاده است و اینبار با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی جهان درگیر نسل جدیدی از بیماری ویروسی شد که یادآور فیلم‌های تخیلی هالیوود است، تخیلاتی که امروز با "کرونا" به واقعیت پیوست.

شیوع ویروس مرگبار و مرموز جدیدی به نام "ویروس کرونا" که در نخستین روز ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر "وواهان" چین آغاز شد، همچنان در حال گسترش است؛ "لی‌ونلیانگ"، چشم‌پزشک بیمارستان ووهان نخستین فردی بود که نسبت به خطر شیوع بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا هشدار داده بود و خود نیز بر اثر ابتلا به همین ویروس در روز چهارشنبه ۶ فوریه درگذشت، مرگ این چشم‌پزشک جوان ۳۴ ساله نخست باعث اندوه شدید مردم چین شد اما بعد از گذشت چند روز از مرگ "لی ونلیانگ" به سرعت در فضای مجازی با موج عظیمی از خشم و اضطراب عمومی مردم چین روبرو شد.

کرونا ویروسی که امروز فراتر از مرزهای چین گام برداشته است. از تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا عبور کرده و امروز در ایران جولان می‌دهد و متاسفانه هر روز به تعداد قربانیان آن هم افزوده می‌شود. آمارهایی که هر لحظه از شبکه مجازی رسمی و غیررسمی اعلام می‌شود و هشدارهای پی در پی که اضطراب و دلهره را در وجود مردم بیشتر می‌کند، وحشت فراگیر شدن این بیماری در میان مردم ایران به عنوان دومین کشور درگیر با ویروس کرونا در جهان شرایط را به لحاظ جسمی و روحی برای مردم کشور بحرانی کرده است.

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم در مورد شیوع این بیماری گفت: در مورد شیوع این بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ، الاغ، خفاش، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند.

شیوع ویروس کرونا در ایران رسماً در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد؛ هرچند پیش از این نیز موارد مشکوک به کرونا در ایران گزارش شده بود ولی تمام خبرهای آن‌ توسط مقامات وزارت بهداشت رد شده بود؛ در روزهای پایانی بهمن ۱۳۹۸، به دنبال فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار عرب نیا زمزمه‌های شایعاتی درباره علت مرگ این بیماران ناشی از کروناویروس شنیده شد در این بین دانشگاه علوم پزشکی قم به آنی علت خبر مرگ مربوط به مبتلا بودن این دو بیمار فوت شده به کروناویروس رد کرد و اعلام کرد؛ تاکنون هیچ‌گونه شواهد تشخیصی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده‌ است. تمام ماجرا به اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ختم نشد در تاریخ ۳۰ بهمن اولین موارد از کرونای جدید در شهر قم از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت اطلاع رسانی شد.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس، مثبت گزارش شده‌است به دنبال این وقایع مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری را قطعی دانست.

حسن روحانی رئیس‌جمهور که پیش از این به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را داده بود، با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وی مأموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان و مجموعه‌های ذی‌ربط به ‌منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هرچه سریع‌تر این بیماری بهره بگیرد و به‌طور مستمر به وی گزارش دهد.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در یک پیام توئیتری از نامه‌اش به معاون اول رییس جمهوری برای توقف پرواز‌ها از چین به ایران خبر داد و گفت: در نامه‌ای از آقای دکتر جهانگیری خواستم به وزارت خارجه و وزارت راه ابلاغ کند تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدا چین به هر طریقی "هوایی، زمینی و دریایی" جلوگیری شود.

زمزمه‌های پرواز به چین و ادامه دار بودن ورود چینیان به کشور در فضای مجازی و نقل و قول رسانه‌ها شروعی دیگر برای پیگیری چرایی این پروازها به چین و ورود چینیان به کشور بود که بنیادی نماینده مردم در مجلس دهم، درباره اینکه چرا ایران مانند سایر کشورهایی که پروازهای خود را از چین لغو کرده‌اند علیرغم این‌که معاون اول رئیس‌جمهور هم درباره این مساله دستور داده است انجام نداده، متذکر شد و تاکید کرد: چرایی این ماجرا را من نمی‌توانم پاسخ دهم، نمی‌دانم این پروازها هماهنگ شده از قبل بوده است یا خیر، گفته می‌شود این آخرین پروازهایی است که از چین صورت می‌گیرد و نکات ایمنی هم در فرودگاه‌ها رعایت می‌شود و امیدوار هستیم دستور معاون رئیس‌جمهور همانند همه کشورهایی که پروازها‌یشان را از چین متوقف کرده‌اند، اجرایی شود.

در این میان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مورد ادامه‌دار بودن پروازهای چین از سوی هواپیمایی ماهان گفت: هیچ پرواز مسافری به چین انجام نمی‌شود و تنها پروازهای باری که با مصوبه دولت و نظارت وزارت بهداشت برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و تأمین برخی نیازهای ضروری کشور انجام شده است.

به دنبال افزایش اعتراضات در پی این پروازها و عاملی بر شیوع ویروس کرونا در کشور رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور زبان به اعتراض گشوده در دفاع از سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرد: بجز پروازی که برای انتقال دانشجویان صورت گرفت، پروازهای باری به صورت موردی و بنا بر ضرورت با مجوز و نظارت وزارت بهداشت، انجام شد پروازهای دیگری نداشتیم.

وی در خصوص گلایه به سازمان هواپیمایی در خصوص انتقال مسافران ایرانی از ووهان چین و متهم کردن سازمان هواپیمایی افزود: اگر هم‌وطنانمان در چین را به ایران انتقال نمی‌دادیم باز هم همین افراد به ما گلایه می‌کردند.

با تمام اما و اگرهایی که در مورد پروازهای چینی بود چند روز پیش وزیر بهداشت منشاء شیوع کرونا ورود چینی‌ها به کشور عنوان کرد و گفت: طبق بررسی‌هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است؛ همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است.

از خصوصیات این بیماری نو پدید در عادی‌‌ترین حالت همان سرماخوردگی است اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است و به گفته مقامات چینی ویروس کرونا در دوره نهفتگی یعنی قبل از بروز نشانه‌های بیماری، می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود؛ به نظر می‌رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی‌ است به همین دلیل احتمال دارد که بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند؛ در حال حاضر واکسنی برای این ویروس وجود ندارد بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن، تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است.

بهروز بنیادی درمورد درمان ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا درمان ندارد و سرعت انتقال آن بسیار بالا است و اگر افراد در پیشگیری این ویروس سهیم نباشند قطعا وزارت بهداشت نمی‌تواند کمکی کند.

بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم تنها راه درمان کروئید19 "کروناویروس" را رعایت بهداشت فردی عنوان و تاکید کرد: برای درمان  ویروس کرونا فعلا داروی موثری وجود ندارد و تنها راه مهار این بیماری رعایت بهداشت از طرف مردم است، کیت‌های تشخیصی متاسفانه به تعداد محدودی در چند بیمارستان کشور موجود است و به علت تحریم بودن کشور تعدادی از این کیت‌ها توسط سازمان بهداشت جهانی به ایران داده شده و به میزان نیاز نیست؛ اما بازم هم تکرار می‌کنیم تنها راه پایان دادن به این بیماری پیشگیری است.

وی افزود: مردم در مکان‌های عمومی  مثل مترو، اتوبوس، دانشگاه‌ها، مدارس باید نکات بهداشتی رعایت کنند تا مانع از شیوع این ویروس خطرناک باشند، ترس از کرونا از خود کرونا خطرناکتر است آنچه امروز در جامعه می‌‌بینیم اضطراب و دلهره و نگرانی درجامعه است ؛ نباید شرایط این بیماری را با ترسیدن بحرانی‌تر کنیم.

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد وحشت عمومی این بیماری در جامعه گفت: در حال حاضر وحشت عمومی مردم کشور از این بیماری به علت قرار گرفتن در انبوهی از اطلاعات ویروس کرونا موجب اضطراب و بحرانی‌تر شدن اوضاع دارد، باید صدا و سیما بیشتر از هر زمان دیگر به میدان بیاید و در آگاهی و کاهش این وحشت عمومی اقداماتی داشته باشد؛ عوارض ترس از کرونا در حال حاضر بیشتر از ویروس کرونا در رشد این بیماری می‌تواند نقش داشته باشد.

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران سیر تصاعدی به خود گرفته و کشور ما در حال حاضر شاهد بیشترین شمار تلفات انسانی به دلیل رشد این بیماری پس از چین است؛ آمارهای متفاوتی از شهرهای مختلف ایران منتشر می‌شود که تمام ادعای رسمی بر قربانیان این ویروس خطرناک را زیر سوال می‌برد؛ این آمار در روزهای آینده  صعودی خواهد بود و علت آن هم فعال‌تر شدن بیماریابی در استان‌ها است، در حال حاضر برای بررسی کرونا ۱۵ آزمایشگاه مورد تایید در کشور وجود دارد در این بین قم و تهران عامل شیوع این بیماری در کشور بوده با مسافرت‌های بی‌مورد مردم به گیلان و مازندران و دیگر شهرهای شمالی کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی‌کند گفت: درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه‌ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است، روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند، حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند در این اتفاق  وزیر بهداشت مقصر است؛ امکانات کافی در قم وجود ندارد و بسته‌های پیشگیری نیز هنوز به مردم نرسیده است، و در بعضی داروخانه‌ها نیز ماسک پیدا نمی‌شود.

اظهارات امیرآبادی فراهانی با واکنش مقام‌های وزارت بهداشت و درمان روبرو شده و ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر تعداد فوت شدگان قم تاکنون یک چهارم این عدد هم باشد، استعفا می‌دهم.

آمار ضدو نقیض از کانال‌های رسمی و غیررسمی در مورد مبتلایان به این ویروس شک و تردیدهای را مبنی بر پنهان کاری آمار مبتلایان در میان مردم به وجود آورد.

مینو محرز پزشک و عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگویی از علایم شیوع کرونا در کشور روش‌های درمان، نوع اطلاع‌رسانی این ویروس گفت: هیچ پنهان‌کاری درباره اخبار مربوط به شیوع کرونا در ایران انجام نشده است و دلیل اصلی دیر تشخیص دادن کرونا در ایران کمبود امکاناتی مانند کیت به دلیل تحریم‌ها بوده است؛ ما کیت تشخیص را نداشتیم و به همین دلیل بیماری را دیر تشخیص دادیم. ما اصلا مشکل عملیاتی نداشتیم و اگر زودتر تشخیص می‌دادیم این وضعیت در زمان زودتری به مردم اعلام می‌شد و سریع‌تر می‌توانستیم جلوی بیماری  بگیریم.

در پی اخبار منتشر شده از شرایط بحرانی قم و وحشت عمومی از مردم این شهر مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در گفت‌وگویی در مورد شرایط بحرانی شهر قم تصریح کرد: در خصوص ویروسی که به نام کرونا در قم و کشور شایع است باید این را بگویم که آنقدر نگرانی وجود ندارد، اینهمه سر و صدا و ترس، وحشت، رعب و نگرانی در مردم، نگرانی‌ها کاذب است و در این سطح واقعی نیست؛ به هر حال یک اتفاق و اپیدمی پیش آمده و بیماری واگیرداری مطرح شده که باید با خونسردی و دقت و مراقبت آثار مخرب آن را کم کرده و آن را مهار کنیم.

محمدحسین بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از ابتدای ژانویه امسال ۷۲ هزار و ۳۶۷ نفر بر اثر بیماری آنفولانزا از دنیا رفته‌اند اما از ابتدای دسامبر ۲۶۱۹ نفر از ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند گفت: میزان مرگ و میر آنفلوآنزا به مراتب بالاتر از بیماری کروناست اما به دلیل انتشار سریع بیماری مردم نگرانی بیشتری دارند و این استرس آن‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدنشان را ضعیف کند؛ بنابراین صرفا شست ‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و پرهیز از مراوده نزدیک با افراد بیمار می‌تواند مانع ابتلا به این بیماری شود.

اقداماتی از قبیل احتکار ماسک یا دارو عین دشمنی با خداوند است، مردم در چنین شرایطی باید به فکر یکدیگر باشند در حالی که در چند روز اخیر عده‌ای متاسفانه فقط به فکر منافع خودشان بودند با توصیه پزشکان مبنی بر استفاده ماسک و دستکش، این اقلام بسیار گران و کمیاب شد؛ روزگاری نه چندان دور مردانی در این سرزمین جان دادند که ما زنده بمانیم اما امروز برخی از افراد همه گزینه‌ها و معیارها  را بر مبنای سود مادی مورد توجه قرار داده فارغ از تمام نبایدها فقط و فقط به سود خود می‌اندیشند.

سهیلا جلودار زاده نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در مورد احتکار ماسک در شرایط بحرانی گفت: مردم در این شرایط باید به فکر یکدیگر باشند احتکار دارو و ماسک به قیمت جان مردم تمام می‌شود، خداوند می‌گوید "با خدا بودن همان مهربان بودن است" خداوند رابطه خود را با انسان مشروط به محبت انسان‌ها می‌داند و می‌فرماید "کسانی که آرزو دارند مرا پیدا کنند، موفق خواهند شد تنها اگر با مردم مهربان و دلسوز باشند." در شرایط بحرانی که مردم در اضطراب و دلهره به سر می‌‌برند اقداماتی از قبیل احتکار ماسک یا دارو عین دشمنی با خداوند است، مردم در چنین شرایطی باید به فکر یکدیگر باشند در حالی که در چند روز اخیر عده‌ای متاسفانه فقط به فکر منافع خودشان بودند.

 وی افزود: امروز مردم برای کسب اطلاعات به فضاهای مجازی رجوع کرده عملکرد رسانه ملی در شرایط بحرانی عاملی بر سوءاستفاده عده‌ای سودجو در فضای مجازی شده است که علاوه بر متشنج کردن شرایط بیماری توصیه‌های غیرعلمی مبنی بر خوردن اقلام خوراکی که منجر به چند برابری آن اقلام در دنیای حقیقی شده است، بی‌اعتمادی برخی از شهروندان به رسانه های رسمی از طرف مردم عاملی بر آن شده که امروز مردم برای کسب اطلاعات در مورد تمام معضلات اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی به رسانه مجازی پناه ببرند.

جلودار زاده گفت: اگر رسانه ملی خواهان کسب اعتماد مردم است همگام و همراه مردم در کنار مشکلات آنها را باشد، عملکرد رسانه ملی در چند سال اخیر برخورد چندگانه‌ای بوده و مردم این حق را دارند که بتوانند برای سلامتی خود پیگیر اخبار از طریق رسانه ملی باشند، در شرایط بحرانی و حیاتی که سخن از جان مردم است، باید تمام چند فرِقه‌ای بودن‌ها رها شود فرقی ندارد وزارت بهداشت، سازمان دارو و غذا یا رسانه ملی باید همه برای حفظ و سلامتی مردم بکوشند.

وی از نبود نظارت قیمت گذاری در اقلام مصرفی مردم گلایه کرد و افزود: نبود نظارت بر عملکرد نهادهای قیمت‌گذاری به نوعی دامن زدن به شرایط بد اقتصادی است که منجر به رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود، سوال اینجاست که چرا مسئولان نظارتی بر عملکرد نهادهای قیمت گذاری  ندارند، همزمان با گرانی قیمت بنزین برای پایان دادن به حرف و حدیث‌های افزایش قیمت بنزین مدتی نظارت صورت می‌گرفت، اما امروز با شرایط پیش آمده بر بازار ماسک و خرید سبزیجات پیشنهادی برای مبارزه با بیماری کرونا شاهد رشد قیمت این اقلام خوراکی در بازار هستیم، آیا قرار نیست این مسئولان با نظارت درست به قیمت‌های نجومی بازار به سوء استفاده عده‌ای سودجو عکس‌العمل نشان دهند؟

شیوع کرونا در ایران بازخوردهای جهانی بسیاری داشت فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه دوم اسفند، پس از گفت وگو با همتای ایرانی خود، با انتشار یک پیام توئیتری اعلام کرد: ۷۵۸ مورد مشکوک، ۱۸ مورد قطعی و ۵ مورد مرگ در ایران به ثبت رسیده است.

این مقام ترکیه اعلام کرد: از روز یک‌شنبه چهارم اسفند، ارائه گواهی سلامت پزشکی مسافران ایرانی "کارت سلامت" برای ورود به ترکیه اجباری می‌شود.براساس اخبار غیررسمی، وزارت بهداشت کویت و بحرین از شناسایی افراد مبتلا به کرونا در میان مسافران بازگشته از مشهد خبر داده‎اند در این بین برخی اخبار تائید نشده هم حاکی است دولت بحرین اعلام کرده است که اولین بیمار کرونا در این کشور، شهروند بحرینی بازگشته از سفر به ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت امیدواریم وزارت بهداشت و درمان  به عنوان اصلی‌ترین وزارتخانه کشور که حفاظت از سلامت جان مردم را برعهده دارد فارغ از تمام بایدها و نبایدهای سیاسی امروز به میدان آمده و تایید ادعای برتری خود در جهان در دوران تحریم باشند و با تولید داروی ویروس کرونا  نجات بخش مردم ایران و جهان باشد در این میان با غلبه بر این بیماری سند محکمی بر ادعای خود در حوزه بهداشت باشد؛ باید توجه کنیم در بسیاری از بیمارستان‌ها لباس مناسب تیم پزشکی، کیت آزمایش و حتی امکانات اولیه بستری نیز وجود ندارد، در این شرایط آنچه بیش از هر چیز امیدبخش است تلاش دولت، وزارت بهداشت، همه پزشکان و تیم های درمانی در این شرایط بحرانی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.