چه کنیم تا با موج دوم اپیدمی کرونا مواجه نشویم؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی در جلسه این ستاد ضمن تقدیر از همگاهی همدلی و مساعدت های سازمان های مختلف از ابتدای شیوع کرونا به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته پرداخت.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به نقش بی بدیل سازمان بازرسی کل کشور در بحران کرونا از حمایت های ویژه این سازمان  قدردانی کرد و مساله کمبود نقدینگی را موضوعی مهم برشمرد که گریبانگیر سه دانشگاه پایتخت است و ادامه داد: تصمیم گیری ها برای مقابله با کرونا در استان تهران باید با سایر استانها متفاوت باشد. تهران باید یک الگوی کاملا مجزا و منفک از سایر استانها داشته باشد و حضور نمایندگان تام الاختیار از ستاد مقابله با کرونای تهران  را در ستاد کشوری الزامی است .

وی افزود: هر روز با موج جدیدی از بازگشایی و حرکت به سمت شرایط عادی روبرو هستیم و این در حالی است که هنوز با یک میزان رشد صعودی از مراجعان، بستری عادی و ویژه و مرگ و میر در تهران روبرو هستیم. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تهران با سایر استانها متفاوت است و تصمیم گیری در مورد بازگشایی اصناف و سازمانها باید متفاوت باشد، با دورکاری حجم زیادی از کارهای اداری تحقق پیدا می کنند، با یک سوم شاغلان بخش دولتی و خصوصی می توان مسایل را تمشیت کرد تا با چالشی جدید و موج دوم اپیدمی مواجه نشویم.

زالی تاکید کرد: در بازگشایی پلکانی اصناف و مشاغل نیز در تهران نباید شتابزدگی به خرج دهیم؛ زیرا باعث بروز چالش ها و مشکلات جدید خواهد شد، حمل و نقل عمومی شهری به ویژه مترو در سطح شهر متاسفانه بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام می شود که با توجه به آلودگی سطوح، تراکم زیاد، بسته بودن فضا احتمال انتقال و گسترش بیماری افزایش می یابد و این باعث نگرانی است، انتقال شیفت های روزانه کارخانجات و بخش های تولیدی به شب از جمله پیشنهادات برای کاهش میزان ترددها و تراکم افراد است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نظارت بر تهیه و توزیع اقلام بهداشتی با قیمت مناسب، نظارت بر اجرای جدی پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده و تصمیمات اخذ شده از سوی ستاد، مشکلات اعتباری و اقتصادی دانشگاهها، تهیه اقلام بهداشتی و حفاظتی کادر درمان و بهداشت،تنزل ۸۰ درصدی درآمد اختصاصی دانشگاهها و چالش های موجود در خصوص پرداخت های پرسنلی، ضرورت توسعه بخش های ویژه در بیمارستان های سه دانشگاه و افزایش زیر ساخت های بهداشتی در تهران را از جمله پیشنهادات دیگر عنوان کرد.

زالی در بخش دیگری از سخنان خود از همکاری ها و همراهی های سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضاییه، دانشگاهها، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، دادستانی، استانداری و تمامی سازمانها در طی بحران کرونا قدردانی کرد و افزود: عملکرد نظام سلامت در استان تهران در نبرد با کرونا تحسین برانگیز است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به آخرین آمار مبتلایان و مراجعان در تهران، اظهار کرد: امروز مجموع مراجعان شهروندان تهرانی به بخش های بهداشتی و درمانی بالغ بر ۶۳۹۰ نفر بوده است که آمار قابل توجهی است، از مجموع مراجعان ۳۱۲ نفر نیاز به بستری بیمارستانی داشتند که در بخش های عادی کرونایی بیمارستان های تهران بستری شدند و همچنین  ۸۱ بیمار بدحال مستقیما به عنوان مورد جدید در بخش های ویژه بستری شدند، این آمار را نگران کننده است، همانطور که پیش بینی شده بود این آمار با یک شیب ملایم رو به افزایش است و این سناریو با حضور متراکم در شهر می‌تواند نگران کننده‌تر شود.

وی با اشاره به اهمیت افزایش ترددهای غیرضروری در گسترش شیوع بیماری افزود: نکته مهمی که در مورد برخی از مصوبات وجود دارد بدون اینکه ما به آثار وضعی آن در مورد تغییر بیماری توجه داشته باشیم؛ مخابره یک پیام به مردم است که ما از آن احساس نگرانی می‌کنیم، با این پیام مردم اشتباها تصور می‌کنند که بیماری کنترل شده و در شرایط خاموشی طغیان بیماری قرار داریم؛ در حالی که واقعا این گونه نیست و در تهران و برخی نقاط کشور آمارها حاکی از عدم کنترل قطعی اپیدمی است.

به گزارش فارس زالی در پایان با ابراز نگرانی از افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها گفت: ما در مرحله خاموشی طغیان کرونا قرار نداریم. در چنین شرایطی هرگونه بازگشت شتابزده و عجولانه و حضور اجتماعی مردم و ترددهای درون شهری می‌تواند منجر به تشدید مراجعات بیمارستانی و  افزایش مرگ و میر و یا موارد بدحال شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.