فاصله‌گذاری رعایت نشود، کرونا جهش می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد آسایی با بیان اینکه بهترین راهکار مقابله با ویروس کرونا پویش "در خانه ماندن" است، گفت: قطع زنجیره انتقال و شیوع بیماری کووید ۱۹ به همکاری مردم در اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند بستگی دارد.

مشاور وزیر بهداشت، با بررسی ابعاد اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند گفت: روند کاهشی ابتلای به بیماری کووید ۱۹ در کشور گواه این است که ابتلاء کاهش یافته است، اما زنجیره هنوز قطع نشده است، از برخی افراد که ملاحظات پزشکی را مراعات نمی‌کنند درخواست می‌کنم بیش از این به هشدارهای پزشکی توجه کنند تا زحمات کادر پزشکی که روزها است متحمل زحمات زیادی شده اند، به نتیجه برسد، اگر فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود شاهد جهش انتشار ویروس کرونا خواهیم بود.

وی با بررسی پیامدهای اجرا نکردن فاصله گذاری اجتماعی افزود: کاهش ظرفیت‌های بهداشتی، کاهش توان جسمی و خستگی کادر درمانی، افزایش هزینه‌های درمانی و از کار افتادگی اقتصاد، از جمله نتیجه رعایت نکردنِ پروتکل‌های بهداشتی است، مردم باید هرچه سریع‌تر به زندگی عادی خود برگردند، سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا به زور و اجبار نیست، دلیلی ندارد که همه کسانی که مجبور به بیرون آمدن از منزل نیستند با کاهش محدودیت‌ها، از خانه خارج شوند. اگر برخی رفتارهای اجتماعی تغییر کند قطعاً ویروس کرونا قابل کنترل است.

آسایی گفت: با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی، قوانین سخت درباره اصناف باید برداشته شود، کاهش مبتلایان و جان باختگان که امروز شاهد آن هستیم نتیجه آموزش‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اوایل فروردین است. مرحله بعدی بیماری کرونا بستگی به رفتار مردم دارد و اگر مردم، دستورالعمل‌های بهداشتی را به درستی رعایت نکنند ممکن است تعداد مبتلایان بیشتر شود. باید بحران را مدیریت و هماهنگی بین بخشی و مشارکت مردم را تقویت کنیم، اگر شرایط نگران کننده شود، برخی از دستورالعمل‌ها، بازنگری و سخت گیرانه‌تر می‌شود.

رئیس گروه جمع آوری اطلاعات و مستندات کرونا با اشاره به روند نزولی ابتلا به کووید ۱۹ در اکثر استان ها گفت: این موضوع نشان دهنده رفتار مناسب مردم در نیمه اول فروردین است، رعایت فاصله فیزیکی یک و نیم تا ۲ متر، زدن ماسک، شستشوی دست، ضدعفونی کردن سطوح و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ از جمله مواردی است که باید رعایت شود و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، بیماران قلبی و سالمندان باید بیشتر مراقب باشند، چون آسیب پذیرترند.

وی اظهار کرد: نخستین مستند کرونا با همکاری جمع زیادی از همکاران، صاحب نظران و مدیران وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های همکار با وزارت بهداشت منتشر شد و این مجموعه شامل تجارب ایران از سیاست ها، فرصت ها و چالش های نظام سلامت ایران تا پایان فروردین ماه امسال است.

آسایی تصریح کرد: این گزارش مستند با اهدافی مانند گزارش عملکرد مدیریت بحران، توانمندی ها، نقاط ضعف، فرصت ها و چالش های نظام سلامت ایران در مقابله با بیماری کووید19 و بهره گیری در شرایط اضطراری آینده، به اشتراک گذاری درس آموخته های این بیماری با سایر کشورها و سازمان های بین المللی، استفاده از مستندات و درس آموخته ها برای ارتقای دانش، نگرش در مدیریت بحران و به اشتراک گذاری تجارب  استانها با تکیه بر کارآیی، عدالت و کیفیت خدمات ارائه شده و اثربخشی آن است.
 
مشاور وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: برای تهیه این مجموعه مستند، 26 سرفصل و 90 سنجه پیامد تدوین و اطلاعات لازم در حوزه های مختلف از جمله تصمیمات و دستورالعمل های ستاد ملی کرونا، گزارشات کمیته های تخصصی ستاد، همکاری و هماهنگی های بین نیروهای مسلح، دستگاههای اجرایی، بین بخشی، نهادها، بنیادها، خیریه ها و سازمانهای مردم نهاد، روزنگار کمیته اپیدمیولوژی، اقدامات مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، اعلام روزانه مرگ و ابتلاء، فعالیتهای روابط عمومی، روابط بین الملل و اقدامات معاونت ها و سایر واحدهای وزارت بهداشت و دیگر سازمان های همکار، دریافت و نخستین مجموعه این گزارش مستند در 88 صفحه برای استفاده عموم، منتشر شده است. وب‌دا - مهر

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.